View Full Version : Når all "posemat" inneholder karbo


mam
14-09-04, 15:42
Jeg er på 6 dag av induksjonen, og har begynt å jobbe igjen etter å ha hatt permisjon ett år. Jeg er relativt flink til å lage mat, men å lage mat fra grunnen av hver dag blir litt utfordrende.

Jeg har brukt mye posegryter, supper og sauser når det er dårlig tid. Er det noe i det hele tatt som ikke er karbobomber? Jeg kan handle på Ultra og Meny hvis noen vet av merker som ikke har mye karbo og som selges i Norge.

nalana
14-09-04, 17:05
...posemat et det du synes det er vanskelig å finne erstatning for da?

Det er mye lettere å ikke bruke ferdigposer enn man skulle tro. Jeg brukte det sikkert nesten daglig før, og nå klarer jeg meg helt uten. Kan godt komme med et par eksempler, men det er ikke sikkert det hjelper deg, siden jeg ikke vet hva som er dine utfordringer.

Alle "røde" poser, sånn som taco, tomatsuppe, pizzafyll og slikt som er tomatbasert lar seg erstatte med tomatpure og tomathakk. Og så er det bare å variere med krydder, buljong eller andre ting alt etter som hva man skal lage.

Nydelig brun saus lager vi også, uten hvetemel og uten ferdigpose. Greiest hvis man har stekt kjøtt først, for da er det bare å koke ut panna med fløte og vann til passe tykkelse.

Sikkert mange andre som har tips også, men som sagt, fortell gjerne litt mer presist hva det er du skulle ha erstattet.

mam
14-09-04, 21:23
Hei Nalana!

Jeg liker å steke grønnsaker og f.eks kylling i wok, og så bruke disse små posene med saus. Heter gjerne noe slik som "Stir-fry...". Leste bakpå slike kinesiske eller thai glass. Det er mye sukker i det. Lite protein og fett. Eller tandoori-pk, eller glass med noe som det bare er å tilsette kjøtt eller kjøttdeig. Jeg har en bra mann, men hans innsats på kjøkkenet begrenser seg til Toro. Han lager helst noe halvfabrikata, med enkel grei oppskrift på baksiden. Jeg tyr også til sånt når jeg har dårlig tid og ikke har lyst til å lage noe komplisert.

I dag laget jeg fløte-og ostegratinerte grønnsaker som tilbehør til middagen. Det ble godt men tynt med bare fløte. Hva kan jeg bruke som jevning isteden for hvetemel eller Maizena? Lindbergh har noe "Johannesbrødkjernemel". Kan det brukes?

Det er jo sagt i en annen tråd at Atkins produkter kommer til Norge. Det er vel utsatt på ubestemt til.....

Summer
14-09-04, 21:32
Jeg synes nalana kommer med gode råd.

Til wook, er det bare til å helle over soyasaus etterpå, og olje.
Tomatpure er godt sammen med smør eller olje.

Olje kan du putte curry og hvitløk oppi flasken og ha herlig saus tilgjengelig til enhver tid...

Fløte er enkelt og godt...

Det kan faktisk være enklere å gjøre det slik enn å bruke poser, -bare til å bruke fantasien! :)

melene
14-09-04, 21:38
Må det være saus til wok, da? Jeg woker med olje, hvitløk, raspet ingefær, færsk chili, koriander, sitrongress, Mmmmm, får vann i munnen bare ved tanken!

mam
15-09-04, 09:58
Jeg har gjort en avtale med mannen. I dag skal jeg på jobb ti på to og jobbe langt utover dagen. Da står han fritt til å lage hva han vil. Jeg bryr meg ikke om karboinnholdet, og spiser det ikke. Tar en større lunsj før jeg drar, og har med salat med tilbehør på jobben.

Når jeg har tidligvakt lager jeg middag med lavkarbomat og litt potet eller ris eller slikt til han. Så spiser vi det samme. Sånn slipper jeg å tenke på middag 2 eller 3 dager i uka, og har mere ork til å lage noe uten Toro e.l. Hvis jeg lager middag hver dag, så er det enkelte dager jeg ikke orker/gidder tenke selv. Da har jeg bare tatt fram en gryterett f.eks.

Det er nytt for meg dette, så jeg får venne meg til å klare meg uten halvfabrikata. Takk for tips, jeg skal holde ut, gir meg ikke så lett! Dette ser jeg resultater av i motsetning til tidligere slankekurer. Og da er motivasjonen på topp. :)

Summer
15-09-04, 10:02
lager jeg middag med lavkarbomat og litt potet eller ris eller slikt til ha Trenger ikke være verre enn det vettu... :snill:

Det er jo faktisk bare snakk om omfordeling av matvarene på tallerkenen,-ja oså å kutte ned på ferdig mat da...;)
men maten er jo den samme... En skal bare putte i seg mer byggesteiner og smørning og mindre energi (som en likevel ikke får brukt opp, og som ligger seg på diverse steder som vi ikke har lyst...p )