View Full Version : Hva består proteinpulver av?


Veggpryd
11-04-08, 06:44
Jeg har lurt lenge på hva proteinpulver egentlig består av. Eller rettere sagt - hvordan lager man proteinpulver/mel?

En kamerat av meg har jobbet som sjåfør (på nitti-tallet) for et dyrekrematorium, og en av oppgavene hans var å hente kadavere ved bondegårder rundt om i Sør-Norge. Disse kadaverene gikk til Beinmelfabrikken og det ble laget lim og dyrefôr av det.

Nå lages det ikke dyrefôr av "sjøldaua" dyr til plante-etere lenger, men jeg lurer nå på om proteinpulver rett og slett er beinmel? Er det noen som vet? Har prøvd å finne innholdsfortegnelser, men det står bare "protein"...

Zincite
11-04-08, 08:54
Hei, siden protein bygges opp av aminosyrer tror jeg ikke det er mulig å lage av beinmel :) og godt er jo det. Gelatin har jeg vel lest litt forskjellig om, men det er jo en helt annen ting.
Legger med en link hvor det står om litt forskjellige typer protein, og egg, melk og soya er jo greie kilder?
http://www.iform.no/pub/art.php?id=76
Har lest om whey protein på kilder jeg liker bedre enn iform, men fant ikke de i farten :o

energibunten
11-04-08, 15:35
Vet at det feks lages av myse og melkeprodukter ved å tørke (hydrolyse)
Kan også lages av soya.

Det er relativt dyrt da man må foredle og tørke proteinet.

Lages garantert av annen mat også som jeg ikke vet.

Veggpryd
16-04-08, 11:15
Ja, det høres mer riktig ut at det i hovedsak er et melkeprodukt. Nå ble jeg lettet - det hadde vært for galt om det hadde vært beinmel! :D