View Full Version : Hvor kjøper jeg 1 kg C-vitamin i pulverform?


donjuanwannabe
20-08-04, 22:57
Hei!

Jeg var 3 butikker i dag for å kjøpe c-vitaminpulver (natriumaskorbat/askorbinsyre). Apoteket (Vitus) hadde bare små bokser, VITA hadde ikke og Sunkost hadde 100 g, 150 g og 256 g. Kjøpte den sistnevnte. Kostet kr. 330,-!!
Leste i Mat & Helse at 1 kg skulle koste ca. kr. 500. Da har jeg vel gjort ett dårlig kjøp da?
Noen som vet om noen butikker som har så store bokser til denne prisen?

Har hørt mye positivt om høye doser med C-vitamin så derfor skal jeg prøve det. Artig å teste.
Men jeg stusset litt når jeg leste på boksen (merket er Nature's Sunshine). Der sto det at 0,5 g av dette pulveret tilsvarer 200 mg C-vitamin. Men er det ikke rent c-vitaminpulver da, 0,5 g pulver skal da være 0,5 g rent c-vitamin?! Jeg har sikkert missforstått da? Hva i all verden er det andre 300 mg da? Er det slik det er hos alle produsenter?

Takk for svar.

HP
20-08-04, 23:20
Vi kjøpte Askorbinsyre på apoteket... Tipper de selger Natriumaskorbat også, den er bedre, snillere mot tenner og fordøyelse.... :snill:

Men det er vel kansje bestillingsvare? :)

Huldr
05-09-04, 12:48
Hei hei! :)

Jeg ringte rundt til en del apotek i Oslo en gang og spurte om prisen på askorbinsyre i kilospakning. Nå har jeg lett og lett, men jeg finner ikke igjen det jeg skrev opp. Men det er store prisvariasjoner, så det lønner seg å ta en ringerunde. Jeg synes å huske at de hadde det til under 300 kroner ett sted, men det er ikke sikkert hukommelsen min er helt til å stole på, da...

Selv tar jeg C-vitaminpulver fra Mezina, det inneholder kalsiumaskorbat pluss bioflavonoider, nypeekstrakt og acerolapulver. Det koster 150 for en boks på 125 gram, så det blir jo mye mindre økonomisk enn ren askorbinsyre. Jeg har tenkt på å kjøpe ascorbinsyre pluss natriumaskorbat (som er dyrere) og blande det, samt tilsette nypepulver kanskje for å få med bioflavonoidene som er gunstige å ha med når man tar mye C-vitamin, mener jeg å ha lest....