View Full Version : Mat i barnehage/skolefritidsordning


Fedonisten
17-09-04, 12:10
Laget en ny tråd jeg! Syns dette er et så spennende tema at det gjerne kan diskuteres litt i "det vide og brede" - og tips kan jo komme godt med etterhvert også.

Fedonisten

Fedonisten
17-09-04, 12:10
Kopierte inn innlegget ditt fra journalen din jeg Guro. Håper det er OK...

Er litt irritert på meg selv fordi jeg er litt 'kje' i dag. Det var foreldremøte i barnehagen i går. Jeg har levert inn et forslag om å sette kosthold på timeplanen, begrense sukker ol. Det stod ikke på agendaen for møtet så jeg forberedte meg ikke. Så tok de det opp likevel, på en klønete måte. "Det er så moderne med sukkerfrie barnehager nå. Er det noen som her meninger om maten?" Håpløst hodeløse, misforstått snillistiske foreldre svarte "Det viktikgste for meg er at ungen spiser, at han trives. Og det er fint at dere koser dere." - Jeg ble tatt helt på senga (ja jeg er dum som ikke forberedte meg, jeg hadde levert inn et forslag) både av måte det kom opp på og ikke minst foreldrenes reaksjon. Jeg fikk sagt minimalt.


Nå er jeg frustrert over manglende kunnskap og interesse for barns ernæring blant foreldre. (OK, det er ikke lenge siden jeg manglet kunnskap selv - ikke at jeg kan så mye nå heller - men jeg har i det minste alltid vært litt interessert.) Så tenker jeg på hvor idiotisk det er at i verdens rikeste land skal så mange lide under feilernæring. Så irriterer det meg at jeg ikke har krefter til å 'frelse verden'. Og så irriterer det meg at jeg ikke kan akkseptere at jeg ikke har krefter til å 'frelse verden'.

Fedonisten
17-09-04, 12:11
Skjønner frustrasjonen din ang. bhg. Jeg også var på foreldremøte hin dagen, men turde ikke ta opp temaet da det ble fortsalt at de ofte laget vafler ol og kooooste seg isteden for frukt ved fruktmåltidet....



Tror jeg skal ta det opp på foreldremøtet i høst.

Er rimelig irritert nå, -hva som får dem til å tro at det er ok å putte i poden saft og kjeks og kaker og vafler når vi sier han ikke skal ha sukker?



Denne uken har det vært kake hver dag fordi det har vært til overs fra to foreldremøter og resten bursdager. Ikke særlig festlig å hente poden hjem til litt kvalitetstid sammen når han er på synkende blodsukker og faktisk ikke eier appetitt....



det jeg ville var å gi litt sympati, og si at jeg forstår deg...

....Og da er dette svaret fra Lise.....

Fedonisten
17-09-04, 12:12
Dette er en spennende debatt - og den har plutselig hoppet inn i journalen din Guro..... Vi skal ha foreldremøte i barnehagen om halvannen uke, og tema er bl.a. kost og ernæring...... Trenger ikke si at jeg er spent på hva som blir tatt opp og hvordan ting blir tatt opp og lagt frem.....

Fæddonista

Og dette svarte jeg da altså... :rodme: ..... dette kunne sikkert blitt ordnet på annet vis - men det skjønner jeg ikke no' av.

Dessuten har jeg en illsint "snart-5-åring" i huset - som jeg må prøve å forske litt på. Hva har utløst dette utbruddet da..... Hmmmmm.

Kristian
17-09-04, 12:25
Og dette svarte jeg da altså... :rodme: ..... dette kunne sikkert blitt ordnet på annet vis - men det skjønner jeg ikke no' av.

Dessuten har jeg en illsint "snart-5-åring" i huset - som jeg må prøve å forske litt på. Hva har utløst dette utbruddet da..... Hmmmmm.
Hva er det du prøver å si fedonsten? har møtet vært? Hva kunne ha vært ordnet på annet vis?:confused:

Fedonisten
17-09-04, 12:50
Kristian: Jeg viser bare til "dialogen" som har foregått i journalen til Guro.... Så møtet jeg skal på i barnehagen - er fortsatt om halvannen uke. :p

Kristian
17-09-04, 13:05
Så du vil ha inspirasjon foran møtet. Er du en sånn som gjerne reiser deg opp og sier hva du mener i store forsamlinger? Jeg er ikke av den typen, av og til har jeg hatt lyst til å si noe om ''maten'' foreldrene tar med seg til slike foreldremøte. Ikke rart at de fleste sliter med overvekt...

Fedonisten
17-09-04, 13:20
Personlig trenger jeg ikke spesiell hjelp eller inspirasjon til det møtet jeg skal på, men det kan da altså se ut som dette er et tema som flere er engasjert i. DERFOR startet jeg denne tråden Kristian. Men sånn som du graver og spør og lurer og syns - så lurer jeg på om jeg bare skal slette den igjen..... :p

Her hvor jeg bor er det mange barnehager som har innført forbud mot at barna har med seg yoghurt i barnehagen pga. det store sukkerinnholdet i yoghurtene. Det er helt sikkert vel ment fra foreldrenes siden når de tar med "Go'morgen yoghurt" til barna sine eller disse "Litago' yoghurtene", men her har i hvert fall tannpleierene vært på besøk hos barnehagene og informert om det ekstremt høye sukkerinnholdet i disse yoghurtene - og det fører mest sannsynlig til et forbud.

Jeg syns jo kanskje heller at man skulle informere om alternativene, men skjønner at veien kan være lang å gå....

Fedonisten

guro
17-09-04, 13:21
Fint du laget tråd, Fedonisten!

Jeg skulle så gjerne vite om noen hadde gode erfaringer med å påvirke kostholdet i for eksempel barnehager???

- Jeg vet jeg skulle klart det litt bedere med tid og krefter. Jeg skulle hyret inn 'værdens beste ernæringsfysiolog' til et foredarag/kurs om barn og ernæring for foreldre og ansatte - om jeg så skulle betalt det selv. Så skulle jeg latt meg velge til et værv. Og så skulle jeg jobbe litt i foreldregruppen.

Fedonisten
17-09-04, 13:30
Jeg skulle så gjerne vite om noen hadde gode erfaringer med å påvirke kostholdet i for eksempel barnehager???

Etter møtet i barnehagen vår kan jeg gi deg en bedre tilbakemelding på hvordan det faktisk gikk, men jeg kan fortelle litt om planene i hvert fall.

På møtet skal det være en ernæringsfysiolog som skal holde foredrag til hele gruppen (barnehagen har tre avdelinger). Denne personen jobber visstnok spesielt rettet mot barn - så vi får se hvilket ståsted personen har...

Etterpå skal hver av avdelingene gå hver til sitt og ha mindre "summegrupper". Der har jeg blitt bedt om å møte og være en aktiv deltaker. "I'll do my best" :)

Til våren skal det antagelig være et oppfølgingsmøte, og da har jeg blitt bedt om å være den som leder møtet og diskusjonene og holder "foredrag".

HVIS dette blir noe av - og ikke alt koker bort i kål'n, så er jo det kjempefint. Men enda vet jeg jo ikke noe om hvordan emnet blir tatt i mot av de andre foreldrene. DET får tiden vise.

Fedonisten

Kristian
17-09-04, 13:43
Personlig trenger jeg ikke spesiell hjelp eller inspirasjon til det møtet jeg skal på, men det kan da altså se ut som dette er et tema som flere er engasjert i. DERFOR startet jeg denne tråden Kristian. Men sånn som du graver og spør og lurer og syns - så lurer jeg på om jeg bare skal slette den igjen..... :p

Her hvor jeg bor er det mange barnehager som har innført forbud mot at barna har med seg yoghurt i barnehagen pga. det store sukkerinnholdet i yoghurtene. Det er helt sikkert vel ment fra foreldrenes siden når de tar med "Go'morgen yoghurt" til barna sine eller disse "Litago' yoghurtene", men her har i hvert fall tannpleierene vært på besøk hos barnehagene og informert om det ekstremt høye sukkerinnholdet i disse yoghurtene - og det fører mest sannsynlig til et forbud.

Jeg syns jo kanskje heller at man skulle informere om alternativene, men skjønner at veien kan være lang å gå....

Fedonisten

Så yoghurten har fått skylden for barnas dårlige tenner:eek: Hva med saft og kjeks, det er jo ti ganger verre:confused: til og med jus er verre for tennene. Hvorfor starter de ikke med forbud mot loff med sirup på eller annet søtpålegg:confused:
Når journalistene legger frem sukkerbitene er dette det totale sukkerinnholde i yoghurt de viser. da er altså det naturlige melkesukkeret med og ikke bare tilsatt sukker.
Litagoyoghurtene inneholder faktisk mindre sukker enn vanlig yoghurt. Jeg skal ikke påstå at yoghurt er sunt men det er bedre enn mye annet som blir servert ungene.

Kristian
17-09-04, 13:51
Etter møtet i barnehagen vår kan jeg gi deg en bedre tilbakemelding på hvordan det faktisk gikk, men jeg kan fortelle litt om planene i hvert fall.

På møtet skal det være en ernæringsfysiolog som skal holde foredrag til hele gruppen (barnehagen har tre avdelinger). Denne personen jobber visstnok spesielt rettet mot barn - så vi får se hvilket ståsted personen har...

Etterpå skal hver av avdelingene gå hver til sitt og ha mindre "summegrupper". Der har jeg blitt bedt om å møte og være en aktiv deltaker. "I'll do my best" :)

Til våren skal det antagelig være et oppfølgingsmøte, og da har jeg blitt bedt om å være den som leder møtet og diskusjonene og holder "foredrag".

HVIS dette blir noe av - og ikke alt koker bort i kål'n, så er jo det kjempefint. Men enda vet jeg jo ikke noe om hvordan emnet blir tatt i mot av de andre foreldrene. DET får tiden vise.

Fedonisten
Veldig bra Fedonisten, her har du alle muligheter til å påvirke positivt:)

HP
17-09-04, 21:02
Så yoghurten har fått skylden for barnas dårlige tenner:eek: Hva med saft og kjeks, det er jo ti ganger verre:confused: til og med jus er verre for tennene. Hvorfor starter de ikke med forbud mot loff med sirup på eller annet søtpålegg:confused:
Når journalistene legger frem sukkerbitene er dette det totale sukkerinnholde i yoghurt de viser. da er altså det naturlige melkesukkeret med og ikke bare tilsatt sukker.
Litagoyoghurtene inneholder faktisk mindre sukker enn vanlig yoghurt. Jeg skal ikke påstå at yoghurt er sunt men det er bedre enn mye annet som blir servert ungene.Hmm... Kristian? Kansje du skal sjekke yoghurt oppskriftene en gang til? :snill:

God morgen er vel omtrent som en Cola, og litago med smak er ikke mye bedre... :eek:


Ellers synes jeg dette er en veldig viktig tråd! Gleder meg til å høre hvordan det går Fedonisten! Og om ernæringsfysiologen er no bra... :)

HP
17-09-04, 21:12
Nestlé Maisgrøt
4,5 sukkerbiter

Nestlé Juniorgrøt
11,5 sukkerbiter

Nestlé Fullkorngrøt med frukt
14 sukkerbiter

Nestlé Hvetegrøt med frukt
17 sukkerbiter

Småfolk Havregrøt
2,75 sukkerbiter

Småfolk Havregrøt med banan
12,5 sukkerbiter

Nestlé Grønnsakspuré
1,5 sukkerbiter

Nestlé Pære/ banan fruktmåltid
5 sukkerbiter

Nestlé Svisker fruktmåltid
7,5 sukkerbiter

Nestlé Bringebær/blåbær med yoghurt
7,5 sukkerbiter

Småfolk Eplemos
11 sukkerbiter

Litago Prim
22 sukkerbiter

Banos bananpålegg
38 sukkerbiter

Nestlé Sjokonøtt sjokoladepålegg
31 sukkerbiter

Litago bananyoghurt
6,5 sukkerbiter

Q Sjokolademelk
4,5 sukkerbiter

Litago melk med jordbærsmak
5 sukkerbiter

TINE Sjokomelk
5,5 sukkerbiter

Fra: http://www.dagbladet.no/dinside/2004/07/20/403461.html

HP
17-09-04, 21:17
Tallene er per 100g vare, så 8,125 sukkerbiter på en 125g youghurt :eek:

Litago Yoghurt

Kristian
18-09-04, 18:31
Hmm... Kristian? Kansje du skal sjekke yoghurt oppskriftene en gang til? :snill:

God morgen er vel omtrent som en Cola, og litago med smak er ikke mye bedre... :eek:


Ellers synes jeg dette er en veldig viktig tråd! Gleder meg til å høre hvordan det går Fedonisten! Og om ernæringsfysiologen er no bra... :)
Jeg vet at yoghurt inneholder for mye sukker men du må huske på at sammen med yoghurt så får du også med en del protein, fett. Med god morgen yoghurt får du i tillegg med en del fiber. Protein, fett og fiber senker GI så derfor så mener jeg at yoghurt er bedre enn brus, saft og loff. Men at det finnes sunnere alternativer enn yoghurt er det ikke tvil om.

HP
18-09-04, 18:38
Crispen i God Morgen youghurten bidrar med masse sukker den, faktisk mest om jeg husker riktig, adskillig mer enn fiber... ;) GI senkningen på sukkeret er nok marginalt... :snill:

Biola Naturell med litt egentilførte bær eller frukt og nøtter - er sunn youghurt! :ja:

Smaksatt youghurt bedre enn brus, saft og loff: :ja: Sunnt: :nei:

Fedonisten
18-09-04, 19:37
Biola Naturell med litt egentilførte bær eller frukt og nøtter - er sunn youghurt! :ja:

Bortsett fra at Biola Naturell yoghurt er tilsatt sukker...... Tine sin Naturell yoghurt er ikke tilsatt sukker...... Men Biola Naturell skummetmelk (eller hva den heter) er ikke tilsatt sukker......

Stadig like forvirra? Ikkje etter neste episode av ....... :D

HP
18-09-04, 21:21
Når vi er inne på det... Så er Biola naturell tilsatt ca 2g sukker, (mener bestemt der sto fruktose på siste pakken jeg kjøpte...) Men dette sukkeret er nødvendig for at bakteriene skal overleve inntill vi spiser det... :snill: Hørt teorier om at det er mindre sukker enn dette når vi spiser det grunnet at bakteriene har spist det... :p

Biola har også en 'human' bakteriekultur, noe som betyr at de fortsatt er aktive når de ankommer tarmen. Vanlig yoghurt har visst en vegetabilsk flora som liker magesyre dårlig... :)

Men denne tråden heter jo ikke 'Den store Yoghurt Tråden' da... :snill:


Flere syn på barnehage mat? Noen som har tips til matpakke?

Begod
19-09-04, 04:11
Noen er alt igang med forbedringer:
http://www.an.no/nyheter/article1254649.ece

Kristian
20-09-04, 17:49
Noen er alt igang med forbedringer:
http://www.an.no/nyheter/article1254649.ece
Dette er en artikkel som kan være verdt å ta med seg på møter i skole og barnehage.:)

HP
20-09-04, 20:50
Veldig bra! :ja:

HP
30-09-04, 22:06
Kristian: Jeg viser bare til "dialogen" som har foregått i journalen til Guro.... Så møtet jeg skal på i barnehagen - er fortsatt om halvannen uke. :p
Dette møtet? Har det vært nå? :snill:

Fedonisten
04-10-04, 10:45
Dette møtet? Har det vært nå? :snill:
Møtet har vært - og jeg har vært delvis svimeslått av møtet :eek: og delvis i Paris siden det var ferdig. Skal svare ordentlig i løpet av dagen/morgendagen. :snill:

HP
04-10-04, 10:48
Nå er jeg spent på utdypingen av dette... :rolleyes:

Velkommen tilbake! Vi har savnet deg! :snill:

Iset
04-10-04, 11:15
Jeg kjenner det koker i meg av jævla (unnskyld) uopplyste foreldre som sender med ungene sine loff og nugatti, og Lion/Nesquick frokostblanding hver dag. Den artikkelen var kjempebra, men jeg ble så sint da jeg leste at foreldrene hadde blitt sure pga det flotte arbeidet barnehagen nå har gjort, bla spurte de "skal dere ta bort ALL kosen til ungene"?

:eek: :eek:

Jeg har diuskutert og diskutert og diskutert med foreldre på forskjellige forum, men de fleste er desverre helt hjernedøde når det kommer til kost og ernæring. I 2004! Jeg skjønner det ikke....