View Full Version : Artikkel i Det Nye - synspunkter?


winterblue
20-08-04, 20:58
I siste utgave av Det Nye kom jeg over en artikkel som handlet om ”Ortoreksi – den nye spiseforstyrrelsen ”der fokus på riktig kosthold og trening blir en besettelse. –Mens anoreksi er livstruende som et sakte selvmord, er ortoreksi lightversjonen av spiseforstyrrelsen. Ortorektikeren lever uten noen form for nytelse, sier psykolog Karen Kollien Nygaard.



Jeg tenkte jeg skulle skrive noen av sitatene som stod i artikkelen her til dere, men husk at utdragene er hentet ut fra sammenhengen, så om dere er nysgjerrige, bør dere kanskje lese hele artikkelen.;) (Jeg ble i alle fall litt oppgitt...)



I tillegg til en psykolog, uttaler Kari Jaquesson og en ernæringsfysiolog seg. Kari Jaquesson sier bl.a. dette: ”Det er paradoksalt at folk drikker 1,5 liter cola, men samtidig skal ha karbohydratfattig brød! Dessverre er det for mange som planter ideer i hodene på folk for å profitere av det selv. –Anser du Fedon Lindberg som en av dem som ”planter ideer”? –Ja. Fedon Lindberg er på mange måter dyktig, men han har gått sterkt inn for å gi folk en frykt for visse matvarer, svarer Jaquesson.



Brød og pasta står på svartelisten til mange av dem klinisk ernæringsfysiolog Tine M. Sundfør gir kostveiledning. Hun etterlyser et bedre behandlingsapparat for mennesker som har sunnhet på hjernen. … Ernæringsfysiologen mener det er sunnere å fokusere på et variert kosthold med økt inntak av grønnsaker og frukt enn å hive seg på Atkins-, South Beach-, In-Zone- eller Lindberg-dietten. Felles for disse diettene er lite karbohydrater. De kvinnelige skuespillerne i Venner for livet har alle gått på Atkins-dietten. –Atkins-dietten kan være direkte skadelig. Den åpner for fritt inntak av både umettet og mettet fett. Den første tiden skal man ikke spise karbohydrater i det hele tatt. Dermed går kroppen inn i en metabolsk tilstand som kalles ketose. Kroppen tærer da på fett og muskelmasse for å gjøre det om til sukker. Dette skjer fordi blodlegemer og hjernen bare kan bruke sukker som energi. Når kroppen ikke tilføres sukker gjennom karbohydrater, svarer den med å tære på musklene. Konsekvensene blir at kroppen svekkes, sier Sundfør. –Går du på en diett uten karbohydrater, vil du få en nedgang på 2,5 kilo umiddelbart. Etter to dager uten karbohydrater er det ingen glykogenlagre igjen i kroppen. Da får man ikke overskudd til trening. Det farligste er at kolestrolet kan øke enormt mye. Det er direkte helsefarlig å holde på slik som filmstjernene gjør. Jennifer Aniston og Jennifer Lopez har gått på Atkins-dietten, men de har også spist rent protein og grønnsaker. Dessuten har de eksperter som skreddersyr dietten. Det har ikke vanlige kvinner.



Venter i spenning på kommentarer :rolleyes:

Summer
20-08-04, 21:31
Jeg kom over en artikkel om ortoreksi for en tid tilbake, og kjennte meg igjen i veldig mye av det som sto der.... bortsett fra sykeligjøringen... Veldig mange av de som følger Atkins etter boken feks. vil komme innunder den kategorien, og det mener jeg blir veldig galt. Av den grunn, at det er snakk om mennesker som har fått ubalanser i kroppen etter å ha spist "feil" tidligere som legger om til slikt kosthold, og de opplever en mye større livskvalitet etter å ha ervervet kunnskapen om hvordan maten påvirker kroppen, og hva de kan gjøre for å ha det bedre. Og de har det bedre.


Det siste avsnittet der Kari uttaler seg, så er hun like unyansert som mange andre....:rolleyes: kan ikke gjøre annet enn å fnyse over hennes uvitenhet...
Men hun har et VELDIG godt poeng når hun sier at det er paradoksalt at folk ikke kan spise brød men heller innpå en halv liter cola....
OG DET ER DER FEILEN LIGGER. Folk "tror" de følger Lindberg og Atkins bare ved å kutte ut poteter eller brød, og veldig mange tror på de samme horrible tingene som hun uttaler om at en ikke skal spise karbohydrater i det hele tatt under induksjonen... Og det er jo farlig! Så om hun går rundt og tror det, så er det ikke rart at hun går rundt og advarer... Men jeg mener at de som uttaler seg i media har et visst ansvar for å sette seg inn i fakta før de utaler seg... og hvertfall før de uttaler seg så bastant.

Nille
20-08-04, 22:42
Har lest en del om ortoreksi tidligere da jeg har vært med i en støtte gruppe for folk som har tatt det et hakk for langt i sin streben etter å bli TYNN. For med mange av disse menneskene har det ikke noe med sunt kosthold å gjøre. Det er like usunt å bli så opptatt at mat/diett og trening som det er å ikke bry seg i det hele tatt. De fleste av de som lider av ortoreksi lever ikke etter den enkelte boka det er snakk om. (Atkins/Lindberg/South Beach etc etc). De tar det et steg lenger - "bare for sikkerhets skyld". Mange MÅ veie absolutt alt de putter i munnen - de MÅ trene flere timer/ganger daglig og har et syklig forhold til kropp. Alle andre ting kommer i annen rekke. Veldig mange ser en helt annen påerson i speilet enn den VI ser. Dvs. en person som har vært ganske stor, vil fremdeles se en stor person i speilet, selv om man er tynn og trent, - i mange tilfelle altfor tynn og altfor trent. Det er et alvorlig problem som bør tas på alvor.

Det er veldig synd at Kari J. uttaler seg slik hun gjør uten å ha satt seg inn i hva det dreier seg om. Jeg syns faktisk det er ganske respektløst av henne. hadde hun bare lest innledningen til f.eks. Atkins boka hadde hun skjønt at atl hun sier om dette kostholdet er FEIL !! Kan ikke begynne å diskutere Atkins på så feil grunnlag. Nøyer meg bare med å si at det som står der er feil og faller på sin egen urimelighet.

Dessverre er det mange som "tror" at de går på Atkins og setter igang uten å ha lest boka. Det blir helt feil og kan gå riktig galt. Følger du boka er kostholdet ikke farlig - og det er sunt ! Å be folk lese boka er en av mine kjepphester. "Jammen det er jo bare å kutte ut mel, pasta, brød og poteter og IKKE spise karbohydrater, - det er jo Atkins det ?". NEI, det er ikke det. Atkins er Atkins etter boka og mer nyansert enn det gis uttrykk for i media. Kunnskapsløse journalister og norske kostholds "eksperter" som ikke har gjort hjemmeleksa si er det altfor mange av - dessverre.

Jeg spiser altså Atkins etter boka. Jeg har fulgt induksjonen - gikk mye lenger enn 14 dager, - og hadde et sunt godt variert kosthold hele tiden. Har brukt tillatte matvarelista for det den er verdt. Har gått på vedvarende og har plusset på karbohydrater og matvarer i henhold til Atkins sine anbefalinger. Jeg har tatt av sent, men jeg har tatt av sunt. OK, så har jeg veid og ført matdagbok. Hysterisk ?? Nei, det er MIN måte å gjøre det på. Etterhvert har jeg fått såpass god trening at jeg ikke behøver å veie/måle alt.Og jeg har IKKE vekta med med ut når jeg er på besøk eller restaurant. Jeg spurte mor til en venninde av meg (psykolog som jobber bl.a med spiseforstyrrelser) om hun syns jeg hadde snev av ortoreksi. (i den perioden jeg var med i støttegruppen begynte jeg jammen å lure...) Hun gapskrattet. Nei, hun syns det var flott jeg hadde funnet en måte å ha kontroll med kostholdet mitt på. Dedikert, kalte hun det. Stefaren min kaller meg fanatisk fordi jeg ikke spiser kake, - han skjønner ikke bæret når jeg sitter og spiser en bolle med bringebær og pisket krem...... :snill:

Det vill alltid være "forståsegpåere" som forteller oss at det er galt og til og med farlig og leve slik jeg/vi gjør. Men så lenge jeg føler meg bra, er frisk og har leger som støtter meg, - så lenge jeg spise sunnere enn de fleste jeg kjenner og har en bedre livskvalitet på grunn av kostholdet mitt, ja da gir jeg en lang f.... i hva andre mener. Kunne bare ønske de kunne lese......:D