View Full Version : Gikk ned i vekt etter STOR utskeielse


melene
01-09-04, 19:20
Hei folkens.
ved hjelp av en blanding av South Beach og Fedon har jeg gått ned ca 6 kg de siste 2-3 månedene. Siste måneden har jeg spist rent South Beach fase 1 til frokost og lunsj (dvs. masse egg, salat, magert kjøtt, kylling fileter, fisk, lette oster, olivenolje), mens middagen har vært tilpasset familien som består av to voksen med tre barn. Vanlige middager hvor mitt bidrag har vært å bare forsyne meg med ris/pasta eller potet for syns skyld, lagt till litt salat, men spist normalt av resten. Har skeiet ut med litt pistasjenøtter om kvelden.
Og så har jeg spist litt søtsaker i helgene. Går tur og trener vekter/step-maskin 2 ganger i uken.
De siste to ukene har vekten stått i ro, og for de som har lest mitt innlegg om badevekten, så vet de hvor lite motiverende jeg syns det er. Så i går måtte jeg bare... Etter en riktig lunsj gikk jeg rett til bakern og kjøpe en rombolle, en stratos og en snickers som jeg stappet i meg umiddelbart. Senere da jeg handlet middag, snopte jeg en hobby, en topp-ris og litt lakris. Middagen var vanlig. Etter trening lurte jeg i meg en is og to lakris-kick. Grusomt.
I morges var jeg veldig usikker på om jeg burde møte badevekten ansikt til ansikt, men for de som har lest... jeg kunne ikke la vær. Stor var da forbauselsen da min kjære venn badevekten sa at jeg er 400g lettere enn dagen før, og nede på 71-tallet hvor jeg ikke har vært på 1 år og 3 mnd. Så nå er inspirasjonen tilbake og jeg har holdt meg på matten hele dagen. Men hvordan er det mulig? Å veie mindre etter en skikkelig stappe-dag???:confused:

nalana
01-09-04, 21:27
Dette var rart Melene. Det eneste jeg kan tenke meg er at utskeielsene ikke hadde fått satt seg enda. Det kan jo gå ganske mange timer mellom inntak og eventuell vektøkning. En annen mulighet er jo også at du hadde gjort så mye riktig på forhånd, at denne utskeielsen ikke var nok til å sette deg tilbake noe særlig. Kanskje du til og med klarte å spise alt dette ulovlige i løpet av en time? Ikke ment som noe forslag, men når først "skaden" er skjedd, så skal det være veldig skadebegrensende å klare å stoppe etter en time.

Det er uansett hyggelig at det går bra for deg : )

melene
02-09-04, 15:10
og enda kjekkere at vekten gikk ytterligere ned i dag! (Ja, jeg vet at veiing hver dag er feil, men...)

Så det hele har vel løsnet litt igjen, etter en stabil prøvelse av en periode.:p

Nille
02-09-04, 15:58
Det hender at vekttapet stopper opp etter en periode med rask nedgang. det er egentlig bare kroppen som "stabiliserer" seg. For noen varer dette et par uker. På Atkins er det ganske vanlig faktisk. Men det var godt du er på vei ned igjen....:D Tror ikke det har noe med snopet ditt å gjøre. :p

PS Har på meg for stor bukse idag - Str. 42 - litt deilig å kjenne at den er for stor liksom.... men vekta står stille........:o

Iris
02-09-04, 16:18
Så flink du er! Er nok kroppen som stabiliserer seg ja,:cool: men har også lest at veldig mange på det amerikanske forumet til South Beach har opplevd det samme. Mange av de som har stått stille lenge der blir anbefalt å spise noe de ikke har gjort på lenge eller som de egentlig ikke skal spise. Så setter vektnedgangen fart igjen. Mulig det er kroppens måte å reagere på når den får mat den ikke er vant med. :confused:

Vet ikke jeg. Ville bare skrive det jeg har lest... :)

Kristian
02-09-04, 17:58
Har selv opplevd dette mange ganger. Poenget er at du gir forbrenningen ett kick. Men da er det spesielt viktig at du er flink de første dagene etterpå.
En sånn utskeielse er lurt å gjøre en gang iblant som en gang i måneden eller noe sånt. Jo sjeldnere du gjør det jo større effekt.

melene
02-09-04, 20:14
Takk folkens. Glimrende! Jeg skal ikke være vanskelig. Å gi forbrenningen et spark bak ved en skikkelig karbo-bombe-dag hver måned, skal jeg få til uten store problemer:D

Kristian
02-09-04, 22:26
Takk folkens. Glimrende! Jeg skal ikke være vanskelig. Å gi forbrenningen et spark bak ved en skikkelig karbo-bombe-dag hver måned, skal jeg få til uten store problemer:D
Eh! ikke hele dagen vel. Ifølge Atkins skal det skje i løpet av en time.:)

Nille
02-09-04, 23:57
Ifølge Atkins skal det skje i løpet av en time.:)
:eek: Hvor står det henne ??? Alt jeg finner er at han advarer mot det...... Hmm... jeg får lese mer da.....:(

nalana
03-09-04, 01:38
Ingen grunn til forskrekkelse Nille;) . Atkins anbefaler det absolutt ikke. Det han sier, er at hvis man først skjeier ut, så har man veldig mye igjen for å klare å stoppe før det er gått mer enn en time. Så hvis Melene vil la dette være en del av kuren, å ha en måneds karboutskjeielse, så er det viktig at hun ikke gjør dette over lengre tid enn en time.

Jeg ville aldri gått inn for dette med vilje, men hvis det først går galt, så er det godt å vite at det går an å begrense skadene. Det er jo menneskelig å feile, så kanskje det naturlig vil bli en månedlig slik utskeielse selv om man ikke går inn for det;) .

magdalena
03-09-04, 01:46
Jeg leste noe slikt i Mat og Helse,et av de få numrene jeg har kjøpt..

Å spise karbohydrater i en times tid i mnd skulle få fortgang på forbrenningen og være litt ekstra motivasjon.Men nå er det en stund siden jeg leste det,så kan hende jeg feilinformerer.Men jeg tror ikke det var Atkins som sa det...?

melene
03-09-04, 10:01
...jeg ender nok som vanlig opp med litt små-utskeielser i blant, men alternativt så lover jeg at det skal vare maks en time, og maks en gang i måneden, "if at all"...
I dag er jeg på samme vekt som da jeg var ferdig med et Grethe Roede kurs for 1,5 år siden. Må si at lavkarbo-varianten i 8 uker med samme resultat har passet meg mye bedre. Da kurset var ferdig var det litt sånn: "Jippi, endelig ferdig med den veiingen av maten!" Men nå er jeg liksom ikke ferdig med noe, det er bare å fortsette, uten at det koster så mye i rutiner eller annet.

HP
03-09-04, 10:37
:eek: Hvor står det henne ??? Alt jeg finner er at han advarer mot det...... Hmm... jeg får lese mer da.....:( I den norske boken som er oversatt fra 1991 utgaven av DANDR viser han til at enkelte mennesker tåler en 'utskeilse' så lenge den er skjer innenfor 45 minutter. ;) Det er visst andre enn Atkins som har funnet ut dette, så han advarte mot å gjøre det... Forutsetningen var at en var 'flink' resten av dagen (før og etter).

Teorien bygger visst på at kroppen bruker litt tid før den oppfatter at her kommer det karbohydrater.

Jeg må si at jeg har mer tro på spisedager - eller kvelder rettere sagt, der en en gang hver, eller annenhver uke spiser et måltid med mye sunne karbohydrater, 'lite' fett og lite protein, også venter ca 2 timer før en legger seg. Dette skal visst være positivt for hormonsystem. Spesielt serotonin. Om jeg husker rett... :)

HP
03-09-04, 10:42
Bare føye til at dette uansett ikke er anbefalt før kostholdet er blitt en vane. Altså etter 5-6 uker ;)

nalana
03-09-04, 12:05
....mat og spising noen gang kan bli kjedelig igjen etter dette!:eek:

Riktig interessant og spennende begynner det å bli!:D

Og når vi til og med diskuterer åpning for lovlige og til og med "fornuftige" utskeielser, ja da er jeg snart helt frelst på dette.:p

Skal ikke teste ut dette før om en del uker uansett jeg da, og bør i løpet av disse ukene også komme meg igjennom induksjonen uten juks. ;)