View Full Version : Problemer med Lindberg-dietten


Lindypus
29-01-08, 09:57
Hei!

Jeg har prøvd å følge noe i nærheten av Lindberg-dietten i nesten 6 mnd nå. Har ikke gått ned så veldig mye, men 8 kg har det da blitt. De to siste ukene har kroppen min imidlertid sviktet meg fullstendig! Det virker som jeg ikke forbrenner noe som helst. Altså jeg har begynt å legge på meg igjen. Begynner å bli rimelig fortvilt, og lurer på om andre har opplevd tilsvarende. Trenger tips til hvordan jeg kommer i gang igjen.

Jeg har spist omtrent likt hele tiden, men har prøvd å bake brød etter Lindbergs oppskrifter. Det virker som både 8-kornsbrødet og solsikke-rug brødet ikke funker for meg. Andre som har opplevd samme reaksjon på disse brødene?

Til slutt lurer jeg på om andre enn meg har opplevd at kroppen samler vann etter fødsel? Jeg fikk ei datter for 16 mnd siden og har etter det sett ut som en vannbalong. Mistenker at denne veskebalansen kan være en av årsakene til at jeg har begynt å legge på meg nå. Og det er selv om jeg har gått på vanndrivende i nesten 6 mnd, og i en periode hadde gode resultater selv om det gikk sakte. Kan noen hjelpe med gode råd?

Lindypus.

Summer
29-01-08, 10:51
Hvis det er brødet som har stoppet deg opp og snudd det hele, så ville jeg kuttet det ut. Det er endel som ikke har så godt av brød. Litt over 1 kg i måneden er jo ikke så ille til å ha spist endel karber synes jeg. :)

Lindypus
31-01-08, 21:06
For sikkerhets skyld har jeg kuttet ut de hjemmebakte brødene og gått over til en type som funket kjempefint før jul. Likevel fortsetter jeg å gå opp. Har også erfart at kroppen min krever noen karbohydrater for å fungere. Prøvde ei stund å klare meg på et minimum og det førte bare til at jeg følte meg dårlig og jeg la på meg. Nå prøver jeg derfor å holde meg til det som ga greie resultater tidligere.

Lindypus

Megvel
31-01-08, 21:51
Har du fått sjekket stoffskiftet? Det er mange som får en smell i det etter fødselen! En bredspektret blodprøve kan finne ut hva som er annerledes!

SkinnyToBe
05-02-08, 14:05
Hei. jeg har opplevd mye av det samme fra flere hold ja. Det som ofte er en gjennganger er at man "slipper unna med" mye mer i starten enn senere. I oppstartsfasen (de første mnd) er det lettest å gå ned da man gjør en forholdsvis drastisk endring i kostholdet. Så mister man litt fett og kilo, og kroppen venner seg med den nye livsstilen.

Etterhvert som man får mindre fett til overs blir det vanskeligere å gå ned. Da kommer man ikke lenger unna med de "utskeielsene" som har fungert fint tidligere. Dette gjelder spesielt de som unner seg litt "lørdagskos" som egentlig ikke hører hjemme i lindberg, de som unner seg C-måltider (lindbergbrød, fullkornspasta og slikt) mer en en gang om dagen i bland.

Jeg samlet også en del vann i forbindelse med svangerskap (kom helt plutselig de aller siste ukene før fødsel). Jeg fikk vanndrivende, som ikke funket så innmari bra selv om det da minket litt etter litt. Til slutt måtte jeg bare innfinne meg med at det ikke er vann, men fett. Jeg fikk målt fettprosent, og ingenting tydet på at det var vann. Det var vel mye en unnskyldning jeg selv syntes det var godt å støtte seg på, og jeg hadde jo fått medhold fra akupunktør, lege og naturmedisiner. Til slutt viste det seg altså at det var fett og ikke vann. Da var det mye lettere å bli kvitt det, siden jeg behandlet det som fett og ikke "bare vann".

Jeg vet ikke om det er tilfelle for deg, jeg bare forteller at det var slik for meg. Noen uker før fødsel este jeg plutselig ut, jeg "samlet vann". Men jeg har nå funnet fred med at kroppen samlet fett (veldig mange gjør det for å forberede seg for fødsel og amming).

Hva om jeg tar en wild guess her.
Du var forholdsvis slank før svangerskapet. Det hele gikk veldig bra veldig lenge, men de siste ukene før fødsel este du plutselig ut. Dette vannet sitter utrolig godt, og det virker som om det bare ikke vil bort til tross for vanndrivende. Sant????

Du har tålt forholdsvis mye karbo, og lindberg har fungert sånn smått til tross for at det noen dager har blitt både lindbergbrød til frokost (C-måltid) og litt fullkornspasta eller slikt (C-måltid) til middagen? Kanskje noen utskeielser her og dær? Lørdagskos? Kanskje tenker du ikke så mye på at måltidene skal være balangsert etter AB(C) og håndflate-modellen???

Det er ikke noe feil i dette så lenge det funker for deg, men etterhvert som du mister litt fett vil kroppen holde ekstra godt på de siste kiloene. Du må kanskje vurdere å bli litt strengere med deg selv i forhold til C-måltidene og eventuelle utskeielser. Jeg begyndte å gå ned igjen da jeg kuttet det helt. Ikke noen c-måltider (kanskje et i uka maks) og ingen utskeielser i form av "litt går bra, det er jo lørdag".

Lykke til videre. Håper det løser seg for deg. :-)

Zenia
06-02-08, 11:29
Jeg lurer på om du trener noe? Stemoren min er kursholder for Fedon og sier at det er noen som er nødt til å trene både kardio og styketrening for å få forbrent det lille av karbohydrater man får i seg - ellers vil man ikke se resultater ... Jeg tror det gjelder meg :( :)

(Som trøst sier hun også at man da virkelig får se effekten av det også ... og DET liker vi :) Så jeg er spent ...!)

Lindypus
11-03-08, 14:13
Tusen takk for nyttige svar!
Jeg skal definitivt få sjekket fettprosenten først. Da får jeg vel kanskje vite en gang for alle hva det er jeg har å slite med. Spørsmålet er hvor man får gjort det? Fastlegen?
Kan nevne at jeg trener 4-5 ganger i uka, mest dansing og utholdenhet + litt styrke. Formen blir stadig bedre, men det har absolutt ingen effekt på vekta dessverre.
Ellers må jeg si jeg kjente meg igjen i det skisserte scenariet SkinnyToBe, nesten litt skummelt. Det eneste som er litt annerledes er at jeg legger på meg og tar av litt på omtrent samme tid hver mnd. Det virker som hormonene har en liten hjemme-allene-fest hos meg.

Lindypus