View Full Version : Kjenner dere lukten??? Nystekte boller...


melene
05-09-04, 12:00
I stekeovnen stå et brett med skillingsboller og steker. Jeg har tatt på meg husmorrollen og brukt søndagsformiddagen til å bake, helt ulikt meg. Barna er overbegeistret og jeg lurer på hvordan jeg skal motstå fristelsen til en prøvesmak, en til kaffen og en til... Nybakt gjærbakst er hen helt umenneskelig prøvelse for meg ihvertfall. Og så gjør jeg da et forsøk som går ut på at hvis jeg lover alle her at jeg skal motstå enhver fristelse i dag, så må jeg holde det.
Eller syns dere jeg skule unne meg en? Si ja, si ja, si ja!

MHM
05-09-04, 13:11
Jeg er så slem at jeg sier nei-nei-nei.... :p Men det er på bakgrunn av hvordan jeg er selv: Tar jeg én så tar jeg åtte! Pluss at det utløser et enormt sug etter mer, mer, mer. Jeg har nå bestemt meg at jeg ikke skal tenke "bare denne ene gangen" på veeeeeeeldig lenge.

Lukta av fersk gjærbakst er utrolig god. Men følelsen av å stå i mot er enda bedre! :D

Nille
05-09-04, 13:14
Vet ikke hvordan det er med deg, men JEG kjenner duften av nybakte boller hver gang jeg kommer på jobb om morgenen. (Bakeri i kjellern der jeg jobber). Har blitt så vant til lukten at jeg ikke har noe problem med det lenger.

SÅ LIGG UNNA BOLLEFATET !! :p

Jeg skal akkurat sette igang med å bake appelsin nøttemuffins. Fint å ha med seg til lunch på jobb og. Hvis de smaker OK skal jeg poste oppskrift her !

nalana
05-09-04, 13:22
...absolutt svakeste punkt. Har vært overvektig i ganske mange år. Har visst om at jeg ikke har godt av hvetemel i ganske mange år. Har derfor også følt meg som en dårlig mor i mange år:(

Jeg kan rett og slett ikke ta sjansen på å bake. Min datter fortalte meg for ikke så lenge siden, at hun har hatt en drøm helt siden første klasse, om å komme hjem fra skolen til nybakte boller. Det opplevde nemlig en venninne av og til. Hadde jeg visst om dette inderlige ønsket, så kunne jeg sikkert gjort noen få unntak. Men sånn har det i hvert fall vært hos oss i en del år:eek:

Håper du klarer å stå i mot Melene, og hvis ikke så får vi håpe du klarer å hente deg inn igjen så fort som mulig.

Jeg beundrer deg at du gjør dette for familien din, selv om det sikkert er veldig vanskelig for deg:)

Lykke til!

melene
05-09-04, 15:24
sorry folkens, jeg klarte ikke stå i mot. Og "bare en liten" ble til 4 deilige nybakte skillingsboller som jeg spiste altfor fort uten helt å klare å nye, bare stappe i meg. Hvorfor kan jeg ikke lære.

Men jeg føler meg ihvertfall som litt mer god mor, for mine unger snakker også om de andre som får bakst i ny og ne, som innviterer alle ungene i gaten inn på boller og saft osv osv. Så om ikke annet, så har jeg vært en drømmemor i dag.

seagirl
05-09-04, 15:40
HEI
Jeg unner deg de bollene når du først har spist dem, gjærbakst er noe av det beste som fins, fersk, rykende, SUKK! OG, barna dine har nok gitt deg mange stjerner i margen idag ;)
MEN, noen som har oppskrift på lavkarboboller??? Er det mulig???
Sikkert ikke, sukk :rolleyes:

Summer
05-09-04, 19:45
HEI

Jeg unner deg de bollene når du først har spist dem, gjærbakst er noe av det beste som fins, fersk, rykende, SUKK! OG, barna dine har nok gitt deg mange stjerner i margen idag ;)
MEN, noen som har oppskrift på lavkarboboller??? Er det mulig???
Sikkert ikke, sukk :rolleyes: Jeg har bakt boller med grovt speltmel, soyamel, egg og fløte, og søtet med stevia. ;)
Det blir da lav GI, og et flott alternativ om en MÅ ha boller:p
(Noen trykkte jeg flate tok smør og kanel og rosin inni og brettet sammen slik at dette ble lukket inni,- stor slager hos poden. :D )

Nille
05-09-04, 20:46
Jeg har bakt muffins med egg, rømme og mandler i dag. Oppskrift i oppskrifs forumet. De var knallgode !! :p

melene
07-09-04, 16:42
Hadde gleden av å smake en sånn i dag. mmmmmm!:p