View Full Version : Selv byggerne begyner å forstå det.


Begod
23-08-04, 10:21
Kopiert denne fra et "byggeforum" Handler om hvordan man kan øke muskelmasse uten å gå mye opp i fettprosent.


Burde kanskje skrive at muskelvektst med minimal fettøkning også kan skje ved høyt inntak av karbohydrater. "

Nei, for det er jo hele poenget mitt - det er mange som har lav insulinfølsomhet og som reagerer på måten jeg beskriver når de øker karbohydratinntaket (holder vann, føler seg oppblåst, blir trøtt, økt fettlagring), selv om det bare er snakk om et moderat kalorioverskudd. Derfor legger vi karbohydratinntaket bare akkurat høyt nok til å unngå ketose, og tilfører ekstra karbohydrater på et tidspunkt da musklene øker insulinfølsomheten mangfoldig - rett etter trening. Samtidig vil det relativt mye høyere fettinntaket gjøre insulinfølsomheten i fettcellene mindre - noe som er ønskelig, fordi det betyr et mindre opptak av kalorier i fettcellen.

Det eneste du kan gjøre for å finne ut om du har høy eller lav insulinfølsomhet er å forsøke begge metodene, eller å få testet det hos legen din.

Helt generelt er det liten forskjell på om du øker kaloriene via fett eller via karbohydrater i forhold til resultatene du oppnår, men poenget mitt er at det finnes noen som reagerer bedre på mye karbohydrater, og noen som ikke reagerer fullt så bra.

Børge A. Fagerli
Kundekonsulent/Personlig Trener

http://www.tech-nutrition.com/forum/forum_images/techlogo.gif

Kristian
23-08-04, 16:27
Karbohydratbegrensning har vært kjent innen kroppbyggermiljøene i mange år. Da jeg for over to år fortalte en venn(som er kroppbygger) om at jeg hadde startet med karbohydratbegrensning fortalte han at det hadde han visst om lenge. Jeg ble nesten sur fordi at han ikke hadde fortalt om det før.:(

Begod
24-08-04, 10:29
Vel det nye er at de innser at noen ikke kan spise særlig mye karbo på bulk.
Jeg har alltid hørt fra byggere at man må pøse på med karbo for å bli større, nå holder det å innta over 100 gram dag.

Ved deff har det "alltid" vært annerkjent at man måtte kutte kraftig på karbohydratene.

Jeg ser det også som svært positivt at de ser at menesker regerer ulikt på karbo.

Noe som enkelte eksperter har svært vanskelig for å forstå. (Norum m.fl)

Kroppsbygger mat på deff er( eller skal være) en velbalansert lavkarbo diett.
Det er vel ikke mange her som ser på seg selv som kroppsbyggere, men faktisk så spiser vi / dere mye godt på samme måte som kroppsbyggere på deff.

Kristian
24-08-04, 10:54
Kroppsbygger mat på deff er( eller skal være) en velbalansert lavkarbo diett.
Det er vel ikke mange her som ser på seg selv som kroppsbyggere, men faktisk så spiser vi / dere mye godt på samme måte som kroppsbyggere på deff.
Åh! Det er altså derfor musklene mine vokser sånn:cool: :D

Carbokiller
24-08-04, 11:12
Nå er ikke jeg noen kroppsbygger tror jeg da..:D selv om jeg kanskje burde bli det. Men jeg merker enormt forskjell på musklaturen når jeg går på Atkins (dvs. lavkarbo) enn når jeg i sommer har skeiet ut og spist høykarbo. Musklene mine er omtrent ti ganger mer definerte når jeg går på Atkins. Så fort jeg går ut av lavkarbodiett blir ikke beina så muskluløse og senete og definerte, men blir bare runde som boller... egentlig.
Men mye må vel ha med vanntap å gjøre eller? Fordi jeg merket på 12 timer betydelig forskjell på musklene. Startet på ketose i går, tisset 23 ganger, gikk ned 1.7 kilo på 24 timer og endte opp dagen med utrolig mye mer definerte muskler.

MHM
24-08-04, 14:49
Men mye må vel ha med vanntap å gjøre eller? Fordi jeg merket på 12 timer betydelig forskjell på musklene. He-he...:D På 12 timer ja Carbokiller... Hva driver du med om natta a'?
Det har nok med vann å gjøre ja. Jeg har en vekt som viser muskelmassen min, og den er alltid høyere når jeg ikke spiser bra. I det jeg begynner å spise lav-karbo, så går muskelmassen litt ned, og det kommer av at glykogenlagrene tappes. Men jeg er enig med deg at de blir mer definerte. Muskler innpakket i vann ser litt mer "daue" ut...

Kristian
25-08-04, 11:06
Det er godt at det er flere som har det som meg. :) Enkelte kroppsbyggere sverger til mye karbohydrater før konkuranser for å få større muskler. Dem om det.:D