View Full Version : Ulemper med ketogene dietter


sma
04-03-08, 10:46
Ketosedietten er effektiv, og det er ingen tvil om at den virker. Men selv om den er populær, er den nok ikke så sunn, hvis man går på den over lang tid. Her er en oversikt over bakdelene med ketogendietten, og hva du eventuelt kan gjøre for å gjøre dietten mindre risikabel.

Bakdelene med dietten:
1 - Mental kapasitet påvirkes. Det vil si at hvis du skal løse oppgaver som krever litt konsentrasjon og skarp tenkning, så påvirkes dette negativt under ketose. Ketoner fungerer som brensel for hjernen, men glukose (som du får i deg gjennom karbohydrater), fungerer best for hjernen.
2 - Det første døgnet uten karbohydrater, føler du deg ikke særlig bra, men når ketonene har begynt å produsereres for fullt, får du det bedre.
3 - Immunforsvaret påvirkes negavtivt. Immunforsvaret bruker også hovdedsaklig glukose som brensel. På en ketogen diett har man ofte et svært høyt inntak av fett, som igjen påvirker immunforsvaret negativt. Umettede fettsyrer kan under visse omstendigheter virke hemmende på immunforsvaret. Dette skjer fordi de forbruker kroppens antioksidanter.
4 - Noen forskere mener at en slik diett på sikt kan redusere insulinfølsomheten. Det kommer av at kroppen streber etter å skaffe kroppen glukose.
5 - Nivået av det anabole hormonet insulin, er lavt, og fører til at du mister muskler.
6 - Treningsenergien og styrken minsker. Det blir vanskelig å trene hardt fordi glykogendepotene ikke er velfylte. Ketogene dietter tømmer glykosen raskt.
7 - Det dannes urinsyre og dette gir økt fare for urinsyregikt.
8 - Mange spiser mye mettet fett under slike dietter. Dette er usunt, og insulinfølelsen minsker.
9 - Det kan oppstå flere bivirkninger under denne dietten. Eksempler er; diare, dårlig humør, magekrampe, kvalme, vond kroppslukt og nyresteiner. Det er også fare for hemolytisk anemi (mangel på røde blodlegemer), nyreproblemer og dårlig leverfunksjon.
10 - Langvarig ketogen diett øker også faren for mange kreftformer, siden man spiser næringsmidler med innhold av kreftfremkallende stoffer. Samtidig spiser man heller ikke den maten som forebygger kreftfaren som fullkorn, belgvekster, frukt og grønnsaker.


Hvis du likevel bestemmer deg for å gå på denne dietten, kan man jo passe på endel ting.

Gå ikke på dietten mens du har viktige eksamener eller en viktig oppgave foran deg. Du kan eventuelt karbe opp, akkurat de dagene du leser eller skal løse oppgaven.
Ta C- vitaminer som er bra for immunforsvaret og unngå mettet fett. Siden høyt inntak av umettede fettsyrer tar antioksydantene, bør du ta tilskudd av antioksidanter også.
Spis 2-4 gram proteiner pr kg kroppsvekt, så ikke muskelmassen brytes ned.
Prøv ikke å trene hardere enn vanlig, men prøv å løfte like tungt, som før du begynte på dietten. Ketosedietten gjør kroppen katabol (nedbrytende), og ikke anabol. Å bygge muskelmasse eller å bli sterkere er umulig. Det er en god ide å ta kreatin under dietten, for å opprettholde styrken.

Det er viktig å spise fett, så kroppen kan bruke dette som energi, når den ikke har karbohydrater. Dessuten får fett kroppen til å forbrenne fett. Udo´s choice og omega-3 er gode fettsyrer under slik diett.
Ta fiber- og fruktkosttilskudd. Dette får du på helsekostbutikken. Da får du i deg fiber og de viktige stoffene som finnes i frukt. Du kan gjerne spise litt grønt, så lenge du du ikke spiser så mye at ketosen opphører.
Husk å ikke holde på for lenge av gangen. Det er viktig at du har en dag i uken som du karber opp på. Da kan du skeie litt ut på kvelden med de karbohydratene du har savnet mest. Kanskje du er veldig glad i pizza eller is? Hiv innpå en gang i uken. Så kan kroppen fylle opp glykogenlagrene, og du øker forbrenningen litt etter en hard uke på diett.

Lykke til. Pass på kroppen, så passer den på deg.


http://www.iform.no/pub/art.php?id=1078


Jeg trenger vel ikke si hva jeg mener om denne artikkelen?? :mad:

Iset
04-03-08, 10:51
Den artikkelen har jeg lest, det er helt fascinerende lesning egentlig. Det som er fascinerende er at de klarer å dytte så mange faktafeil inn i en så liten artikkel, at man til slutt bare sitter og humrer og rister på hodet. :lol:

sma
04-03-08, 10:55
Den artikkelen har jeg lest, det er helt fascinerende lesning egentlig. Det som er fascinerende er at de klarer å dytte så mange faktafeil inn i en så liten artikkel, at man til slutt bare sitter og humrer og rister på hodet. :lol:

Ja, sant! :lol:
Men tenk på de som faktisk tar dette til seg da! :eek:

Iset
04-03-08, 11:35
Ja, desverre baserer jo de verste kritikerne all infoen sin på slike tablode tulle-artikler. Eller, egentlig burde jeg vel si "heldigvis" i stedet for "desverre" siden det jo bare viser hvor lite de egentlig har å komme med av seriøs kritikk. :knegg:

Nille
04-03-08, 14:26
At journalisten også beksriver "bakdelene" med dietten er jo morsomt. Det har aldri vært regnet som godt norsk å kalle noe annet enn noens bakparti for bakdelen. Det HETER dette i tilfelle heter "ulemper".

Bare litt pirk siden makkverket av en artikkel ikke kan brukes til annet ...:p

blåbær
04-03-08, 14:41
Jeg ser at dette er mye tull ja. Kan for eksempel si at nummer 1 hvertfall er sprøyt! Jeg har aldri hatt så god konsentrasjonsevne og gjort det så bra på skolen som forrige vårsemester, da jeg gikk på ketolyse!

Men jeg lurer litt på nummer 7, dette med urinsyre. Det har ikke hørt noe særlig om i forbindelse med ketolyse eller på forumet. Er det enkelt og greit fordi det heller absolutt ikke stemmer? Eller er det noe i det?

Selma
04-03-08, 17:36
Men jeg lurer litt på nummer 7, dette med urinsyre. Det har ikke hørt noe særlig om i forbindelse med ketolyse eller på forumet. Er det enkelt og greit fordi det heller absolutt ikke stemmer? Eller er det noe i det?

Jeg tok en del blodprøver rett før jul i forbindelse med ketolysekuren. Da hadde jeg forhøyet verdi av urinsyre. Er revmatiker i utg.pkt, så vet ikke om det kan ha noe med saken å gjøre....Men må si jeg stusset litt da den prøven var for høy..

Kitt
04-03-08, 18:02
Mange av de som går på ketolysediett hadde insulinresistens/dia2 før de begynte på dietten.
Forhøyet urinsyre henger sammen med insulinnivået i kroppen, så....
Hva er høna og hva er egget? Stiger nivået, eller var det enda høyere før man begynte å endre kostholdet?

Jeg vet at jeg hadde forhøyede verdier av urinsyre før jeg begynte. Skal bli spennende å ta nye prøver etter påske.
Skal prøve å huske på å gi rapport her.

energibunten
05-03-08, 12:48
Urinsyre er vel i sammenheng med inntak av protein ? Med det proteininntaket man anbefaler i en ketogen diett er det langt unna noe urinsyre eller nyreproblem. Faktisk er det lite som tilsier at mye mer protein enn staten anbefaler er noe problem i det hele tatt for en frisk person. Man trenger en forhøyet nyrefunsjon når man spiser mer protein, men dette er etter det jeg har lest godt innenfor normal langvarig kapasitet for en frisk nyre.

Dette med insulinnivået og muskelvekst er tull. Sammenhengen er at når det er insulin og protein tilstede er muskelveksten god. Når det kun er insulin tilstede kan man få nedbrytning av muskelmasse. Altså, det må være protein tilstede og protein alene øker også insulinnivået. Å ha blodsukker også tilstede øker proteinopptaket og insulinnivået enda et lite hakk og gir mer optimal muskelvekst.
Men det betyr også at om man trener endel og ikke spiser nok protein ila dagen til å dekke det kortvarige behovet kroppen har til vedlikehold og oppbygning etter trening, da vil man i værste fall få muskelnedbrytning. Her hjelper ikke fett særlig, da dette er mestedels til energi.

Petronella
05-03-08, 13:37
Virkelig trist med så mye feilinformasjon! Spesielt fra et blad som som jo lissom er et "fagblad"....ikke akkurat fagblad da, men handler om helse o.l.
men hadde vært fint om Dr. Torkil eller en annen av fagpersonene som vanker her inne kunne svart på akkurat det som dreide seg om urinsyre? eller om noen andre har noen faktakunnskaper om dette?
hadde vært greit med en avklaring, så slipper denne type påstander å gjøre oss usikre?
:)

Bulldog
08-03-08, 17:34
Virkelig trist med så mye feilinformasjon! Spesielt fra et blad som som jo lissom er et "fagblad"....ikke akkurat fagblad da, men handler om helse o.l.

Iform er absolutt ikke noen god kilde til informasjon om kosthold og trening. De gulper fortsatt opp halvsannheter og myter jeg husker å ha lest i Flex og B&K for maaaange år siden... De fleste artiklene der er ikke verdt papiret de er skrevet på... Treningsverdenens svar på Se&Hør på en måte.

Hva gjelder trening, så tror jeg ikke man finner et bedre nettsted enn www.t-nation.com

Grovsnus
08-03-08, 23:12
Bare det at "journalister" skriver "BAKDELER med dietten" tyder på at de bør finne et annet yrke. BAKDEL er det som befinner seg like under halen på hunden.
ULEMPE er noe helt annet.
Mvh Grovsnus
Ha en fin dag
og GRATULERER med dagen til alle damer.