View Full Version : Trenger tips til hva man kan spise


Polyanna
24-08-04, 15:42
Jeg har planer om en liten shoppingrunde i morgen, og lurer på om det er endel ting som jeg bør/må ha? Jeg står helt blank på hva jeg kan spise egentlig.

Til nå er det liksom egg, kalkunpålegg, cottage cheese og mozzarella det har gått i.

Hva er det du alltid har i kjøle/kjøkkenskapet når du skal spise minst mulig karbohydrater?

Summer
24-08-04, 15:56
grønsaker og kalkunfiletpålegg, også pleier jeg ha ferdig stekt kjøtt i porsjonspakker i fryseren slik at det bare er til å ta opp og hive på stekepannen med lokk på så blir maten ferdig på et blunk :)

magdalena
24-08-04, 16:11
Jeg har alltid løvbiff,laksefilet/koteletter og hamburgere i fryseren.Det går forholdsvis fort å lage dette,og laks er jo nydelig!Cherrytomater har jeg begynt å ha som snacks og står alltid på bordet så det er de jeg ser først når søtbehovet melder seg.:)

Polyanna
24-08-04, 16:21
grønsaker og kalkunfiletpålegg, også pleier jeg ha ferdig stekt kjøtt i porsjonspakker i fryseren slik at det bare er til å ta opp og hive på stekepannen med lokk på så blir maten ferdig på et blunk :)
Hva slags grønnsaker er ok? De fleste eller?

Blomkålmos ting har jeg laget og skal spise til middag i dag tenke jeg.

Summer
24-08-04, 18:19
Hva slags grønnsaker er ok? De fleste eller?

Blomkålmos ting har jeg laget og skal spise til middag i dag tenke jeg.Salat grønnsaker

Du kan spise 2,5-7,5 dl (230-340 gram) daglig av:

alfalfaspirer
japansk nepe
sopp
arugula
endive
persille
kinakål
escarole
paprika
selleri
fennikel
radicchio
sikori
jicama
redikker
gressløk
Salat
romaine salat
Agurk
vårsalat
gaukesyre
Disse salatgrønnsakene har høyt innhold av phytonæringstoffer og er gode kilder til fiber.

Andre grønnsaker

Du kan spise 2,5dl (140-200 gram) daglig av disse grønnsakene om salat ikke overstiger 5 dl (230 gram). Følgende grønnsaker har litt høyere karbohydratinnhold enn salat grønnsakene:


artisjokk
sellerirot
gresskar
artisjokkhjerter
rabarbra
asparges
mangold
surkål
bambusskudd
grønnkål
sjalottløk
løvetann
sukkererter
bønnespirer
løvetann blader
spagetti squash
rødbetens blader
eggplante
spinat
brokkoli
palmehjerter
snittebønner
brokkoli blad
grønn squash
rosenkål
kålrot
tomat
bønnespirer
purre
turnips
kål
okra
vannkastanjer
blomkål
løk
små squash (buskgresskar)
Hvis en grønnsak, som spinat eller tomat, koker mye ned, må den måles rå for ikke å undervurdere karbohydratinnholdet.


Her er tillatte matvarer på induksjonen:

http://www.lavkarbo.no/tillatte_matvarer_atkins_induksjon.html


Du finner all info du trenger i boksen oppe til venstre fremme på forsiden (hjem) der det står "lavkarbo ressurser". :)

Polyanna
25-08-04, 20:03
lise, tusen takk for listen :)

I dag ble det storshopping, og nå har vi endelig mat i kjøleskapet igjen. Etter å ha bodd på hytta i hele sommer så var det ganske så tomt.

Men hvordan er det med kesam, kan jeg spise det?

Summer
25-08-04, 20:20
Bare hyggelig.. :)

Det er vel nesten ikke fett i den da, det beste er vel å bruke seterrømme eller Creme Fraishe (sånn det skrives? :p).

Polyanna
25-08-04, 21:22
Det er kommet en sånn kesam ting med vanilje nå. Jeg blandet den med litt blåbær, og det ble faktisk kjempegodt.

Sæterrømme ja. Jeg er ikke helt sikker på om jeg i det hele tatt greier å spise det lenger, etter å ha spist lettrømme så lenge. Men få kjøpt det i morgen, ettersom jeg trenger det til middagen. Glemte det helt i all handlinga i dag.

Fedonisten
25-08-04, 21:24
Det er kommet en sånn kesam ting med vanilje nå. Jeg blandet den med litt blåbær, og det ble faktisk kjempegodt.


.....men den Kesamen er det sukker i dag...... Måtte bare si det.... :cool:

Polyanna
25-08-04, 21:39
.....men den Kesamen er det sukker i dag...... Måtte bare si det.... :cool:
Jeg hadde en liten mistanke om det ja. Er det såpass mye at jeg bør ligge unna den?

Jeg merker at jeg ble "ør" etter å ha spist det, slik som jeg bruker å bli hvis jeg spiser sukker......
Men så har jeg heller ikke tatt metforminen min i dag, så det kan være en sammenheng der også.

Fedonisten
25-08-04, 21:50
Jeg hadde en liten mistanke om det ja. Er det såpass mye at jeg bør ligge unna den?

Jeg merker at jeg ble "ør" etter å ha spist det, slik som jeg bruker å bli hvis jeg spiser sukker......
Men så har jeg heller ikke tatt metforminen min i dag, så det kan være en sammenheng der også.
Vet ikke hvor streng du er jeg? Selv ligger jeg unna alt det står at det er sukker i, så mengden sukker i denne er jeg ikke sikker på. Satt den bare fort fra meg i hylla igjen da jeg så det sto sukker på den.....

Polyanna
25-08-04, 21:51
Vet ikke hvor streng du er jeg? Selv ligger jeg unna alt det står at det er sukker i, så mengden sukker i denne er jeg ikke sikker på. Satt den bare fort fra meg i hylla igjen da jeg så det sto sukker på den.....
Jeg er ikke så fryktelig streng enda nei. :ler:

Karbohydratene er 9.5 ser jeg. Det er muligens litt høyt?

MHM
25-08-04, 21:54
.....men den Kesamen er det sukker i dag...... Måtte bare si det.... :cool:
Bare i dag? :p
Nei, HVER DAG er det 6 gram tilsatt sukker per 100 gram kesam, dvs. ca. 1 ts sukker per desiliter. Det vil si nesten som vanlig yoghurt. Jeg ville ikke ha spist den.

Polyanna
25-08-04, 22:24
Bare i dag? :p
Nei, HVER DAG er det 6 gram tilsatt sukker per 100 gram kesam, dvs. ca. 1 ts sukker per desiliter. Det vil si nesten som vanlig yoghurt. Jeg ville ikke ha spist den.
Såpass.

Da strykes den av listen.