View Full Version : Mat etter trening
Jeg trener tre ganger i uka, to ganger styrke og en tur i svømmehallen. Nå lurer jeg på om dere kan anbefale meg noe som jeg kan spise rett etterpå, gjerne i form av pulver eller shake eller noe. Trenger ikke være veldig restriktivt på karbene, men litt.
Jeg har alltid med meg en Tupperware-kopp med skrukork som jeg har myseproteinpulver i, tilsvarende ca 25-30 gr. protein.
I garderoben etter trening, heller jeg bare i passe med vann og rister løs.
Da har kroppen noe å "tygge på" til jeg spiser middag en time senere.
Tidligere har jeg gumlet i meg litt ost for proteinene sin del, men hvor lurt det er vet jeg ikke ;)
morten1234
12-03-08, 17:59
Du kan tilsette litt karbohydrater i den shaken din, sammen med proteiner, etter styrketrening. Det er ikke farlig og er heller bra for deg. :)
Jeg bruker shake med cocosa, blandet i vann. Har jeg trent hardt, tar jeg også noen ganger en ss honning i shaken. Funker veldig bra for meg.
Hva med bær?
Nå på vedlikehold tar jeg meg en banan!
Jeg tar en banan nå, siden jeg ikke er på lavkarbo. Men jeg skal snart begynne å tenke i de baner og da er det greit å innføre noen gode vaner nå. :)
energibunten
12-03-08, 22:26
For å opprettholde og evt utvikle muskelmasse trengs protein, kort og greit. Litt karbo sammen øker bare opptaket av proteinet og gjør restitusjonen bedre.
I prioritert rekkefølge etter optimalitet:
Protein og karbo + vann
Protein + vann
Karbo + vann
vann
ingenting....
Det meste av frukt inneholder jo noe med glukose i og da kan man sikkert bruke det som karbo. Fruktosen hjelper egentlig ikke særlig mye her.
morten1234
13-03-08, 01:59
Hva med bær?
Nå på vedlikehold tar jeg meg en banan!
Funker jo med banan også, inneholder jo karbo. men for å få god utbytte av karbohydratene etter trening, bør de intas rett etter, og i flytende form. En banan tar lenger tid å komme til "prosessen" enn noe flytende ville gjøre..:)
Hvis du har sånn shaketing fra tupperware, så kan du lage klar en smoothie og ta med, og bare riste bort evnt klumper etter trening :)
ProZyme fra Tech Nutrion er god, og faktisk veldig lav i karbo. Den selges blant annet på XXL og på nettbutikk. Fra nettbutikken kan du få prøveposer på sjokosmak og jordbærsmak.
Smaker best med melk, men kan også blandes med vann. :)
Flink du er til å trene da Albertine.
Takk for gode tips. Jeg har mest lyst på en shake som jeg bare kan ta rett etter trening. Kanskje jeg skulle prøve den der Tech Nutrition-greia?
Hm, jeg finner ingen smaksprøver jeg.
Gå inn på allevo.no og få prøveposer derifra. De smaker kjempegodt :) Allevo får du kjøpt på apoteket. Både pulvershaker og ferdige drikker. :)
Hm, jeg finner ingen smaksprøver jeg.
Send de mail, og de sender i posten. :)
vBulletin® v3.7.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.