View Full Version : Hvilken olje??


dingpot
07-09-04, 19:03
Heisann!

Jeg er ganske fersk når det kommer til å bruke oljer for å øke kaloriinntaket (noe som i starten var bare helt rart :veitikke: )

I utgangspunktet ville jeg øke inntaket av sunne oljer, og spesielt omega 3 for å se om hudproblemet mitt blir bedre. Men jeg er så usikker på hvilke oljer jeg skal velge! Og om det kan bli for mye omega 3 i forhold til omega 6 (og 9). Udo's choise kommer ikke på tale, for den smaker helt forferdelig, og den er altfor dyr!!

Jeg har tenkt på en eller flere av disse:
Linfrøolje (masse omega3)
tran (da får jeg også fettløselige vitaminer + omega3)
rapsolje (men her er mest omega 6..)

Jeg tenkte også på cocosa, til å bruke i shaker og smoothier, og også der skal det være vitaminer (selv om jeg ikke vet hvilke...). Og er det omega 3 eller omega 6 i den? Jeg kommer til å gå for cocosa extra virgin (pga vitaminer) og heller kjøpe den andre cocosaen for steking. Jeg har soyeolje i kjøleskapet som jeg bruker nå i salater o.l.

Har dere noen gode råd? altså: omega 3 i håp om at hudproblemet blir bedre, og jeg vil også prøve å få i meg en del av de fettbårne vitaminene. Kom gjerne med andre forslag. Jeg er student, så tenk litt på pris...

Håper på gode svar (har forventninger, for dere er jo så flinke her inne på dette med kosthold og valg av kosttilskudd og matvarer!!) :blomster:
Ikkeno press altså :_plystre: hehe!!

guro
07-09-04, 20:17
Jeg kan fortelle hva jeg bruker så lenge, så kommer sikkert eksperten(e) inn etterhvert og forteller hvorfor.

Jeg tar 2 ss Tran, for å få nok Omega 3 fra fisk
Jeg tar 2 ss Udo, for å få i meg mer fett av riktig type
Jeg steker i Cocosa
Jeg bruker kaldpresset oliven, raps og avokado i matlaging, til dressing og majones
Også bruker jeg litt smør, og melkeprodukter

dingpot
07-09-04, 20:25
oida! det er mange produkter i kjøeskapdøra!! Problemet er at jeg av hensyn til plass og økonomi må prøve å begrense meg til ett eller to produkter, og siden jeg bor litt i oslo pga teori på skolen, og litt i stavanger pga praksis, blir det ikke brukt opp heller...

jeg tenker forresten også på å bare ta omega 3 kapsler, men da får jeg ikke A D E vitaminene, (for trankapslene er så dyyyyre). oh lala!! what a mess...

Summer
07-09-04, 20:56
Kan du ikke kjøpe den rapsoljen fra dr. Lindberg? Den kan du frakte med deg når du reiser også :) (selges i helsekost)

Huldr
07-09-04, 21:12
Hva med olivenolje, da?? Sunn, god og relativt rimelig synes nå jeg. Extra Virgin selvsagt :)

magdalena
08-09-04, 17:59
Olivenolje er noe jeg selv nettopp er begynt med,og er veldig fornøyd!Videre har jeg flytende omega 3 i kjøleskapet(kjøpt i finland) og tran..Men er ikke ellers inne på oljer:confused: