View Full Version : Foodprocessor - trenger anbefaling!


Rattata
28-01-08, 00:48
Jeg ser at det er mange oppskrifter på lavkarbo som fordrer malte nøtter - hva bruker dere?

Jeg har en kenwood kjøkkenmaskin fra før, og vet at det kan settes på ulike tilleggsapparater på denne, men vet ikke om noen av disse egner seg til å male nøtter? Har søkt på nettet men ble ikke noe klokere av det...

Jeg har en gammel foodprocessor (1992 ca) - kan jeg male nøtter med den? (den har to knivblader som går rundt)

Dilly
28-01-08, 05:18
Jeg ser at det er mange oppskrifter på lavkarbo som fordrer malte nøtter - hva bruker dere?

Jeg har en kenwood kjøkkenmaskin fra før, og vet at det kan settes på ulike tilleggsapparater på denne, men vet ikke om noen av disse egner seg til å male nøtter? Har søkt på nettet men ble ikke noe klokere av det...

Jeg har en gammel foodprocessor (1992 ca) - kan jeg male nøtter med den? (den har to knivblader som går rundt)

Hei
Fotprofessoren er grei nok til å finhakke nøttene, og det kan bli veldig finmalt oppi der. Nøttekaker er helt ok. Men selv har jeg erfaring med at det blir aller finest på mandelkvern. Sånn manuell til å feste på bordkanten og sveive, eller sånn med sugefot til å feste på en glatt flate.. Det går jo veldig fort å sveive opp en pose nøtter, men litt lenger tid om du skal bake kransekake. Det går jo, det og.

Tror ikke det hjelper noe med nyere maskin, det er samme prinsippet, det er jo bare å forsøke, går det ikke, så maler du på kvern neste gang :)
og smaksprøvene kan du jo legge ut her:D

Iset
28-01-08, 09:27
Jeg har denne (http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-elkjop-Site/no_NO/-/NOK/El_DisplayProductInformation-Start;pgid=oyCz6oZK.LxSR0EjcIZBwx1e0000S3w3itMC?Pr oductID=NsbD4QFH1ocAAAEOuHJCGhzm&CatalogCategoryID=gbrD4QFH2GAAAAEOGeI03xiL)og bruker den til ALT, hadde ikke klart meg uten. Hakker og maler nøtter (de blir heeelt finmalte om de kjøres lenge), sjokolade, gulrøtter, løk, ja alt. Elsker den!

Tuppen
28-01-08, 09:33
Jeg også har den :D

Den er til å bli avhengig av- den er aldri stuet vekk.. den står hele tiden framme... bruker den til ALT! og den er kjempe fin til å male nøtter med også...

ellers alt det iset sier!! :D

ikke er den stiv i prisen heller... ikke noe vits å kjøpe noe til tusenlapp som klikker fort... men denne har jeg hatt i ett og halvt år og ingenting gærnt enda :D

Iset
28-01-08, 10:24
Ja sant, den koster jo lite og man har den lenge. Jeg har fått to stk av svigers. Hvorfor to stk? Jo fordi jeg ødela den ene ved å bruke Iset-vettet. Det betyr altså at jeg gjør ting før jeg tenker.

Idioten Iset skulle bare rive parmesan hun. Parmesan er som kjent veldig hardt, men slikt er jo bare bagateller for Iset. Jeg la parmesanen (på sikkert et halvt kg) pent oppi mikseren og skrudde på. DUNK DUNK DUNK sa det mens parmesanen ble kastet veggimellom der inne. Det burde jo ha ringt iallfall ET PAR varselbjeller da, iallfall hos de fleste normale folk. Men nå er det snakk om Iset her, og da er det jo litt annerledes. Jeg er døv for varselbjeller, ser du.

Jeg skrudde bare opp styrken jeg. :snill: Dunkene ble enda høyere og i stedet for å stoppe den da og ta til vettet, stod jeg bare der og ønsket meg en styrkeknapp nr. 3 så den helsikes osten kunne bli revet!

Plutselig hører jeg et jækla SMELL bak meg. Hele veggen er dekket av parmesan, gulvet, overalt! Knust parmesan på hele kjøkkenet. Jeg skjønner ingenting og ser på miksebollen. DET gapende hullet i plastbollen ... Parmesanen har knust seg gjennom og føket rett i veggen bak meg. Herregud jeg kunne jo blitt drept. :p

Det var veldig flaut å si det til svigers, men de bare lo og kjøpte en ny til meg, hehe.

(Jeg skal kanskje la være å fortelle om bløtlagte telefoner og vaffeljern. Mannen er litt oppgitt, for å si det sånn).

Lisbeth
28-01-08, 10:58
http://www.cosgan.de/images/midi/frech/k025.gif
Ja sant, den koster jo lite og man har den lenge. Jeg har fått to stk av svigers. Hvorfor to stk? Jo fordi jeg ødela den ene ved å bruke Iset-vettet. Det betyr altså at jeg gjør ting før jeg tenker.

Idioten Iset skulle bare rive parmesan hun. Parmesan er som kjent veldig hardt, men slikt er jo bare bagateller for Iset. Jeg la parmesanen (på sikkert et halvt kg) pent oppi mikseren og skrudde på. DUNK DUNK DUNK sa det mens parmesanen ble kastet veggimellom der inne. Det burde jo ha ringt iallfall ET PAR varselbjeller da, iallfall hos de fleste normale folk. Men nå er det snakk om Iset her, og da er det jo litt annerledes. Jeg er døv for varselbjeller, ser du.

Jeg skrudde bare opp styrken jeg. :snill: Dunkene ble enda høyere og i stedet for å stoppe den da og ta til vettet, stod jeg bare der og ønsket meg en styrkeknapp nr. 3 så den helsikes osten kunne bli revet!

Plutselig hører jeg et jækla SMELL bak meg. Hele veggen er dekket av parmesan, gulvet, overalt! Knust parmesan på hele kjøkkenet. Jeg skjønner ingenting og ser på miksebollen. DET gapende hullet i plastbollen ... Parmesanen har knust seg gjennom og føket rett i veggen bak meg. Herregud jeg kunne jo blitt drept. :p

Det var veldig flaut å si det til svigers, men de bare lo og kjøpte en ny til meg, hehe.

(Jeg skal kanskje la være å fortelle om bløtlagte telefoner og vaffeljern. Mannen er litt oppgitt, for å si det sånn).

Gerd
28-01-08, 11:53
Ja sant, den koster jo lite og man har den lenge. Jeg har fått to stk av svigers. Hvorfor to stk? Jo fordi jeg ødela den ene ved å bruke Iset-vettet. Det betyr altså at jeg gjør ting før jeg tenker.

Idioten Iset skulle bare rive parmesan hun. Parmesan er som kjent veldig hardt, men slikt er jo bare bagateller for Iset. Jeg la parmesanen (på sikkert et halvt kg) pent oppi mikseren og skrudde på. DUNK DUNK DUNK sa det mens parmesanen ble kastet veggimellom der inne. Det burde jo ha ringt iallfall ET PAR varselbjeller da, iallfall hos de fleste normale folk. Men nå er det snakk om Iset her, og da er det jo litt annerledes. Jeg er døv for varselbjeller, ser du.

Jeg skrudde bare opp styrken jeg. :snill: Dunkene ble enda høyere og i stedet for å stoppe den da og ta til vettet, stod jeg bare der og ønsket meg en styrkeknapp nr. 3 så den helsikes osten kunne bli revet!

Plutselig hører jeg et jækla SMELL bak meg. Hele veggen er dekket av parmesan, gulvet, overalt! Knust parmesan på hele kjøkkenet. Jeg skjønner ingenting og ser på miksebollen. DET gapende hullet i plastbollen ... Parmesanen har knust seg gjennom og føket rett i veggen bak meg. Herregud jeg kunne jo blitt drept. :p

Det var veldig flaut å si det til svigers, men de bare lo og kjøpte en ny til meg, hehe.

(Jeg skal kanskje la være å fortelle om bløtlagte telefoner og vaffeljern. Mannen er litt oppgitt, for å si det sånn).

da er vi 2 :_plystre:

Titti
28-01-08, 14:09
Godt det ikke bare er meg. :lol:

Min begynte å ryke og lukte brent plast før jeg ga meg. :lol:

Kitt
28-01-08, 20:45
:lol:
Jeg prøvde å bruke stavmikseren til å lage pepperkakedeig!:( Ikke lurt!:klovn:

Jeg bruker kjøttkvernen på Kenwooden til å kverne mandler. Går så fint, så!:)
Bruker den mellomstore hull- platen.

Det finnes faktisk egen mandelkvern til den, men det tror jeg ikke jeg kommer til å kjøpe når jeg klarer meg fint uten!

Har også en sånn Bosch maskin, men den er ofte for liten, så jeg fikk Kenwood til jul!:)

Titti
28-01-08, 21:00
Jeg har denne (http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-elkjop-Site/no_NO/-/NOK/El_DisplayProductInformation-Start;pgid=oyCz6oZK.LxSR0EjcIZBwx1e0000S3w3itMC?Pr oductID=NsbD4QFH1ocAAAEOuHJCGhzm&CatalogCategoryID=gbrD4QFH2GAAAAEOGeI03xiL)og bruker den til ALT, hadde ikke klart meg uten. Hakker og maler nøtter (de blir heeelt finmalte om de kjøres lenge), sjokolade, gulrøtter, løk, ja alt. Elsker den!
Bruker du den til å lage kakedeig o.l? Minnes den bare tok en halv kilo deig eller noe sånt. :confused:

Dilly
28-01-08, 21:03
Jeg bruker kjøttkvernen på Kenwooden til å kverne mandler. Går så fint, så!:)
Bruker den mellomstore hull- platen.


Det har jeg ikke tenkt på. Skal prøves.:)

Iset
28-01-08, 21:17
Bruker du den til å lage kakedeig o.l? Minnes den bare tok en halv kilo deig eller noe sånt. :confused:

Nei, bruker den til å lage vaffelrøre og sånt av og til, men jeg har en svær Kenwood som alltid står fremme på benken, og den lager jeg deiger og slikt med. Boschen bruker jeg som regel bare til å mose og hakke ting med.

Titti
28-01-08, 21:52
Nei, bruker den til å lage vaffelrøre og sånt av og til, men jeg har en svær Kenwood som alltid står fremme på benken, og den lager jeg deiger og slikt med. Boschen bruker jeg som regel bare til å mose og hakke ting med.
Det var der jeg dreit meg ut sist. :lol:

Hva slags Kenwood har du da.:D

Iset
28-01-08, 22:01
Hmm en eldgammel jeg arvet av mormor. En svær hvit. Nesten lik denne men med hvit bolle:

http://ecx.images-amazon.com/images/I/414vfvn4MNL._AA280_.jpg

Kitt
28-01-08, 22:32
Bruker du den til å lage kakedeig o.l? Minnes den bare tok en halv kilo deig eller noe sånt. :confused:

Nemlig!!!:(
Vel, skulle bare bruke den for å få inn melet, men ble litt ivrig da det gikk så greit, og Vips! luktet det svidd i hele huset!:eek:

Har lært nå da, og fått meg en skikkelig Kenwood til å gjøre grovarbeidet for meg!:D