View Full Version : Litt støtte for en nybegynner?


5barnsmor
19-08-04, 20:55
Jeg sier nybegynner fordi jeg ikke har fulgt Fedon så veldig konsekvent. Jeg tok av 12kg for to år siden like før en mageplastikk, men det var veldig ensidig så jeg ble så matlei. Har holdt vekten disse to årene men vil gjerne ta av 7-8 kg til. Jeg veier i dag 72.5kg og er 163cm høy.

Mitt problem er at jeg ikke orker å holde et kosthold av mat jeg egentlig ikke liker. Nå har jeg lest litt rundt her de siste dagene og da er jeg redd for at jeg spiser feil mat av den typen jeg har valgt ut. Så nå forteller jeg litt om hva jeg spiser og så om noen ville hjelpe meg og kommer med forslag ville jeg bli kjempeglad. Mitt mål er å finne et kosthold jeg kan leve med slik at det ikke blir opp og ned vekt her i huset. Derfor er det viktig for meg å finne mat jeg liker godt.

Altså, i Fedonboken står det f.eks frokost med firkorn og soyaflokker i lettmelk. Det syntes jeg smakte pyton så jeg begynte å sammenligne med noe annet og fant ut at jeg kunne bruke cultura istedet for lettmelk og go'dag med frukt oppi. Det står ikke at den inneholder sukker så jeg tok sjansen på det. Dette er noe jeg liker veldig godt så jeg håper det kan spises. Jeg pleier å ta to-tre ss med korn i en plastikkopp (fra ikea, de med mange farger) og så fyller jeg opp med cultura.

Så når jeg blir sulten igjen trenger jeg noe som er "ferdig" for jeg har ikke tålmodighet til å lage noe. Ender opp med enten en kalkunostepølse eller kyllingkjøtt fra prior (ferdig for salat) eller et rugknekkebrød med ost.

senere et eple (leste et sted at det var lurt å ta noen mandler med det - hvorfor?)

Middag, rent kjøtt, fisk eller fugl med wok (ferske grønnsaker )

Ikke alltid jeg spiser så mye etter dette, kanskje noen peanøtter eller et eple.

Problemet er at jeg begynner å bli litt lei, spesielt wok'en hver eneste dag. Bortsett i fra culturakoppen om morgenen kunne jeg tenkt meg noen forslag - gjerne henvis til Fedons kokebok for den har jeg.

Jeg tar av nå litt etter litt og det er greit, jeg har som mål å være i mål neste sommer - men kjenner jeg blir motløs når jeg begynner å lure på om jeg ikke spiser riktig pluss at det er kjedelig å være matlei - så er det noen her som vil forbarme seg over en usikker fembarnsmor som så gjerne vil stramme seg opp litt...:cool:

guro
19-08-04, 22:08
Hei 5barnsmor,

Jeg er spiser etter Lindbergs anbefalinger selv og synes jeg får både mye og god mat. Det er viktig som du sier å spise variert. Lager du samme mat til hele familien eller spiser du anderledes en de andre? Jeg har valgt lage samme mat til alle. Alle er ikke alltid like fornøyd med det, men da jeg bruke mer tid på den maten jeg lager og det blir mer variert.

Til frokost spiser jeg ofte havregrøt - den på siden 197 i kokeboken, med 2 bokser cc. Da er det mat til 4-5 personer i den porsjonen i oppskriften. Hele familien er glad i den grøten. For noen blir havregrøt litt for mange karbohydrater, men for meg har det stort sett gått bra. Alternativt spiser jeg fiberrik med cottage cheese, kokt egg, tomat eller lignende til frokost.

Til lunch spiser jeg helst en middagsrest fra dagen før. Har jeg ikke det, lager jeg meg en omelett, med egg, løk, paprika, sopp eller hva jeg måtte ha, kanskje litt kjøttpålegg/skinke og gjerne litt ost på toppen. I helgen lager jeg gjerne en salat til lunch.

Til middag prøver jeg å ha 2 vegetar retter ved siden av kjøtt/fisk. Ofte en med belgfrukter og en annen. Linsepure er greit av og til, Enkel Chana Dal (side 185) er godt og Hummus (side 183). Den Gratinerte blomkålen (side 170) er kjempegod til kjøttkaker, koteletter eller lignede. Akkurat nå er det fint å lage salater som tilbehør, det er jo så mye fine ferske grønnsaker å få kjøpt. Dessuten finnes det mange oppskrifter her inne som er verd å prøve.

Jeg synes det var litt vanskelig å si noe om det du spiser utfra det du skriver. Vanlige feil er å spise for lite, spesielt for lite proteiner og riktig fett. Skriver du litt mer detaljert dagsmeny får du sikkert tilbakemeldinger på den. Cultura bør være uten frukt, den med fruktsmak har tilsatt sukker. Nøtter skal spises sammen med frukt fordi det inneholder proteiner som demper GI effekten av frukten. Vil ellers anbefale å smuglese noen journaler her inne, der mange skriver dagsmenyen sin. Det kan gi deg tips.

Lykke til!

5barnsmor
19-08-04, 22:33
Takk for raskt svar guro.


Jeg drikker ikke cultura med frukt, men cultura naturell med Go'dag M/frukt i (det er en pose med blanding av forskjellige korn og noe kuttet frukt)

Det er ikke så lett å skrive detaljert fordi jeg spiser litt forskjellig hver dag, noen ganger spiser jeg middag til lunsh og omvendt også...

Jeg kan si hva jeg spiste idag da:

Frokost kl.8: en youplait youghurt med to ss go'dag m/frukt i.
Lunsh kl 13(ble lenge pga handling): to egg i ommelett med 100g skinke og litt vårløk i samt en skive kjempegrovt rugbrød (slik ferdigkjøpt fuktig og svart)
Middag: tre rugknekkebrød med hvitost (pga migrene var det alt jeg orket)
kvelds: spiste nettopp en neve mandler (blir ikke sulten med hodepine :( )

Hadde jeg vært bra ville jeg laget f.eks kyllingbryst med wok til middag og ikke spist noe mere idag...
Den blomkålen skal jeg prøve. Er det godt med slike linser til kjøtt og fisk? Jeg har kjøt en pakke med grønne linser men vet liksom ikke hva jeg skal gjøre med den.

Jeg lager ikke samme mat til hele familien, jeg lager den til meg og min mann som også har litt å kvitte seg med. Jeg lager "vanlig norsk mat" til mine fem små apekatter.

Hvor kjøper dere mesteparten av den maten Fedon viser til, jeg finner lite i vanlig dagligvare - jeg bor i Bergen...

Kjenner jeg blir motivert av å skrive her og få svar, tror jeg vil være mere aktiv her og hente støtte og inspirasjon her.

Håper også at når vi blir bedre kjent kan jeg være til hjelp også :)

Summer
20-08-04, 11:24
Er det godt med slike linser til kjøtt og fisk?Vet ikke hvordan det er med grønne linser, men vi kjøpte røde linser som vi kokte med litt buljong og smør til de kokte helt inn og ble purè... det var ganske godt. :)
Men du må jo ikke lage masse sånne "rare" rette.. Det går vel fint an å spise noenlunde som før, bare omfordele litt på forholdene på talerkenen?

guro
20-08-04, 13:49
Oh, jeg skrev et langt svar til deg og så forsvant det før jeg fikk sendt det.

Jeg tror du spiser for lite protein og fett. Jeg anbefaler deg å gå kurs, det er den enkleste måten å lære mest mulig på. Ellers kan du lese bøkene og finne mye nyttig her inne. Selv gikk jeg 2 kurs og er kjempefornøyd med det. Jeg syntes det var vanskelig utfra bøkene. Også er det tiden for kurs nå da, de annonseres i disse dager. Jeg lærte mye som også kommer resten av familien til gode, de skal jo også ha den næringen de trenger!! For meg er dette en livsstil, ikke en kur.

Jeg er enig med Lise i at en trenger ikke lage mye rar mat. Det går mye i koteletter, kjøttkaker (nå hjemmelagede), kyllingbryst ol hos oss. Samtidig synes jeg det har vært spennede å prøve ut nye oppskrifter og matvarer. Røde linser er godt i linsepure og linsesuppe, skal vistok være bedre en grønne. Litt mer spesielle matvarer finner du i butikker med bedre utvalg (Meny, Ultra ol) eller innvandrerforetninger.

Jeg synes også det er motiverende å holde på her inne!! Lykke til videre!