HP
04-02-04, 22:41
Ser her er litt spørsmål omkring Kalium, og hvorvidt det er viktig å ta tilskudd av Kalium. Jeg må si at jeg ikke vet alt om dette, men jeg har bladd litt i matvaretabellen og søkt litt på nettet.
For dere som vil søke selv;
Kalium = potassium på engelsk. :)
Her er innholdet av Kalium i 3 kosttilskudd vi har i skapet nå:
Atkins Basic 3 (UK) inneholder 15 mg Kalium
Ki-Med sin NutraPluss inneholder 50mg
Mivitotal - "Norges beste multivitamin" inneholder 200mg kalium
Jeg tar dagsdose med KiMed sin + 2/3 dose med Atkins Basic.
Jeg har ikke lest noen steder at det er viktig å ta Kalium når en følger Atkins, og når jeg ser på innholdet i multitilskuddet så ser det ikke ut til å være særlig vektlagt der... På Atkins spiser en mye kjøtt/fisk/egg, grønne grønnsaker og nøtter/frø som alle har et naturlig høyt innhold av Kalium.
Litt om Kalium:
Potassium: A Mineral necessary for muscle building, normal body growth and Glycogen formation, potassium assists in protein synthesis from Amino acids and in carbohydrate metabolism. Fish such as salmon, cod, flounder and sardines are good sources of potassium. Various other types of meats also contain potassium. Vegetables including broccoli, peas, lima beans, tomatoes, potatoes (especially their skins) and leafy green vegetables such as spinach, lettuce and parsley contain potassium. Fruits that contain significant sources of potassium are citrus fruits, apples, bananas and apricots (especially dried apricots).
Altså et mineral som er nødvendig for bygging av muskler, normal kroppsvekst og forming av glykogen. Kalium assisterer i proteinsyntesen fra aminosyrer og i karbohydrat forbrenningen.
Jeg tok for meg den store matvaretabellen, og fant disse kaliumverdiene:
Noen matvarer:
200g Storfe Flatbiff --> 800mg Kalium
200g Egg (3-4 st L) --> 250mg Kalium / 1,8g Karbohydrater
200g Laks (Oppdrett) --> 880mg Kalium
200g Torsk --> 910mg Kalium
100g Kyllinglår m/skinn --> 330mg Kalium
Kjøtt og fjærkre inneholder fra 190-460mg Kalium per 100g råvekt (Typisk 300+) Fisk inneholder 200-480mg Kalium per 100g råvekt (Typisk 350+)
100g Knuste Linfrø --> 725 mg Kalium / 0g Karb
100g Brokkoli --> 372mg Kalium / 3,1g Karb
100g Blomkål --> 361mg Kalium / 2,9g Karb
100g Agurk --> 189mg Kalium / 1,2g Karb
100g Kinakål --> 227mg Kalium / 1,8g Karb
100g Grønnkål --> 530 mg Kalium / 5,7g Karb
100g Rosenkål (fryst) --> 370mg Kalium / 3,4g Karb
100g Spinat (fryst) --> 449mg Kalium / 0,9g Karb
100g Sopp --> 522mg / Karb
100g Mandler (skåldet) --> 780mg kalium / 8,7g Karb
100g Paranøtter --> 660mg Kalium / 3,1g Karb
Jeg anbefaler dere som er på introduksjonen å prøve Paranøtter som snacks, ganske gode, mettende, og rike på kalium... God valuta for karbohydratene ;)
Flere syn på Kalium? Diskutèr i vei... Jeg er litt grønn, men det over fant jeg ut om emnet... Håper å lære mer... :)
For dere som vil søke selv;
Kalium = potassium på engelsk. :)
Her er innholdet av Kalium i 3 kosttilskudd vi har i skapet nå:
Atkins Basic 3 (UK) inneholder 15 mg Kalium
Ki-Med sin NutraPluss inneholder 50mg
Mivitotal - "Norges beste multivitamin" inneholder 200mg kalium
Jeg tar dagsdose med KiMed sin + 2/3 dose med Atkins Basic.
Jeg har ikke lest noen steder at det er viktig å ta Kalium når en følger Atkins, og når jeg ser på innholdet i multitilskuddet så ser det ikke ut til å være særlig vektlagt der... På Atkins spiser en mye kjøtt/fisk/egg, grønne grønnsaker og nøtter/frø som alle har et naturlig høyt innhold av Kalium.
Litt om Kalium:
Potassium: A Mineral necessary for muscle building, normal body growth and Glycogen formation, potassium assists in protein synthesis from Amino acids and in carbohydrate metabolism. Fish such as salmon, cod, flounder and sardines are good sources of potassium. Various other types of meats also contain potassium. Vegetables including broccoli, peas, lima beans, tomatoes, potatoes (especially their skins) and leafy green vegetables such as spinach, lettuce and parsley contain potassium. Fruits that contain significant sources of potassium are citrus fruits, apples, bananas and apricots (especially dried apricots).
Altså et mineral som er nødvendig for bygging av muskler, normal kroppsvekst og forming av glykogen. Kalium assisterer i proteinsyntesen fra aminosyrer og i karbohydrat forbrenningen.
Jeg tok for meg den store matvaretabellen, og fant disse kaliumverdiene:
Noen matvarer:
200g Storfe Flatbiff --> 800mg Kalium
200g Egg (3-4 st L) --> 250mg Kalium / 1,8g Karbohydrater
200g Laks (Oppdrett) --> 880mg Kalium
200g Torsk --> 910mg Kalium
100g Kyllinglår m/skinn --> 330mg Kalium
Kjøtt og fjærkre inneholder fra 190-460mg Kalium per 100g råvekt (Typisk 300+) Fisk inneholder 200-480mg Kalium per 100g råvekt (Typisk 350+)
100g Knuste Linfrø --> 725 mg Kalium / 0g Karb
100g Brokkoli --> 372mg Kalium / 3,1g Karb
100g Blomkål --> 361mg Kalium / 2,9g Karb
100g Agurk --> 189mg Kalium / 1,2g Karb
100g Kinakål --> 227mg Kalium / 1,8g Karb
100g Grønnkål --> 530 mg Kalium / 5,7g Karb
100g Rosenkål (fryst) --> 370mg Kalium / 3,4g Karb
100g Spinat (fryst) --> 449mg Kalium / 0,9g Karb
100g Sopp --> 522mg / Karb
100g Mandler (skåldet) --> 780mg kalium / 8,7g Karb
100g Paranøtter --> 660mg Kalium / 3,1g Karb
Jeg anbefaler dere som er på introduksjonen å prøve Paranøtter som snacks, ganske gode, mettende, og rike på kalium... God valuta for karbohydratene ;)
Flere syn på Kalium? Diskutèr i vei... Jeg er litt grønn, men det over fant jeg ut om emnet... Håper å lære mer... :)