View Full Version : Atkins er farlig - igjen!


donjuanwannabe
02-09-04, 11:25
Ja så har det kommet igjen - Atkins er farlig (og jeg må bare le)

http://www.dagbladet.no/dinside/2004/09/02/407224.html

Iset
02-09-04, 11:29
Nå blir jeg rett og slett RASENDE!!!!
Avisene skriver ALDRI om positive ting som er kommet frem om Atkinsdietten. Men alt det negative skriver de om, slik at det blir vanskelige for oss å overbevise andre om at vi ikke er døden nær av å leve på dette kostholdet. :dåne:

Jeg har lyst å skrive til dem og spørre hvorfor de alltid drar frem det negative.

Herregud så dumt da. "Advarer mot hjerte og karsykdommer"? Hvordan kan han og de fleste andre leger og ernæringsprofessorer advare mot noe som aldri er blitt bevist?

Sonna
02-09-04, 11:33
Synnest detta e for domt!!!
vi er da voksne menesker. synnest detta e ein super kur.
altid met og spiser sundt og godt!
Altid skal en rakke ned på nye ting.

Nille
02-09-04, 11:57
Og hvor mye har denne forskeren satt seg inni Atkins dietten da:

Det er ikke en kost man kan leve av permanent. En så ekstrem restriksjon på karbohydrater som stort sett eliminerer brød, ris, pasta, frukt, grønt og juice fra kosten, kan resultere i økt risiko for kreft» skriver den danske professoren Arne V. Astrup ved Den Kgl. Veterinær-og Landbohøjskole i København i det danske ukeskriftet for leger.
Ja, her har du enda en som har lest om induskjonsperioden og tror det er hele opplegget. Kreftfremkalende !! Halloooooo !! :p

Nille
02-09-04, 17:17
Jeg sendte en mail til journalisten og pekte på de åpenbare faktafeilene. Nevnte bl.a at det er en lettvint journalistikk å forfatte en artikkel ukritisk og på grunnlag en en forskning hvor forskeren ikke har åpnet Atkins boka og ikke aner hva det dreier seg om. Også at jeg dessverre ikke ventet med noe annet fra Dagbladet da det ikke er førte gangen.... Sa det var trist om hun skulle slutte seg til gruppen av kunnskapsløse journalister som ikke sjekker kildene sine, - den gruppen er stor nok fra før. Forklarte hovedpunktene i Atkins og forskjell på Induksjon og tiden etter etc. etc. - Men jeg holdt alt i en god og høflig tone :o

Dessverre sendte jeg den fra web-mailen og glemte å ta kopi. "Noen" har laget oppsettet mitt sånn at den ikke tar vare på sendte mailer. Normalt sender jeg ikke mail derfra, bare leser...... (Det er rettet nå) - men jeg skulle så gjerne ha postet en kopi her her !

Siden jeg ikke gjorde noe sist - så prøvde jeg iallefall nå. OM jeg får svar (tviler sterkt) skal jeg poste det ! :p

Iset
03-09-04, 01:07
Så flott Nille!!! Håper inderlig du får svar, jeg har virkelig lyst å se hva hun skriver tilbake.