View Full Version : grønn te


seagirl
16-09-04, 00:12
Jeg har for en stund siden kjøpt grønn te, hvorfor:confused: :rolleyes: :o Hva er grønn te godt for, noen andre her som drikker det? Vet jeg har lest om det en plass, derfor jeg har kjøpt det, hmmmm, noe sier meg at hukommelsen ikke er som den burde være:( :o ;) Men teen var god den :)

ryli
16-09-04, 07:13
Hei Seagirl!
Fint at du spurte om dette. Jeg har nemlig også kjøpt inn grønn te, men husker heller ikke helt hvorfor. Og siden jeg aldri har vært spesielt begeistret for te, står den fortsatt i skapet. :veitikke:
Mener jeg har hørt at det øker forbrenningen din. Men den har sikkert andre gode egenskaper også.

Vi får vel høre fra noen som kan dette eller hvert.

Hilsen Ryli

seagirl
16-09-04, 08:40
Hi,hi, godt å høre at det ikke bare er meg, mister man hukommelsen av lite karbo:confused: :D :confused:

ryli
16-09-04, 08:56
Det måtte jo være noen negative bivirkninger med lavkarbo også. Tenk at to ferskinger som oss klarte å finne ut det helt alene. Ikke verst :D :D

Ryli

Begod
16-09-04, 08:57
Hi,hi, godt å høre at det ikke bare er meg, mister man hukommelsen av lite karbo:confused: :D :confused: Ja, får vi for lite karbo så vil hjernen fungere litt dårligere. For de aller fleste vil problemet kun være under Induksjonen. (under 30 gram karbo dag).

Grønn te inneholder mange antioksydanter og skal være gunstig for forbrenningen.

seagirl
16-09-04, 09:22
Takker så mye for svar Begod :D

Trodde jeg spiste for mye karber om dagen - men tydeligvis ikke :D He,he

Marianne
16-09-04, 10:59
Hei !

Grønn te med peppermyntesmak pleier å være god mot søtsug. Minner sikkert om tyggegummi eller annet peppermyntesmakende godteri...!

Og - grønn te SKAL øke forbrenningen. Men man bør visstnok drikke tre kopper pr.dag.

Løp og kjøp Green Tea & Mint fra Lipton. Jeg må ha to suketter oppi, altså!

Slurp, slurp :o marianne

elian
16-09-04, 12:02
Det øker forbrenningen ja, og det er vanvittig vanndrivende !!! :eek: :eek: :eek:


Jeg drikker 1-4 kopper om dagen i tillegg til 3 liter vann... Gjør ikke annet enn å tisse... :cool:

Både Lipton og Twinnings har gode, grønne teer. Jeg bruker den med sitron eller den med eple... Demper søtsuget ganske bra! :p

seagirl
16-09-04, 17:22
AHAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!

Økt forbrenning + demper søtsug - kan overhode ikke huske at det var dette jeg kjøpte teen for - men det høres heeeeelt rimelig ut:blinke: :lol: :ja: :_plystre: :geip: Jeg løper å hiver over vannkokern jeg, tusen hjertlig :)

Nille
16-09-04, 17:57
Det øker forbrenningen ja, og det er vanvittig vanndrivende !!! :eek: :eek: :eek:
Heldige dere, - det virker ikke i det hele tatt for meg. Har drukket bøttevis og det er jammen så vidt det kommer ut igjen..... :o

Jaja... det er slike slag livet gir ! :snill:

seagirl
16-09-04, 20:37
Men kanskje du har god hukommelse Nille????:confused: Ja,ja, jeg skal si ifra hvis teen ikke virker på meg heller :D


Noen som har en te for god hukommelse - for det trenger jeg!!!!!!;)

ryli
20-09-04, 13:18
Vet om en kjempefin te for økt hukommelse, men har glemt hva den heter. :confused: :confused: :confused:

Hilsen Ryli

Marianne
20-09-04, 13:20
:D :D :D marianne

mofe
20-09-04, 14:02
Jeg er skikkelig te-junkie, og drikker alt fra ingefær, brennesle, lavendel, sitron, kanel, ja alt mulig, unntatt "svart te". Kanskje ti kopper dagen.. Jeg kjøper alt på helsekosten, de har MYE mere smak enn alt fra Lipton og Twinings :) Driver og tenker på å kjøpe fra apotek også etterhvert. Grønn te er supersunt, inneholder antioksidanter og alt mulig flott.

Jeg har hørt om teer som er avgiftende, noen som vet hvilken det er?

Marianne
20-09-04, 14:11
Disse urtene skal være avgiftende:

Brennesle, ringblomst, storborre, løvetann og agurkurt.

Jeg skal finne ut hvorfor i urtebøkene mine. Fortsettelse følger...


Ha giftfri dag!
:rolleyes: marianne

mofe
20-09-04, 14:54
Jeg tenkte at det må da være bra å drikke avgiftende te når man går på atkins? Siden det er mye fett som forbrennes og det er gift der? (....)

Marianne
20-09-04, 15:39
Brennesle (nesle) er rik på vitaminer og mineraler, særlig jern, silisium og kalium, og har i århundrer vært brukt som nærende styrkedrikk ved slapphet og kraftløshet, under rekonvalesens og ved anemi.
Nesle kan hjelpe kroppen til å kvitte seg med væskeopphopning,.Det er også registert at nesle senker blodsukkernivået.

Ringblomst har antiseptiske og sammentrekkende egenskaper, stimulerer nervesystemet og hjelper kroppen i kampen mot infeksjoner. Den bekjemper bakterier og er en av de beste urtene når det gjelder bekjempelse av soppinfeksjoner. Som varm drikke stimulerer ringblomst sirkulasjonen og fremmer svetteutskillelsen. NB - bør ikke brukes under svangerskap!

Røttene, blandene og frøene hos Storborre er alle bitre, og stimulerer fordøylesen og leverfunksjonen. Kan brukes som et mildt avføringsmiddel. Den er et brukbart middel ved bakterie- og soppinfeksjoner, den er mildt urindrivende og styrker utskillelsen av giftstoffer via urinen. Den kan brukes ved væskeopphopning og kan være nyttig for å senke blodsukkernivået hos diabetikere.

Løvetann er best kjent so mildt avgiftende biterstyrkemiddel. Bitterstoffene aktiverer hele fordøyelseskanalen og også leveren, øker utskillelsen av fordøyelsessafter, øker appetitten:eek: og fremmer fordøyelsen. Den stimulerende effekten omfatter også bukspyttkjertelen, hvor den øker insulinsekresjonene. Roten virker også mildt avførende. (Gjør det ikke noe om den virker appetittfremmende, da???). Den er urindrivende, og kan være nyttig ved væskeopphopning i kroppen. Vanlige urindrivende medikamenter tømmer kroppen for kalium, mens løvetann derimot har et høyt kaliuminnhold og derfor kan erstatte det som skylles ut med urinen. NB - kan være svært allergen!

Agurkurt virker kjølende og rensende, og brukes for å avgifte systemet og vel alle problemer forbundet med hete og forstoppelser. Den øker svetteproduksjonen og virker urindrivendek, slik at giftstoffer hurtigere skilles ut via hud og urinveier. Urten virker avslappende, og det hevdes at den setter mot i en og kan være til hjelp ved sorg og savn. Frøene inneholder gammalinolensyre.

Utdrag fra Kvinnens Urtebok, Grøndahl Dreyer.

Som du ser virker urtene på litt forskjellig måte, så her kan du jo finne den som passer best for ditt bruk. Det står mye mer om disse urtene og andre urter i boka, men tok med bare et lite utdrag.

Men også alle de vanlige krydderne vi har i kjøkkenskapet har en medisinsk virkning. Kanel blir jo nå blant annet solgt av Lindberg for den gunstige virkningen for blodsukkeret. Det kan også nevnes fra urteboka mi at kanel skal virke som et afrodisiakum for både kvinner og menn. Det er et fabelaktig styrkemiddel som øker blodsirlkulasjonen, energien og vitaliteten! Jeg så du nevnte kanel, nemlig...

Ha en energisk og vital dag!

marianne ;)

mofe
20-09-04, 15:45
Dette var jo kjempeinformativt, tuuusen takk! Kommer til å bruke en formue neste gang jeg tar turen innom helsekosten... :p

Forresten, har du ISBN på den boka der? Hadde vært utrolig kjekt å ha..:)

Marianne
20-09-04, 15:49
ISBN 82-504-2209-0

:lesebok: (http://forum.lavkarbo.no/misc.php?do=getsmilies&wysiwyg=1&forumid=21#) marianne