View Full Version : Atkins-dietten: - Så kjedelig at den virker


donjuanwannabe
07-09-04, 22:21
Grunnen til at Atkins-dietten virker er fordi den er så kjedelig, mener danske forskere.



Forskerne fant ikke beviser for at å kutte ned på karbohydrater som brød og poteter og øke inntaket av proteinrik mat som biff øker energiforbruket.

Men forskerne tror folk som går på dietten velger å spise mindre, fordi maten er så lite variert og spennende.

- Suksessen til lavkarbo-bølgen kan skyldes restriksjonene i variasjonen av matvarer. Det ensformede kostholdet kan minske appetitten og mengden man spiser, sier professor Arne Astrup, som er ernæringsfysiolog ved RVA University i København til tidsskriftet Lancet.


Mozon.no, 07.09.2004


http://www.mozon.no/vekt_og_kosthold/dietter_og_kostr_d/atkins_dietten_s_kjedelig_at_den_virker

Summer
07-09-04, 22:41
Nå har jeg ikke lest artikkelen, men det er vel noe av det dummeste jeg har hørt...

Seriøst, det må komme av deres egen manglende kreative evne. Forskere farges av deres egen meninger, og er de forutinntatt så vil resultatet være deretter også.

De fleste som spiser slik spiser jo mer variert og mer grønnsaker enn de gjorde før...
Dessute: Det er da vel den samme mate vi spiser :cool: Den er bare omfordelt, og jeg vil vitterlig ikke si at maten blir mer kjedelig av å kutte ut loffskivene....:rolleyes:

Dessuten, jeg for min del er gjerne oppe i 3000kcal om dagen...;) og jeg tror de fleste vil heller ha problemer med å begrense seg...

Også blir jeg så oppgitt over at det siskuteres på et slikt nivå... Ingen av dem som uttaler seg kommer ned på ingrediensenivå, og ser på at kroppen faktisk trenger byggesteiner og ikke bare energi. Det er liksom ofte slike teite argumenter om at det er kaloriinntak som teller for vektnedgang osv... Det er ikke det! Det gjelder også og først og fremst helsen vår. Vi skal ikke slankes vi skal balanseres!

Huldr
07-09-04, 23:45
Jeg måtte bare le da jeg leste dette... Stakkars forskere som føler de er nødt til å finne stadig mer søkte forklaringer på noe tusener av "vanlige" mennesker skjønner helt av seg selv... Stakkars... Nå er de virkelig på tynn is.... :D

Nille
07-09-04, 23:52
Ja, ja, mannen min sier nå han aldri har fått så mye god mat han... og spennende mat. Guuuuuuuuuuuuuuuud så grusomt kjedelig den må har vært før, om den er kjedelig NÅ !! :snill:

...bare enda en forsker som ikke har lest boka !!

Skjønner dere hvor viktig det er å lese boka nå ???