View Full Version : 70 % sjokolade eller kunstig søtet sjokolade?


donjuanwannabe
24-08-04, 12:54
Hva er best? 70 % (og over) mørk sjokolade eller sjokolade uten sukker, kunstig søtet? 70 % sjokolade inneholder jo litt sukker, mens kunstig søtet inneholder ingenting. Hva er forskjellen? Har søtstoffet noe å si? Hva er "sunnest"?

elian
30-08-04, 20:20
Er det INGEN som kan svare på dette da? Lurer fælt på det samme... Nille?????? :confused:

Nille
30-08-04, 20:38
Sorry, dette innlegget har gått meg hus forbi.......var bortreist ei uke og har vel ikke fått med meg alt :)

Altså: For meg er det ikke aktuelt å spise kunstig søtet sjokolade fordi jeg ikke tåler søtstoffet - blir sjuk av maltitol og det der. MEN den er nok klart å foretrekke fremfor 70 % kakao sjokoladen MED sukker. HVIS DU MÅ SPISE HELE PLATA PÅ EN GANG ! Til og med en plate 100 gram med Lindt 70% blir 550 kalorier og 28 netto karber. Og hva det gjør med blodsukkeret tør jeg ikke tenke på engang ! Sier seg sjøl at det ikke er lurt.

For meg som spiser mest Lindt Excellence 85% og som regel max 1 rute på 10 gram pr gang er det idioti å kjøpe kunstig søtet - den er for det første for søt og smaker for meg kunstig. 85% er EKTE i smaken.... men det er jo en tilvenningsprosess - ei hel plate med den 525 kalorier og 20 netto karber. Tror aldri jeg hadde klart å spise en hel en om jeg hadde prøvd.

NB - Jeg er egentlig ikke den rette til å uttale meg siden jeg er så heldig at jeg klarer med med 10 gram !! :snill:

Summer
30-08-04, 20:42
Jeg har endt opp på 70% kakao sjokoladen siden jeg har hørt at aspartam omdannes til tresprit i tarmen.... :snill:
Etter det har jeg ikke tatt en slurk til av cola lemon engang....:cool:

donjuanwannabe
30-08-04, 20:58
Jeg har endt opp på 70% kakao sjokoladen siden jeg har hørt at aspartam omdannes til tresprit i tarmen.... :snill:
Etter det har jeg ikke tatt en slurk til av cola lemon engang....:cool:Finnes det kunstig søtet sjokolade med aspartam da? Det er vel mest vanlig i lettbrus? Er det ikke mest vanlig med malitol eller isomalt i sukkerfri sjokolade?

Jeg vil også tro at mørk sjokolade (70 % og over) er en tanke sunnere enn sukkerfri sjokolade da denne jo inneholder mye mer kakaobønner.

Summer
30-08-04, 21:06
Finnes det kunstig søtet sjokolade med aspartam da? Det er vel mest vanlig i lettbrus? Er det ikke mest vanlig med malitol eller isomalt i sjokolade?
http://www.nybaktmamma.com/plassen/images/smilies/sparke.gif det har du nok rett i.... Sitter her med 39 i feber og dikter opp ting jeg visst...:o
Jupp, men jeg blir i grunnen ikke noe god i magen av maltitolen heller jeg ...;) Så jeg har fortsatt endt opp med 70%.... :)

Nille
30-08-04, 21:24
Tror bnok du har rett DJ - at 70% og over uten kunstig søtstoff er sunnere. MEN det spørs jo hvor mye du spiser !! Spiser du hele plata 100 gram er det jo ikke bra på en lavkarbo diett....... MYE karber vettu !! :snill:

Kristian
30-08-04, 21:55
Jeg tror mest på 86% som de har på helsekosten for etter å ha spist en sånn så blir en mettet for sjokolade for en stund.

MHM
30-08-04, 21:56
Med tanke på hvor sunt kakaobønner er, vil jeg helt klart klassifisere mørk sjokolade som sunnere enn kunstig søtet, lys sjokolade. Sistnevnte er jo egentlig ikke sunt i det hele tatt - bare fravær av skikkelig usunt... Mens mørk sjokolade er som helsekost å regne. Og det er ikke noe helsekost som anbefales å bøtte ned på - ei heller sjokolade. Et par ruter om dagen er SUNT. Klarer man ikke stoppe der, så får man fryse resten i porsjoner, eller rett og slett vente til man ikke lenger blir trigget. Når dette er sagt, så er ikke søtstoffene i den lyse sjokoladen farlig, men de fleste reagerer negativt. Igjen; doseavhengig.

Lise: Ikke alltid så lett å huske hvorfor man mener det man mener.... ;)

Zoë
30-08-04, 22:50
Må bare si meg veldig enig med MHM!

tech
20-06-07, 21:10
Hvorfor finnes det ikke 70% sjokolade som er kunstig søtet? :) Ville jo vært ypperlig.:)

donjuanwannabe
21-06-07, 02:11
Hvorfor finnes det ikke 70% sjokolade som er kunstig søtet? :) Ville jo vært ypperlig.:)

Hvorfor det? Nei takk! Fordi mørk sjokolade inneholder så lite sukker, så å bytte det ut med kunstig søtning hadde hatt lite effekt uansett. Dessuten skal ikke mørk sjokolade smake for søtt. Jeg hadde ihvertfall aldri kunnet spist en 70 % sjokolade med kunstig søtning. Mye bedre med litt sukker enn kunstig søtstoff fremstilt på ett laboratorium, mener jeg da. Ikke bra for kroppen. Med sukker så vet du ihvertfall hva du får.