View Full Version : Vann


Grovsnus
30-03-08, 01:10
Hvordan er det vann på Skaldemannkuren. Er det det samme som for "alle" andre kurer på lavcarbo?
I bøkene så er han flink til å gjenta fpis fett- 0 carber.
Men han stresser ikke med stort vanninntak.

Mvh Grovsnus
ha en fin dag

Photobscura
30-03-08, 01:51
Det JEG vet er at en av bieffektene av ketose kan være tørr munn, sprukne lepper og litt hudproblemer i starten. Selv om Skaldeman ikke sier noe om dette, så er jo tross alt han en legmann, og jeg har sett vitenskapelig dokuemtasjon på at vann både hjelper på forbrenninga, at vann renser ut "skiten" av kroppen og at det ikke minst hjelper på uttørring. Ketose er en dyrebar forbrenning, og den vil kreve mer vann enn man er vant til. Husker at jeg ikke klarte å drikke i nærheten så mye på vanlig kost som jeg gjør nå i ketose. Tre liter går glatt ned!
Ikke vent til du blir skikkelig tørst og bøtt ned, drikk litt hele tida. Du vil merke det på hud og hvor godt du føler deg :)

beate
30-03-08, 11:06
Hvordan er det vann på Skaldemannkuren. Er det det samme som for "alle" andre kurer på lavcarbo?
I bøkene så er han flink til å gjenta fpis fett- 0 carber.
Men han stresser ikke med stort vanninntak.

Mvh Grovsnus
ha en fin dag



Skaldemann sier jo egentlig indirekte at vann må man ha? Mener å ha lest at han faktisk drakk vann hver gang han gikk forbi badet eller noe :p

Som det sies over her hjelper faktisk vann på vekttapet, og det renser kroppen for avfallsstoffer. Men personlig synes jeg at mange her inne er vel hysteriske over vanninntaket sitt da. Man trenger ikke å bøtte nedpå med fire liter om man ikke orker det, et par liter er jo nok for å dekke behovet i tillegg til annen drikke man tar inn. Drikker man ikke annet enn vann, bør man jo selvfølgelig øke på litt med vanninntaket da. Men er man også flink til å spise grønnsaker så vil vi få en del væske derfra, men i og med at du følger Skaldemann så spiser du vel ikke særlig med det, eller?

Madamim
30-03-08, 11:21
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=9104&highlight=derfor+det+viktig+drikke+vann

Kan lese om det her, vil tro det gjelder de fleste lavkarbo kurer :)

Photobscura
30-03-08, 15:03
Hvor mye vann du trenger har også en del med hvor stor du er, jo større = jo mere vann, kroppen jobber jo hardere med ketosen om du har en del fett på kroppen.
Jeg drikker jo ganske mye vann da, men jeg tvinger det absolutt ikke ned. Jeg veier ikke så mye lenger nå, 70-75 kg, så jeg blir ikke hysterisk om vanninntaket ikke er mer enn på halvannen til to liter. Men når jeg er i ketose så melder behovet seg ganske kraftig!

Grovsnus
31-03-08, 12:30
Ser ut som effekten av Ketosen slår inn nå. Starta på lørdag med Skaldemann Extrem. Max 3 gr carbo pr måltid. Og for første gang føler jeg tørst. Hadde bra utslag på stixen i går kveld.
Har vert et halvt år på ketolysekuren, men den har ikke gitt det store utslaget (2 kg opp)
Satser på at det blir andre boller nå (medisterboller).

Mvh Grovsnus
Ha en fin dag

Grovsnus
31-03-08, 12:34
det glemte jeg.
Det halve året på Ketolysekuren har jeg hatt bra utslag på stixen.
Såg tidligere her det var en diskusjon om en skulle dyppe stixen, eller stråle rett på.
Noen var redd for at virkestoffene skulle bli spylt bort med direkte stråling.
jeg stråler på baksiden av stixen. da får den nok urin uten å spyle vekk noe som helst.

Mvh grovsnus
Ha en fin dag

Photobscura
31-03-08, 12:36
Stixen er også en god indikator for hvor mye væske du får i deg. Om den er før mørk (mer enn medium rosa/lilla) så er urinen for konsentert, og du bør drikke mer vann ;)
(Og så skal man måle på kvelden helst minst et par timer etter måltid, men det vet du sikkert :))

Veggpryd
03-04-08, 12:04
Alle må jo ha vann! :lol:

Vanndrikking er veldig individuelt. Det finnes ingen minstemål på hvor mye du bør få i deg. Jeg flyr på do hele dagen om jeg skal drikke 3 liter vann pr. dag. Mange ganger gjør jeg jo det, men da er jeg jo tørst...

Grovsnus
03-04-08, 22:10
Faktisk etter at jeg startet på "Skaldemann extem" så er det ingen problem. Drikker som en kamel, hele dagen. Og ikke er det så mange turer på porselensmøblet heller.
Er ganske tørst "hele" tiden. Så nå går det nok både 3 og 4 liter om dagen.

Mvh Grovsnus
ha en fin dag