View Full Version : hva med gravide??


syl
10-09-04, 11:28
hei.har en datter som venter barn til jul,hun raser opp i vekt nå,gikk på atkins før graviditeten og tok av masse ,nådde idealvekt,men hva nå?får beskjed om å stramme inn på maten,men klarer det ikke,søthungern er enorm sier hun.og jordmor sier hun ikke kan følge dietten verken nå eller når hun ammer,har noen av dere erfaring med dette er vi takknemlig for svar!
har selv gått ned masse på atkins og har endel erfaring,men ikke med graviditet
og dietten.er det ketosen som er uheldig under graviditet?
klem fra syl som snart blir momo:)

HP
10-09-04, 11:55
Så lenge hun ikke er i ketose kan hun følge Atkins anbefalinger... Eller Lindbergs...

Dvs, rikelig grønnsaker, 2 porsjoner frukt per dag, og selvfølgelig ikke noe sukker eller andre raffinerte karbohydrater... :snill:

Vet MHM har masse peiling på dette... MHM? :)

Anne
10-09-04, 11:57
Jeg kan for mitt bare liv IKKE forstå hva som er farlig med Lavkarbomat når man er gravid. Hun behøver jo ikke gå på Induksjon. Det måååå jo være sunt å bli kvitt søtbehovet.
SØTSTOFF OG FINT MEL HAR VEL ALDRI VÆRT SUNT:confused:
Er det mengden proteiner som er uheldig ved graviditet eller:confused:

Jeg skjønner det ikke. Kan du spørre datter'n din om hun kan høre med legen om hva er det som er problemet med Lavkarbomat ved graviditet?

Ønsker datter'n din lykke til med kostholdet, og graviditeten....momo:)

MHM
10-09-04, 15:53
Det er veldig bra å gå på lavkarbo under svangerskapet! Det er fordi det IKKE er sukker, mel, ris, pasta, poteter m.m. i kostholdet, som er uten næringsverdi. Dessuten får man IKKE blodsukkersvingninger, som er negativt når man er gravid. Dermed får man IKKE økt insulin og andre hormonubalanser, som øker risiko for svangerskapsdiabetes og svangerskapsforgiftning.

Men man FÅR: Nok proteiner så den lille babyen kan vokse seg sterk uten å bli et lubbent "sukkerbarn". Dessuten nok fettsyrer slik at utviklingen av sentralnervesystemet (hjernen) foregår normalt. Nok folsyre slik at flere prosesser går bra. Nok jern, slik at ikke mor og barn er utslitt etter fødselen. Nok D-vitaminer og kalsium, slik at barnet får et sterkt skjelett. Og så videre, og så videre. Slik kunne jeg skrevet om alle næringsstoffer. For det er ikke til å komme fra at lavkarbo-kosthold automatisk blir et mer NÆRINGSRIKT kosthold. Vel og merke hvis man spiser nok egg, kjøtt, fisk, ost, grønnsaker, frukt, bær, nøtter, oljer, avokado m.m.

Men NB: Man bør IKKE være i ketose når man er gravid (selv om veldig mange gravide som er kvalme er nettopp det...)

Lykke til til deg og din datter!

Nille
10-09-04, 16:42
Slenger meg på hva alle de andre har skrevet.
Kjenner mange, mange som følger lavkarbo når de er gravide. Men som alle sier her, - ikke i ketose. Det er fordi man ikke vet akkurat hvordan dette innvirker på fosteret. Atkins anbefaler vedlikeholds nivå. Dvs. 40 + karber pr dag.

syl
10-09-04, 17:36
tusen takk for gode svar fra alle sammen.;) skal gi min datter beskjed om dette,tror egentlig at jordmor og lege ikke vet så mye om lavkarbo dietter,hun ønsker seg dette kosthold,men er blitt stoppet gang på gang,under amming påpekte jordmor at da ville kroppen ha brukt for så masse energi og bruke masse energi så da måtte hun ikke gå på dietten,så det viser vel at de ikke har peiling.
men hun får spørre dem neste gang hva som gjør at hun ikke kan gå på dietten.
iigjen takk for svar.:) fra syl(momo)