View Full Version : Hvem går ned mest? Fedonistene eller Atkinsene??


elian
20-08-04, 14:23
Jeg går på Atkins. Har drevet på i 5 uker nå (er på dag 5 i 5.uka) Jeg har gått ned 8kg tilsammen. Dette synes jeg er veldig mye, og jeg er kjempefornøyd!

Jeg har aldri prøvd Fedon Lindberg sitt kosthold, men lest bøkene.

Jeg lurer litt på hvilket kosthold som er det beste (for kroppen), og hvilket som fører til størst vekttap.

Jeg synes det går helt greit å følge Atkins, men det er vanskelig å få familien til å spise det samme som meg. Dessuten har jeg en mann som mener jeg har blitt hysterisk og tror at brød og poteter er giftig!! Han bare VIL IKKE tro på at lavkarbo-kosthold funker!!

Hvor lenge har dere vært på den dietten dere er på, og hvor mye har dere gått ned? Hvordan føler dere at kostholdet fungerer for kroppen? Er dere friskere og har dere mer energi? Hva med hud og hår, er det bedre nå?

guro
20-08-04, 14:37
Atkinserne går vel ned mest i starten. Over tid vet jeg ikke. Selv har jeg holdt et gjennomsnitlig tempo på 6 hg i uken siden oktober i fjor, ca 24 kilo til nå. Det er jeg fornøyd med. Kroppen og hud skal rekke og holde følge. :p

HP
20-08-04, 14:38
Akinserne går fortest ned, men er en dedikert så vil jeg si at en til slutt tar av like mye ved begge de 2 tilnærmingene... :snill:

Fettet er liksom det samme uansett hva en velger... :p

Summer
20-08-04, 14:39
Selv om det sikkert ikke er sånne som meg du ville ha svar av, så svarer jeg likevel jeg... :cool:

Hvordan føler dere at kostholdet fungerer for kroppen? Er dere friskere og har dere mer energi? Hva med hud og hår, er det bedre nå? JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!

Det fungerer for hele kroppen, jeg er friskere og har mer energi.
I og med at dette er et kosthold som skaper balanse i kroppen, så har jeg gått opp 6 kg (var oppe 8, men er gått ned igjen) blitt kvitt byllene jeg hadde i ansiktet, og fått et hår som er mye mer samarbeidsvillig. :) (nesten fristet til å legge ut før og etterbilde,men jeg skjems sånn over før bildet....:o )

Det beste du kan gjøre for mannen din er vel å gå forran med et godt eksempel, og ikke snakke noe videre om det til han tar opp temaet med åpen nysjerrighet..Ikke gå inn på å diskutere med mennesker som kommer med negative utsagn.. for de er for steile til å "omvendes" uansett..:)

Atkinstilhenger
20-08-04, 14:58
Jeg har gått ned 7 kg på ganske kort tid og holdt vekten siden. Jeg får i utgangspunktet godtekick av nesten alt med karbohydrater, så Atkins har virkelig gjort susen for meg. Til og med nøtter går ned på høykant - alltid hele posen, uansett hvor stor den er. Men nå har jeg fått kontroll på karboutskeielsene. Atkins' gir råd om å kutte ut alle matvarer som gjør at man faller tilbake til gamle synder, og nøtter er dermed ute av min meny.

Prøvde å leve på Lindberg en lang stund, men vekten rikket seg jo ikke nedover. På tross av linser og bønner og cottage cheese. Så jeg prøvde Atkins, og det virker på vekten. Sunt eller ikke sunt? Så lenge man går på de senere fasene av Atkins, ligner jo hans kosthold mye på Lindbergs? Men jeg har inntrykk av at mer animalsk fett og rødt kjøtt er ok på Atkins, så sånn sett skulle man tro at Lindberg er sunnere... Men det er et poeng å gå ned i vekt også da.

Jeg er absolutt både friskere og har mye mer energi enn da jeg startet, og bruker denne energien til å trene tre ganger for uken. Men jeg har et spørsmål til andre i dette forumet: Hvorfor spiser dere Cocosa? Jeg har oppfattet det dithen at kokosfett ikke er sunt fett, så hvorfor akkurat dette produktet?
Sterkt undrende, men fortsatt nokså slank
Atkinstilhenger

elian
20-08-04, 15:04
Selv om det sikkert ikke er sånne som meg du ville ha svar av, så svarer jeg likevel jeg... :cool:
Det er klart jeg vil ha svar fra deg også, Lise!! :) Jeg er jo ikke BARE ute etter erfaringer fra de som går ned i vekt. Jeg er nysgjerrig på hvordan kroppen fungerer også. Jeg er nemlig ute etter litt bedre hud. Har ekstremt tørr hud på leggene og i ansiktet, knær og albuer.

Nille
20-08-04, 22:07
Siden Atkins begynner med en 14 dagers induksjon som er ganske streng, vil du ta av fortere med Atkins i begynnelsen. Det kan være en fordel for de som har treig forbrenning eller har vært jojo-slankere. På vedvarende vil man øke karbohydratmengden og gradvis venne kroppen til mer karbo og flere matvarer. Men så vil vekttapet etterhvert stanse opp. Alt i alt oppnår man samme resultat på Atkins som med ethvert annet lavkarbo kosthold. Det går bare litt raskere i begynnelsen. Atkins i den siste fasen - er omtrent det samme so på Lindberg. Det er lagt fokus på forkskjellige ting, men alt er lavkarbo og et sunt kosthold. Atkins er ikke usunt, selv ikke på induksjon, men den fasen kan være vanskelig for noen. Det er en renseperiode. Og gjøres den riktig etter boka skal man ikke være sulten eller mangle noe kroppen trenger.

Til og med legen min måtte bøye seg i støvet og innrømme at jeg har et sunt kosthold. Og hadde dere møtt henne hadde dere forstått hvor mye det vil si ! :snill:


Hvorfor spiser dere Cocosa? Jeg har oppfattet det dithen at kokosfett ikke er sunt fett, så hvorfor akkurat dette produktet?

Kokosfett som Delfia fett etc er ikke sunt nei. Det er forskjell på fett. Det kan MHM forklare bedre enn meg.

Men Cocosa Extra Virgin kosttilskudd er presset av ferske kokosnøtter og ikke varmebehandlet:

Cocosa Extra Virgin Coconut Oil
Cocosa Extra Virgin gir deg en eksotisk duft og smak av de tropiske øyer. Innen 2 timer etter at kokosnøttene åpner, utvinnes oljen fra det ferske, rene, hvite kjøttet gjennom en innovativ pressemetode som bevarer den nydelige smaken og duften av kokos i tillegg til det brede næringsspekteret: lauringsyre, andre mellomlange fettsyrer, vitaminer, mineraler og antiokisdanter som beskytter oljen og gir den naturlig lang holdbarhet og stabilitet.

Cocosa til steking er presset av tørket kokosnøtt kjøtt og er heller ikke varmebehandlet:

Cocosa Pure Coconut Oil
Cocosa Pure Coconut Oil er den optimale matoljen, uten smak og lukt, og rik på laurinsyre og andre mellomlange fettsyrer. Oljen presses av tørket kokoskjøtt, uten bruk av kjemiske løsningsmidler og raffineres på skånsom måte for å fjerne de finere næringsstoffene som ødelegges ved høy varme.

Carbokiller
24-08-04, 11:24
Uten at jeg kan henvise til hvor, så mener jeg det var foretatt en undersøkelse mellom Atkinsere, Fedonister, Grete-Roedister mm for å se hvem som gikk mest ned. Resultatet ble at Atkinserne gikk forteste ned i begynnelsen, men at det faktisk utjevnet seg etterhvert. Og det er jo kjempeflott... for de som kan leve på Roede-mat...

Jeg har fra desember 2003 til mai 2003 gått ned 22 kilo. AT jeg pga. elendig kosthold i sommer har gått opp igjen snakker vi ikke mere om....:D

Når det gjelder familie og det å leve på Atkins synes jeg overhodet ikke det er noe problem i det hele tatt. Jeg lager samme mat til hele gjengen og så koker jeg poteter, ris eller potetstappe til gubben og ungene hvis de vil ha det. Og jeg baker hvetemel-brød til dem og soyamel-brød til meg. Ellers er det ingen verdens forskjell egentlig.

Fedonisten
24-08-04, 11:43
Jeg tenker litt sånn jeg - at hvis man kun har som mål å gjøre noe for en kort periode for å gå ned i vekt - så er det det samme hvilken metode man bruker. For da har man jo (underforstått) til hensikt å gå tilbake til gamle og dårlige vaner etterpå...... Var det stygt sagt det kanskje.....?

Personlig har jeg gått på GR-kurs tidligere (2 stykker) og syns det er en grusom måte å miste kilo på. En grusom måte å leve og innrette livet sitt på.

Hvorfor?

Av den enkle grunn at jeg syns livet er for kort til at jeg vil "bruke det opp" på å telle maten min!! Og på en typisk "lavkalori-lav-fett-diett" opprettholder man jo egentlig inntak av mat som er ugunstig for kroppen, som gir avhengighet og abstinenser - og i tillegg til alle disse tingene må man passe på at man ikke spiser for mye av det! Rått parti spør du meg.

I det lange løp tror jeg antall kilo som blir borte - er omtrent det samme enten du velger Atkins, Fedon og kanskje G. Roede også. Den store forskjellen er hvor fort de kommer på igjen - og OM de kommer på igjen. Og HVA som da kommer på igjen.... Muskler?....Tror ikke det.....

Svimle22
24-08-04, 12:05
HEI!

Jeg lurte på om noen kunne fotelle meg hva jeg kan spise og ikke spise.
Jeg vil gå på atkins-dietten men jeg er ny og vet ikke helt hvor jeg skal begyne.
Kjempe fin side:)

Fedonisten
24-08-04, 12:14
HEI!

Jeg lurte på om noen kunne fotelle meg hva jeg kan spise og ikke spise.
Jeg vil gå på atkins-dietten men jeg er ny og vet ikke helt hvor jeg skal begyne.
Kjempe fin side:)Hei - må nesten be deg begynne å lese litt her

http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=8

og så kan du spørre underveis kanskje? :)

Fedonisten

elian
24-08-04, 14:06
Og jeg baker hvetemel-brød til dem og soyamel-brød til meg. Ellers er det ingen verdens forskjell egentlig.

Soyamelbrød, er det det samme som proteinbrød? Kan jeg få oppskriften?

Carbokiller
24-08-04, 15:07
Her er brødet. Snuppeline.. det er meg også det...på Slankenett. Er litt splittet person skjønner du. Fordi det er uten gjær og uten hvetemel så blir det jo aldri som ordentlig brød. Men det er ok synes jeg, og andre. Du kan bruke denne grunnoppskriften til å lage andre ting også, slik som sjokoladekake. Kutt ut frøene, og øk Natreen og tilsett kakao.

Sjekk også ut Skorpias brød. Den er med gjær.

Snuppelines lavkarbobrød uten gjær
Har tatt utgangspunkt i Atkins muffinsoppskift med sesamfrø, tilsatt litt av hvert for å få smak a la brød. Den er uten gjær, men bruker bakepulver som "hevingsmiddel".
Får ca. 20 skiver ut av dette brødet.

6 egg som vispes lett
10 ss rømme
75 g smeltet smør
1, 5 ts bakepulver
1 ts salt
2 ts natreen
80 g sesamfrø uten skall
90 g soyamel
40 g glutenmel
5 ss linfrø
5 ss kli
5 ss helkorn (evt. bløtlegges litt i vann hvis du ikke ønsker harde korn i brødet)

Visp eggene lett. Tilsett rømme og smeltet smør. Tilsett så det tørre og rør lett rundt.
Helles i liten brødform som er smurt og strødd med et tynt lag mel ("deigen" er mye mer flytende enn vanlig hvetedeig) Strø evt. kli, linfrø eller sesamfrø over som pynt.

Evt kan glutenmelet byttes ut med soyamel.

Stekes i 180 grader i ca 40 minutter litt avhengig av ovnen. Sjekk med pinne om den er gj.stekt.



Da både kliet, sesamfrøene, linfrøene og helkornet går igjennom fordøyelsen uten å bli tatt opp i stor grad har jeg regnet ut at det er ca. 2.7 karbohydrater pr. skive hvis du får 20 skiver ut av brødet.

Svimle22
25-08-04, 21:57
Takk for tipse:)
Jeg har lest det men det var mye å huske.
Men Jeg vil begynne med dietten men da har jeg et annet spørsmål.
Om noen kan gi meg noen oppskrifter, som jeg kan spise i den første peioden?

elian
25-08-04, 22:17
Her er brødet. Snuppeline.. det er meg også det...på Slankenett. Er litt splittet person skjønner du. Fordi det er uten gjær og uten hvetemel så blir det jo aldri som ordentlig brød. Men det er ok synes jeg, og andre. Du kan bruke denne grunnoppskriften til å lage andre ting også, slik som sjokoladekake. Kutt ut frøene, og øk Natreen og tilsett kakao.

Sjekk også ut Skorpias brød. Den er med gjær.

Snuppelines lavkarbobrød uten gjær
Har tatt utgangspunkt i Atkins muffinsoppskift med sesamfrø, tilsatt litt av hvert for å få smak a la brød. Den er uten gjær, men bruker bakepulver som "hevingsmiddel".
Får ca. 20 skiver ut av dette brødet.

6 egg som vispes lett
10 ss rømme
75 g smeltet smør
1, 5 ts bakepulver
1 ts salt
2 ts natreen
80 g sesamfrø uten skall
90 g soyamel
40 g glutenmel
5 ss linfrø
5 ss kli
5 ss helkorn (evt. bløtlegges litt i vann hvis du ikke ønsker harde korn i brødet)

Visp eggene lett. Tilsett rømme og smeltet smør. Tilsett så det tørre og rør lett rundt.
Helles i liten brødform som er smurt og strødd med et tynt lag mel ("deigen" er mye mer flytende enn vanlig hvetedeig) Strø evt. kli, linfrø eller sesamfrø over som pynt.

Evt kan glutenmelet byttes ut med soyamel.

Stekes i 180 grader i ca 40 minutter litt avhengig av ovnen. Sjekk med pinne om den er gj.stekt.



Da både kliet, sesamfrøene, linfrøene og helkornet går igjennom fordøyelsen uten å bli tatt opp i stor grad har jeg regnet ut at det er ca. 2.7 karbohydrater pr. skive hvis du får 20 skiver ut av brødet.

Tusen takk! Det skal bli artig å prøve :)

Carbokiller
26-08-04, 11:02
Til Svimle22

Det blir vanskelig å legge ut en haug med oppskrifter til morgen, middag, lunch og kvelds, så jeg foreslår at du for det første kjøper/låner Atkins-boken og leser igjennom den nøye, som alle MÅ og BURDE gjøre før de starter, deretter meske deg i oppskriftene her inne.
For vi er alle forskjellige og noen kan spise mye andre kjempelite. Noen synes eggeomelett til frokost og lunch i alle varianter er bare smaskens, mens andre spyr av det. DU må finne ut hva du synes er godt og hva som passer din lommebok og livsstil. Det gjør du bare med å lese deg igjennom kostholdet, og tankene bak det.
Og så kan du spørre oss når du har satt deg litt mer inn i hva Atkins går ut på.
Ønsker deg lykke til og håper du vil trives med Atkins-kostholdet!