View Full Version : Trening på lavkarbo


nellie
29-01-08, 10:47
Jada. nok et spørsmål i føljetongen: "Nellie stiller spørsmål som er blitt stilt 100 ganger før."

Sånn som jeg har forstått det,
jo høyere puls under trening=jo høyere karbohydratforbrenning.
Jo lavere puls under trening=fettforbrenning.

Det er jo ingen vits i å trene bort karber på ketolyse f.eks.
Og man har jo liksom en annen slags fettforbrenning.
Funker ikke den lavintensitets "vanlige" fettforbrenninga i det hele tatt heller da?
Eller?

Begod
29-01-08, 12:40
Jeg er ikke helt sikker på hva du spør om, men jeg forsøker å svare alikevel.

Ved intensiv trening vil kroppen foretrekke karbohydrater som drivstoff, men når det finnes lite karbohydrater så vil kroppen greie å utnytte fett også. Kroppen kan læres opp til å bruke mer fett til energi selv under intensiv trening. I tillegg vil man få en betydelig afterburn av intensiv trening som bare består av fettforbrenning.

Ved lavintensitet forbrenner kroppen nesten bare fett. For oss som spiser lavkarbo vil det si at kroppen forbrenner fett hele tiden om vi trener eller ei.

Konklusjonen er tren så mye du vil, du forbrenner masse mer fett uansett om du trener med lav eller høy intensitet.

nellie
29-01-08, 13:10
yeah. det er litt vanskelig å formulere seg se.
Men spørsmålet var altså om man forbrenner fett på den "vanlige" måten når man forbrenner på den ketogene måten?

Siden det hele tiden snakkes om at det ikke er noe vits i å trene på lavkarbo. (bare for helsas skyld osv)

Begod
29-01-08, 14:46
Det er selvsagt vits i å trene, du vil forbrenne mer fett når du trener, men saken er at det ikke er nødvendig å trene for å gå ned i vekt når man er i ketose.

nellie
29-01-08, 15:04
takk for et hyggelig svar.. hehe
takk for svar hvertfall=)

Bulldog
29-01-08, 21:16
Jada. nok et spørsmål i føljetongen: "Nellie stiller spørsmål som er blitt stilt 100 ganger før."

Sånn som jeg har forstått det,
jo høyere puls under trening=jo høyere karbohydratforbrenning.
Jo lavere puls under trening=fettforbrenning.

Det er jo ingen vits i å trene bort karber på ketolyse f.eks.
Og man har jo liksom en annen slags fettforbrenning.
Funker ikke den lavintensitets "vanlige" fettforbrenninga i det hele tatt heller da?
Eller?

Joda. Alt funker :)

Det med lav puls og høy puls osv er ikke noe man bør henge seg opp i. Eller tenke på i det hele tatt, egentlig :D

nellie
30-01-08, 08:39
Joda. Alt funker :)

Det med lav puls og høy puls osv er ikke noe man bør henge seg opp i. Eller tenke på i det hele tatt, egentlig :D

thank you;) eneste jeg tenker over det er at jeg skal komme over et visst tall, når jeg trener intervall og at når kroppen på død og liv skal holde seg rundt for lave tall, så presser jeg det opp.

Gjør treninga litt mer spennende=)

Tusen takk for et HYGGELIG svar forresten;)