View Full Version : Lindberg-kost og amming


Trille
06-01-08, 20:31
Fikk ei jente for snart to månader sidan. Åt delvis lavkarbo under svangerskapet, men pga mykje kvalme blei det også mange karbohydrater.

For ei knapp veke sidan la eg om kosten til meir lindbergs igjen, dvs meir grønsaker, meir proteiner (egg, kjøtt og feit fisk) og mindre karbo (brød og poteter). Omtrent samtidig fekk Vesla masse luft i magen...
Er det nokon som har tilsvarande erfaring? Er usikker på om det er det eg et, omlegginga i seg sjølv eller noko heilt anna som har skuld i Veslas luftsmerter...
Har forsøkt å redusera inntaket av grønsaker, men ho har framleis meir luft i magen enn før. Hmm...
Ønsker å fortsetja på Lavkarbo, men vil jo heller ikkje ha ei jente med mykje vondt i magen...,
Har nokon gode råd å komma med?

Megvel
06-01-08, 20:36
Kan du skrive lista over grønnsakene du har spist? Det er enkelte ting som er mer sannsynlig enn andre!

Trille
06-01-08, 20:41
La meg tenke...
Løk, kvitløk, paprika, tomat, squash, agurk, rucola, gulrot
Har også aubergine og sukkererter liggande, men har foreløpig ikkje tørt å eta dei... Har heller ikkje ete bønner eller linser enda. Veit du noko om det?

Megvel
06-01-08, 20:48
Er ammehjelper jeg serru...

Løk, kvitløk, paprika, tomat, squash, agurk, rucola, gulrot
Har også aubergine og sukkererter liggande, men har foreløpig ikkje tørt å eta dei... Har heller ikkje ete bønner eller linser enda. Veit du noko om det?

Agurk er ofte den store synderen. Paprika er problematisk hos noen, rucola (salat) ikke så bra heller. Gulrot er helt greit (selv om det ikke er lavkarbo da!), brokkoli og blomkål er kjempebra! Hvitløk er også bra (mange babyer spiser ekstra villig!), mens løk kan være et problem. Aubergine og sukkererter burde gå bra. Fennel er oftest kjempebra som salatgrønnsak, forresten!

Ta deg en dag eller tre der du spiser blomkål, brokkoli og squash, se om du ser stor forskjell. Og så legger du til en og en og en type, ikke oftere enn en per dag. Oftest får baby vondt i magen 4-6 timer etter at du spiser noe det ikke tåler. Kommer symptomene tilbake på en type grønnsak så bare tar du den bort igjen i noen mnd.

Kullsyreholdige drikker er ikke så bra heller, forresten!

Trille
06-01-08, 21:01
Kan det vera noko anna eg ete enn grønnsakene, trur du?
Kva er erfaringa med bønner og linser?

Megvel
06-01-08, 21:07
Noen reagerer, andre ikke. Ikke alle meksikanerbabyer skriker vettu.
Det enkleste er om du spiser det du ikke tror barnet reagerer på og så introduserer en og en ting, med en dag imellom. Unntaket er melkeprodukter, de må du kutte i en hel uke, og melk er veldig vanlig som ting de reagerer på. Men om du brukte melkeprodukter før du begynte på fedon igjen, uten reaksjon, så er det nok ikke det...

Trille
06-01-08, 21:24
Hm ikkje lett dette
Får prøva meg litt fram...
Åt jo grønnsaker den første stunda eg amma, men då i eit litt anna forhold...
Takk for hjelpa:-)

SkinnyToBe
10-01-08, 18:02
Hei. Her har du fått god hjelp allerede ser jeg. Jeg vil bare legge til at fenikkel er veldig bra dersom babyen har mye luft i magen. Kok te på fenikkeln, og drikk2-3 kopper av den hver dag. I tillegg gir du 2-3 ml av teen (selcsagt kald) til babyen rett før du ammer henne. Du bør se bedring iløpet av to, kanskje tre dager.

Lykke til. :-)

martefie
10-01-08, 20:31
Siden du ammer, bør du ikke være FOR gnien på karbohydratene. Jeg mistet nesten melka etter en uke på Soth BEach og brøt, og der kom melka igjen.

Det står mer om dette på den amerikanske ammehjelpen www.kellymom.com. Der har jeg fått mye hjelp, om både kosthold og annet man lurer på med ammende baby!

Lykke til!

Trille
12-01-08, 00:41
Tusen takk for gode råd. Det går heldigvis bedre med luften i magen. Et nå grønnsaker, men har vært litt forsiktig med mengden. Følger Fedon så tror det blir nok karber? Har fått mer melk den siste tida, enten er det tilfeldig, eller kanskje hormonene som er meir i balanse.

martefie
12-01-08, 14:47
Har du mer melk, så er det jo ikke noe stress. :) Jeg kutta ganske godt, alt med mye karb unntatt belgfrukter. Det ble i minste laget for meg.

Men nå vil ikke tøtta ha mer, så da skal hu mor ha flat mage. :p

Paxen
13-01-08, 20:49
Tidlig i ammeperioden prøvde jeg ca. Lindberg-metoden... og fikk skikkelig hodepine (noe som er uvanlig for meg) Måtte tilbake til brød og annen uff-uff, og da gikk den over.

Skal prøve igjen nå som snuppa har blitt et år og ammes mindre.