View Full Version : Forholdet GI og karbohydrater


Kristall
06-02-08, 14:59
Når jeg er i butikken og skal kjøpe mat, så ser jeg nå ofte på innholdet av karbohydrater på matvarene, og i går begynte jeg å stusse litt da jeg sammenlignet fullkornsspaghetti med vanlig spaghetti: Det er dobbelt så mye karbohydrater i fullkornspastaen. Jeg trodde at hvis man i det hele tatt skulle spise litt pasta, så er fullkornspasta å anbefale foran vanlig pasta? Og fersk pasta er vel det man eller helst bør spise, har jeg forstått...

Har GI noe med karbohydrater å gjøre på den måten at dess høyere karbohydratinnhold, dess høyere GI?

Hilsen ei som føler seg en smule dum her hun sitter...

tbear
06-02-08, 17:00
Har GI noe med karbohydrater å gjøre på den måten at dess høyere karbohydratinnhold, dess høyere GI?

Hilsen ei som føler seg en smule dum her hun sitter...

Nei, ved måling av GI spiser forsøkspersjonene lik mengde karbohydrater (50g) av forskjellige matvarer. De matvarene som medfører høy stigning av blodsukkeret har høy GI (alt sammenliknes med virkningen av ren glucose som gis GI-verdien 100). Slik kan en matvare med relativt lite innhold av karbohydrater likevel ha en relativt høy GI - f eks vannmelon.

Dette finner du mye om på hjemmesiden til Fedon Lindberg, bl a her:

http://www.drlindbergs.no/page/index.php?structid=65&joinid=-1&parentid=37

Der kan du også lese om GB=glykemisk belastning som nok er et bedre begrep å forholde seg til. Denne størrelsen tar hensyn til matvarens innhold av karbohydrater per 100g.

Når det gjelder karbo-innholdet i pasta så stiller jeg meg like undrende som deg til at fullkornspasta er merket med dobbet så mye karbohydrater enn vanlig pasta. Det må vel være feilmerking...?

Lollypop!
06-02-08, 22:03
Hmm. Jeg har både vanlig makaroni og fullkornsmakaroni her. Den vanlige har mye mer karbo enn fullkornspastaen. Nesten dobbelt så mye. Hvilke merker har du?

Kristall
08-02-08, 21:59
Jeg bør altså lese litt mer om hvilke matvarer som gir høyest GI uavhengig av mengde karbohydrater...

Den spaghettien jeg kikket på var fra Sopps.