View Full Version : Atkins igjen... Usunt igjen...


donjuanwannabe
03-09-04, 05:41
Nå er det nok! 2 artikler på 1 dag.

Ja, ja de får bare holde på. Jeg bryr meg ikke. Se på blodverdiene mine sier jeg bare.

Hva skal vi egentlig med "forskere" & "ernæringsprofessorer"?. Hvorfor skal de på død og liv forske seg ihjel på ting som er ferdig forsket på. Atkins er sunt! Spør alle millionene som går på denne dietten. Alle er sunne og friske, føler seg vel og har topp helse. De har faktisk aldri hatt det bedre.

Disse forskerne vet vel best...
Bryr meg litt likevel jeg. :( Det er umulig å la være.

Sitat: "Folk som går på den tradisjonelle Atkins-dietten blir rådet til å kutte ut alle typer karbohydrater".

Hmm... LES BOKEN!

http://www.mozon.no/content/view/full/15641

elian
03-09-04, 09:34
Vi må nok bare godta at "allviterene/ekspertene" vil negativisere dette kostholdet i all fremtid! Vi må nok bare slutte å irritere oss over det! VI vet jo at det funker, ikke sant??? :p


Vil sitere litt fra artikelen:

Men Ursula Arens, som er ernæringsfysiolog og talskvinner for den engelske slankeforeningen, forteller BBC News Online at hun ikke er overbevist om at resultatene i denne studien kan overføres til mennesker.

Hun mener GI-tabeller ikke bør være det eneste man tenker på når man slanker seg.

- Hvis du holder deg til matvarer med lav GI kan du spise masse iskrem, men må ligge unna bananer og ris.

- Det er mange i Kina og Japan som spiser masse ris hver dag, og ikke er overvektige.

JA! I kina spiser de mye ris! Men de spiser desto mindre proteiner og fett!! Og de spiser IKKE mye sukker! De drikker bl.a grønn te hele dagen, uten NOEN form for søtstoff!! Det er klart folk som lever på ris ikke blir tykke!!

Iset
03-09-04, 12:01
MASSE iskrem?? Hvor i huleste har hun fått det fra? Iskrem har lavere GI enn kokte gulrøtter ja, MEN inneholder mye sukker og bør begrenses voldsomt.
Herregud for noen fjotter disse "ernæringsfysiologene" er....
Jeg lurer egentlig på hva som er nivået på disse skolene de går på...?

MHM
03-09-04, 12:07
Nivået er det nok ikke noe å si på. Feilen er at det ikke står sunn fornuft, psykologi, pedagogikk, ydmykhet og menneskelig forståelse på pensumlisten. :mad:

Iset
03-09-04, 16:26
Nivået er det nok ikke noe å si på. Feilen er at det ikke står sunn fornuft, psykologi, pedagogikk, ydmykhet og menneskelig forståelse på pensumlisten. :mad:

Ja du har rett i det. Men jeg vil allikevel kalle nivået lavt, da ordet "nytenkning" ikke er vurdert i de kretsene engang.

nalana
03-09-04, 17:49
Det sto jo faktisk en del positivt også i den artikkelen da, vi får ta med oss det også;


"De amerikanske forskerne matet to grupper rotter med opptil 69 prosent karbohydrater.
Men, en gruppe på 11 rotter fikk karbohydrater med høy GI, mens 10 ble gitt karbohydrater med lav GI.

Etter 18 uker ble dyrene undersøkt.

Da fant gruppen ut at de som spise karbohydrater med høy GI hadde 71 prosent mer kroppsfett og 8 prosent mindre ren kroppsmasse enn gruppen som spiste karbodydrater med lav GI.

I tillegg hadde høy-GI-gruppen fettet konsentrert rundt midten av kroppen. For mennesker er denne eple-formen en kjent risikofaktor for hjertesykdom.

De hadde også høyere nivåer av en type fett i blodet som også øker risikoen for hjerteproblemer.

Rottene fikk også forandringer som for mennesker tyder på økt risiko for diabetes."

Kristian
03-09-04, 20:06
Det sto jo faktisk en del positivt også i den artikkelen da, vi får ta med oss det også;


."
Helt enig Nalana, det var nesten bare positivt i den artikkelen.:) Det var bare kommentaren til artikkelen som ikke var positiv og positiv er kommentarer aldri.:mad:
Sånne kommentarer er til for å være kritiske. Altså å se saken fra ett annet synspunkt. Jeg har forstått det sånn at det er lovpålagt med slike kommentarer. Ja til og med jeg fikk en sånn kommentar da jeg stod frem i fagbladet om dietten for over to år siden.

nalana
03-09-04, 22:36
...på mange andre områder i media også.

Så spennende at du har vært i media med dette opplegget. Var det helt i begynnelsen når du startet det da? Er det lov å spørre hvor mye som har skjedd med deg siden den gang? Har du en link til artikkelen, eller er den for gammel til at det går an? Hadde vært gøy å se artikkelen. Regner med at jeg fikk den med meg den gangen for 2 år siden, men husker jo ikke det nå.

Kristian
04-09-04, 00:07
Tviler på at du fikk det med deg for det var i ett lite blad som heter bulletine. Det var nok i den spede begynnelsen ja og nesten ingen hadde hørt om lavkarbokosthold. Jeg hadde vel tatt av 8 Kg på to måneder og det er 20 Kg siden. Merkelig nok var det svært få som snakket med meg om dette etterpå, bare en person spurte meg ut om dietten og hun er og var den slankeste personen her på huset.
Jeg fikk ikke det som jeg ville for jeg ville lage en sensasjonspreget reportasje men redaktøren tonet det ned som ett portrett av meg. Og som ikke det var nok så var hun nødt til å få en kommentar fra en ernæringsekspert som også var rund i kommentaren.
Kanskje det er på tide med en oppfølgingsartikkel. Det er jo ikke sikkert at det er alle som vet hva jeg holder på med...

nalana
05-09-04, 18:51
...hadde vært fint ja. Har lest om person på lavkarbo kost for leeeenge siden i VG eller dagbladet. Tenkte kanskje det kunne vært deg. Men det magasinet du hadde vært i har jeg aldri lest. Du skulle vært i en stor avis, for å få den oppmerksomheten både du og opplegget fortjener. Hvor mange lesere har Bulletin da? Er det samme bulletin som står for lavkarbo.no, og er bulletin egentlig HP?:confused:

Kristian
06-09-04, 08:27
Ikke bulletin men bulletine. Det har sikkert 1000 lesere og blir lest av alle på min arbeidsplass.
Den reportasjen i VG du sikter til var nok med Kenn Halsteinsen som er leder for EAT konseptet.