View Full Version : Mandelgrøt uten mandelgrøtmix!


Salt
30-04-08, 09:24
Mandelgrøt (8 kbh)

1/4 cup kremfløte (2 kbh)
1/2 cup malte mandler (5 kbh)
2 egg (1 kbh)
1/2 cup kaldt vann (0 kbh)
Splenda (0 kbh)

Varm opp kremfløte og mandler til det nesten koker, og ta av varmen.

I en bolle, bland egg og vann. Hell mandelmassen i eggene, mens du rører hele tiden. Hell deretter hele blandingen tilbake i kjelen, og rør til det tykner (lav varme). Splenda etter ønske.

Velbekomme!

LorelaiLeigh
18-11-08, 18:05
Nå ble jeg glad! Har lenge tenkt å bestille denne grøtmixen på nett,men nå trenger jeg ikke det :D Tusen takk for oppskrift!

LineJM
05-06-09, 15:37
Er mengdene riktig i denne oppskriften? mandelmel og fløte ble bare en klump, og jeg måtte ha i ekstra vann flere ganger.

Trolljenta
12-06-09, 00:31
Prøvde nå.
1/2 dl fløte, 1 dl mandler.. Ble litt tjukt, så lot det ikke koke opp.. Bare varmet det litt og heiv oppi blanding av 2 egg og 1 dl vann.
Hadde smør, sukrin og kanel på.
Synes det ble for mye smak av eggene

Hedda:)
12-09-11, 00:03
Ser ikke ut som om denne grøten var så vellykket? Noen som har oppskrift på en god mandelgrøt?

bettygodiva
26-09-11, 20:57
mandelgrøt:
50g mandelmel
0,5dl kremfløte
vann
rør ut melet med fløte og litt vann
kokes opp samtidig som man sper med vann etter behov...
man kan jo også bruke mer fløte om man heller ønsker det...men jeg synes den blir best sånn...
søtes med sukrin hvis man vil ha den litt søtere

Holtappen
26-09-11, 22:44
Takk ! denne vil jeg prøve! Har savnet grøt :p

Imse
30-09-11, 09:43
Mandelgrøt er knallgodt! Dytter opp denne!

Vi har for mange egg nå( spist litt for lite egg og hønene mine slutter ikke å legge egg bare fordi vi spiser færre:lol:) og jeg takler ikke egg til frokost vanligvis. Men mandelgrøt er en grei måte å spise egg på, og den inneholder langt mere protein enn rømmegrøt/fløtegrøt.
Jeg pleier å tilsette litt solsikkefrø, linfrø og kli. Blir mere grøt da, men det er kanskje fordi jeg er vandt til å spise havregrøt med msse kli og frø i.
I dag var jeg tom for mandler, men fant en pose soyaflokker, så malte en neve av de og blandt med en spiseskje hver av kli, linfrø og solsikkefrø.
Grøten spises med en stor klump smør og massekanel på, evt splendastrø. NAM!

Himaele
13-10-11, 17:53
Mandelgrøt er knallgodt! Dytter opp denne!

Vi har for mange egg nå( spist litt for lite egg og hønene mine slutter ikke å legge egg bare fordi vi spiser færre:lol:) og jeg takler ikke egg til frokost vanligvis. Men mandelgrøt er en grei måte å spise egg på, og den inneholder langt mere protein enn rømmegrøt/fløtegrøt.
Jeg pleier å tilsette litt solsikkefrø, linfrø og kli. Blir mere grøt da, men det er kanskje fordi jeg er vandt til å spise havregrøt med msse kli og frø i.
I dag var jeg tom for mandler, men fant en pose soyaflokker, så malte en neve av de og blandt med en spiseskje hver av kli, linfrø og solsikkefrø.
Grøten spises med en stor klump smør og massekanel på, evt splendastrø. NAM!

Bruker du den oppskriften som står over her, eller en annen? Hadde vært gøy å prøve.. trenger noe nytt å smake på nå :)

Imse
13-10-11, 18:39
Bruker du den oppskriften som står over her, eller en annen? Hadde vært gøy å prøve.. trenger noe nytt å smake på nå :)
Tar mindre mandler bare. Det er uansett eggene som jevner og det er bare å tilsette vann om det blir for tykt. Veldig god frokost! Gresskarkjerner er forøvrig rikt på både det ene og andre næringsstoffet.
Ta uganspunkt i mandelmengden og tilsett andre ting.

Festina lente
13-10-11, 22:46
Abonnerer på denne siden det såg så fristende ut:)

Dietta
23-10-11, 19:14
Abonnerer på denne siden det såg så fristende ut:)
Jeg også ;)

Imse
25-04-13, 11:30
Dytter opp denne. Denne grøten er veldig god! Før pleide jeg å lage den på halvparten kli og halvparten malte mandler. Lurer på om det finnes noe glutenfritt alternativ som funker, for eksempel fibrex. Grøten blir veldig energirik med bare malte mandler, og eggene vil jeg ikke bytte ut, pga proteinet. Jeg pleier også å ha cottage cheese i denne grøten, det er kjempegodt!

Lich
25-04-13, 11:37
Dette så godt ut,savner i grunn havregrøten min.Prøver denne med litt Div. Frø ,slik du sier Imse.