View Full Version : Urinsyregikt


Ulvemor
09-09-04, 17:11
Hei, det ser ut til at jeg har fått urinsyregikt. Og i legebøker og de fleste steder på nettet står det at da skal man ha et proteinfattig kosthold, med lite kjøtt og belgfrukter. :eek: Men, jeg har PCOS med insulinresistens, og jobber jo akkurat med å legge om kostholdet i motsatt retning. Dr. Lindberg mener at dette med kostholdet ikke er så relevant for urinsyregikt, og at det er viktigere å få insulinresistensen under kontroll, da den kan føre til urinsyregikt. Noen andre som har denne lidelsen og har noen erfaringer med kosthold? Jeg er ganske oppgitt og fortvilet nå. Får svar på prøvene i morgen, men legen var ganske sikker på at det var det som feilte meg.

Fedonisten
09-09-04, 18:16
Hei Ulvemor - du etterlyser andre med denne lidelsen og erfaringer med kosthold, og jeg svarer allikevel.... :rodme:

Jeg har - så langt tilbake jeg kan huske - hatt påvist forhøyet urinsyre de gangene det har vært målt. Jeg spurte min lege om sammenhengen mellom dette og det at jeg ofte har forferdelig vondt i leddene på stortåa. Fikk til svar at urinsyre ikke var noe de brydde seg om - ja faktisk så de bare bort fra de resultatene (hvorfor måler de det da????) og at hun rådet meg til å kjøpe større sko!!!

Jasså. :rolleyes:

Da jeg var hos Roald Strand på mandag kommenterte han at jeg på prøveresultatene fra november i fjor også hadde forhøyet urinsyre, og spurte meg om det var gjort noe for å behandle dette. Trenger sikkert ikke si at han nesten gikk på ryggen :eek: da jeg fortalte hva jeg hadde fått beskjed om tidligere. Hva som skjer videre er jeg usikker på, men han så absolutt på sammenhengen mellom insulinresistens og urinsyre. Nå har jeg jo tatt nye prøver, og når jeg får svar på disse kan jeg kanskje gi deg nærmere forklaringer.?....?..... eller ikke.....? :o

Mange hevder forresten at det er gunstig å holde seg unna svinekjøtt hvis man har forhøyet urinsyre, og selv må jeg si at jeg faktisk kjenner forskjell om jeg spiser svin eller ikke.

Ikke vær oppgitt og fortvilet - og når du får prøvesvarene og forhåpentligvis et "behandlingsopplegg", så må du ta stilling til hvilke plager du skal konsentrere deg om først. Urinsyregikt eller PCOS/Insulinresistens. JEG hadde valgt det siste først - og sett hva som skjedde.

La meg høre hvordan det går med deg og prøvene dine da?!

:klem: fra Fedonisten

dingpot
10-09-04, 10:25
Heisann!

Jeg skal ikke si at jeg har peiling på dette her, men hvis det er så at nitrogen forverrer tilstanden, vet jeg at man bør styre unna alt rødt kjøtt, for dette inneholder mye mer fritt nitrogen i tillegg til proteinene (som også gir fra seg nitrogen når det blir brukt som energi). Om man spiser rødt kjøtt vil man få en større belastning av nitrogen i blodet (skaper surere miljø) om det ikke blir skilt ut av kroppen.

uansett så ønsker jeg deg lykke til, og krysser fingrene for at du klarer å finne en diett som kan hanskes med begge problemene dine :blomster:

Begod
10-09-04, 10:52
Har ikke urinsyregikt , men slitasjegikt, jeg gjør som Fedonisten unngår svin.

I ferier så har jeg spist vanlig( alt for mye sukker og skit mat generelt), da har jeg vært langt mer plaget med leddene enn når jeg har spist lavkarbo.