View Full Version : Grad av ketose


apple
27-08-04, 15:11
Nærmer meg snart slutten på min induksjonsfase, og lurer på et par ting.

For det første lurer jeg på om hvorvidt graden av ketose, altså hvorvidt fargen på stixen er lys eller mørkere gjenspeiler grad av vekttap?
Initialt på induksjonen ble stixen mørkmørk ila to-tre dager.
Jeg sliter litt med å offentliggjøre min kamp mot vekten, og i forbindelse med et besøk spiste jeg et par spiseskjeer iskrem for å slippe spørsmål.....
Kom raskt i ketose igjen (om jeg noengang var ute) men stixen er og blir ganske mye lysere nå enn den var.
Altså, så langt har jeg gått ned fire kilo siden forrige mandag, og er selvfølgelig strålende fornøyd med det, men ville jeg gått ned mer om jeg ikke hadde spist den isen, eller vært i dypere ketose (om det har noen betydning)?

Deretter lurer jeg på om jeg kan fortsette med induksjonsmat?
Jeg er ganske fortrolig med maten jeg spiser nå, savner kun litt mer grønnsaker og frukt. Særlig epler.......nam.
Kan jeg eks spise et eple om dagen, og fortsette slik jeg har gjort?

Ut fra boken kan jeg ikke forstå at det er så stor forskjell på induksjon og vvt?
Noen som kan dele sine erfaringer med hvordan de har gått fram videre på kuren?
Jeg synes jo det er topp motiverende å gå ned to kilo i uken, da jeg har forferdelig mange å ta av!!!!

Takker for svar!;)

MHM
27-08-04, 15:23
Gratulerer med flott vekttap!

For det første lurer jeg på om hvorvidt graden av ketose, altså hvorvidt fargen på stixen er lys eller mørkere gjenspeiler grad av vekttap?Ikke i det hele tatt!
men ville jeg gått ned mer om jeg ikke hadde spist den isen? Nei! Glem isen - du var kjempeflink som ikke fikk en sprekk ETTER dette.

Deretter lurer jeg på om jeg kan fortsette med induksjonsmat? Ja, så lenge du tar de tilskuddene du skal. Minimum kalium og magnesium.

Kan jeg eks spise et eple om dagen, og fortsette slik jeg har gjort? Ja, hvis du ikke får søthunger av det, så er det en fin måte å øke karbohydratene på. Eventuelt ved å spise bær, som har enda mindre karbohydrater. Og mer antioksidanter.

De andre spørsmålene dine er så "Atkinsete", at de får andre ta seg av...

Fedonisten
27-08-04, 19:37
Ser at Nille er i ferd med å svare på denne tråden, og da forter jeg meg å skrive et spørsmål til - så får hun noe å gjøre videre også... :p


Hvis jeg måler på sticks - så får jeg ikke utslag. Har nesten aldri fått det, og i hvert fall ikke noe mer enn svakt-svakt-rosa.


Men PY! for en ånde jeg har!!! (mannen min spør forsiktig; er du i ketose nå????)

:klem: og PUUUUUST.....

Nille
27-08-04, 19:51
MHM har svart deg på det meste. Og her kommer jeg med svar på det som er atkins'ete. Du har ikke skrevet hva du går på, men du bruker Atkins uttrykk og da svarer jeg ut fra det.

Deretter lurer jeg på om jeg kan fortsette med induksjonsmat?
Jeg er ganske fortrolig med maten jeg spiser nå, savner kun litt mer grønnsaker og frukt. Særlig epler.......nam.
Kan jeg eks spise et eple om dagen, og fortsette slik jeg har gjort?Du kan godt fortsette med induksjonsmat. Men det betyr at du bør kutte ut eplene. (10 netto karber pr 100 gram eple - det er MYE når du skal spise 20 karber til dagen. Det er nesten å kaste bort karbokvoten. Bedre med karber som fyller magen mer - som skikkelig grønnsaker !!) Eple kommer ikke før steg 7 på vedvarende stigen, dvs når du har kommet til 50-55 karber pr dag. Hvis du følger boka da..... Hvorfor svarer jeg på under neste spørsmålet ditt:

Ut fra boken kan jeg ikke forstå at det er så stor forskjell på induksjon og vvt? Det er nettop det det ER. Du introduserer nye matvarer hele tiden.

På induksjon skal du holde deg til matvarer/grønnsaker på tillatte matvare lista. Står det ikke på lista skal du ikke spise det. Du skal spise max 20 karber til dagen - helst ikke under 15. Spiser du andre ting enn det som står på lista er du teknisk sett ikke på induksjon lenger. Da er det like greitt å gå over til VVT - og fordelene med VVT.

Vitsen med VVT er å få mer variasjon i kostholdet + å gradvis venne kroppen til mer karbohydrater. Hvor raskt du vil gjøre det velger du selv. Igjen, hvis du følger boka skal du plusse på katboinntaket fra 20 til 25 karber pr dag. Vanligvis en uke, men du kan godt holde tallet lenger. Neste uke øker du til 35 etc - etter lista i boka og holder det i en uke (eller fler) etc etc.

Du kan lese om det her: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=475

Der står det også om hvorfor du skal legge til matvarer i den rekkefølgen det står i boka.

De fleste jeg vet om har gjort dette til de har 5 kilo igjen å ta av. Da går de til neste fase ved å legge på 10 karber pr uke - til vekten stabiliserer seg.

Noen som kan dele sine erfaringer med hvordan de har gått fram videre på kuren?Jeg har holdt på i over et år og tar ikke mye av i kilo pr uke. Jeg har ca. 7 kg igjen til målet mitt. Jeg tar stadig av centimeter og merker at kroppen stabiliserer seg. Det er litt av vitsen med VVT. Jeg varierer mellom 20 og 40 karber til dagen - alt etter hva mat jeg spiser.

Jeg synes jo det er topp motiverende å gå ned to kilo i uken, da jeg har forferdelig mange å ta av!!!!Dess mindre du har å ta av, dess saktere går det. Det er også hva kroppen din har best av. 2 kg pr uke kan du ikke regne med frem til målet ditt. Ideelt sett bør du ligge på rundt 0.5 - 1 kg pr uke. Da stabiliserer kroppen seg bedre og det er lettere å holde målvekten når du kommer dit.

Vet ikke om du føler du har fått svaret du lette etter, men presiser gjerne, så skal jeg hjelpe deg så godt jeg kan !

Nille
27-08-04, 20:00
Ser at Nille er i ferd med å svare på denne tråden, og da forter jeg meg å skrive et spørsmål til - så får hun noe å gjøre videre også... :p


Hvis jeg måler på sticks - så får jeg ikke utslag. Har nesten aldri fått det, og i hvert fall ikke noe mer enn svakt-svakt-rosa.


Men PY! for en ånde jeg har!!! (mannen min spør forsiktig; er du i ketose nå????)

:klem: og PUUUUUST.....
:wacko: *phew* - der svimte jeg nesten av gitt !!
Kjenner mange som er i ketose uten utslag på stix'en jeg !! Om du har dårlig ånde, eller aceton-ånde, er du garantert i ketose, - uansett hvilken farge stix'en har. Jeg er så irritert over betydningen den forb.....lille stixen har fått blandt lav karbere, - og er veldig glad for at noen her inne er i ketose uten utslag på den "greia" !! Enten er du i ketose eller så er du det ikke. Fargen på stixen (svakt rosa eller mørkelilla) betyr ikkeno !! NEMLIG !

:klem:

apple
28-08-04, 10:33
Takk for god info. Jeg tror jeg rett og slett fortsetter med induksjonsmat så lenge jeg gidder, eller føler at det går greit. Når er det forresten vekttapet begynner å dabbe av, forutsatt at jeg fortsatt har maaange å ta av?

:)

Nille
28-08-04, 20:16
For de fleste pleier det å gå litt saktere etter de første 14dagene..... men vi er alle forskjellige..... Det vil uansett gå litt saktere (normalt sett) dess mer karber du spiser. Vitsen er jo å nå et karbonivå du kan leve videre med når du har nådd målet ditt. Et nivå hvor du vet hvor mye du kan spise uten å legge på deg !

Dette her går nok bra - og det er helt OK å gå på induksjons nivå leeeenge. Tror jeg holdt på ca 8 mnd !

Lykke til videre :klem: