View Full Version : Oppskriftsbok


oya
14-01-08, 17:59
Hei!

Noen som vet om en dedikert kokebok til lavkarbo?

Georgine
14-01-08, 18:16
Det finnes en som heter Lavkarbo - raskt og sunt året rundt.

oya
14-01-08, 23:19
Enkelt og greit, tusen takk

sma
15-01-08, 09:22
Søk på nettet - det finn masser av lavkarbo-bøker! :)

Nille
15-01-08, 10:24
Om du leser engelsk kan jeg anbefale "The Low Carb Gourmet" av Karen Barnaby. Noen av hennes oppskrifter har jeg fått lov å oversette og poste i forumet her. Søk (utvidet søk) på "Karen's" og "Nille", så kan du se om det er noe slikt du er på jakt etter.

Ellers er det jo Dana Carpender 500 Low Carb Recipes...

Har akkurat fått en ny jeg ikke har prøvd ut enda, men jeg husker ikke hva den heter.

Når det gjelder de norske bøkene, så opplever jeg at de ikke alltid er så lavkarbo som en skulle tro. Vi som følger Atkins eller Ketolysekuren føler iallefall at det er litt vel mye karber med 40-50 i et måltid. Men sett i forhold til "normalt" norsk kosthold er det vel lavkarbo ! Så sjekk oppskriftenes karboinnhold før du begynner å lage noe :)

Hjørdis
18-01-08, 18:13
Kan anbefale en bok som heter: DE BESTE GI-OPPSKRIFTENE, 100 oppskrifter uten sukker og raske karbohydrater.
Her finnes oppskrifter til alle typer måltider, bl.a mange middagsoppskrifter med melom 4 til 8 karber. Mye mat med mye smak:D

Sivensvans
22-01-08, 12:18
Kan anbefale en bok som heter: DE BESTE GI-OPPSKRIFTENE, 100 oppskrifter uten sukker og raske karbohydrater.
Her finnes oppskrifter til alle typer måltider, bl.a mange middagsoppskrifter med melom 4 til 8 karber. Mye mat med mye smak:D

Hvem har skrevet denne...? Lurer nemlig på om det er den samme boken jeg fikk her om dagen - og, den var skrevet av en norsk kokk som hadde samarbeidet en del med Fedon. Kikket i boken, og den virker virkelig knall!;)

SusieBlues
22-01-08, 12:33
Problemet med lavkarbo-kokebøker (iallefall mange av de billige) er at det gjerne står oppgitt et lavt karbotall, men så skrives det "Serveres med ris", hvor risen da ikke er inkludert... Eller så har de karbotilbehør på bildene og skriver "tilbehøret er ikke regnet med". Det er å lure oss..
Nille, jeg sikler på de kokebøkene.. må nok bestille, ja..

tulla
22-01-08, 16:02
Hvem har skrevet denne...? Lurer nemlig på om det er den samme boken jeg fikk her om dagen - og, den var skrevet av en norsk kokk som hadde samarbeidet en del med Fedon. Kikket i boken, og den virker virkelig knall!;)

Har boken, og bruker den!!
Den er skrevet av Ola Lauritzon & Ulrika Davidson, og har blant mye annet godt oppskrift på kjempegode Italienske kjøttboller:)

Hjørdis
22-01-08, 16:25
Har boken, og bruker den!!
Den er skrevet av Ola Lauritzon & Ulrika Davidson, og har blant mye annet godt oppskrift på kjempegode Italienske kjøttboller:)
Underskriver. Tror det er riktig utregnet karber der også. Har prøvd ut de fleste oppskriftene og det er masse godt:) noe vgetar, gode salater, pai:D, det er ikke ris som tilbehør på noe der.

Sivensvans
23-01-08, 09:34
Har boken, og bruker den!!
Den er skrevet av Ola Lauritzon & Ulrika Davidson, og har blant mye annet godt oppskrift på kjempegode Italienske kjøttboller:)

I see! Da kan vi glede oss over ENDA flere GODE lav GI-oppskriftsbøker - nå mente jeg at jeg klarte å huske hva den jeg snakker om het (jeg sjekka det før jeg dro på jobb....) men, neiiiiiida... har hukommelse som en gullfisk:p men, jeg skal sjekke igjen - og, komme tilbake med navn og tittel, for det er faktisk den beste lavkarbo-boken jeg har lest (og, jeg leser flere oppskriftsbøker enn skjønnlitteratur, om du skjønnner hva jeg mener, hihi!). I den står det ikke en setning om potet, ris ell. - totalt utelukket.
Ha en deilig dag!;)

Sivensvans
23-01-08, 09:38
Det hjalp med et bittelite klikk på søker'n - så fant jeg'n!;) :



Per Lauritz Lien
Frisk, mett og glad


Frisk start på det nye året!


Er du både glad i mat og vil gjerne leve sunt? Ved å være bevisst på hvordan du setter sammen kostholdet ditt, kan du oppnå varig vektreduksjon og bedre helse, uten å føle deg sulten.


Per Lauritz Lien har arbeidet flere år for Fedon Lindberg, og gir også generell veiledning om hvordan man kan spise sunnere. En flott inspirasjonskilde for alle som ønsker å lage mat fra bunnen av, uten å slite seg ut på kjøkkenet!

- Langsomme karbohydrater
- Lengre metthetsfølelse
- Minsk risikoen for livsstilssykdommer og overvekt



Frisk start på det nye året


Er du både glad i mat og vil gjerne leve sunt? Fedon Lindberg-kokk Per Lauritz Lien har laget en uimotståelig kokebok med over 80 fristende og enkle oppskrifter som passer for hele familien.


Frisk, mett og glad er kokeboken for deg som er opptatt av matglede, men også av hva maten inneholder. I boka er det over 80 oppskrifter på retter til alle måltider, basert på GI-prinsippet.
Glykemisk indeks er en måte å måle hvor fort blodsukkeret stiger etter et måltid.
Å ha et kosthold basert på lav GI kan ha gunstig innvirkning på mange sykdommer/tilstander som diabetes, migrene, slanking og hjerte- og karsykdommer.
Kostholdsveiledning
Boka gir deg raske middager og mellommåltider som passer godt i en travel hverdag, og desserter og kaker i sunnere varianter. Per Lauritz Lien har arbeidet flere år for Fedon Lindberg, og mellom oppskriftene gir han deg god veiledning om hvordan du kan spise sunnere og bedre. Oppskriftene er enkle og greie, og en flott inspirasjonskilde for alle som ønsker å lage mat fra bunnen av uten å slite seg ut på kjøkkenet!
Hva er GI?
- Langsomme karbohydrater
- Lengre metthetsfølelse
- Minsk risikoen for livsstilssykdommer og overvekt
Alle matvarer har en glykemisk indeksverdi, som angir hvor raskt blodsukkeret stiger etter et måltid. Ved å spise mat med lav GI, styrer du blodsukkernivået og får et raskere vekttap og god helse.



Boka for deg som er glad i mat og gjerne vil leve sunt. Over 80 oppskrifter på retter til alle måltider. Maten både smaker fantastisk, og er helsebringende – ikke bare for dem som vil spise mat med lav GI, men for alle som vil legge om kostholdet.



http://www.cappelensbokklubb.no/images/1x1.gifhttp://www.cappelensbokklubb.no/images/articles/large/90043.JPG