View Full Version : Levitas juksecookies


Levita
06-05-08, 18:54
Nå ser jeg at det akkurat er lagt inn en oppskrift på chocolatechip cookies lenger ned, og at jeg og den forfatteren har tenkt i ganske samme baner, men jeg legger nå inn mine egne uansett.

Levitas juksecookies


100 gram smør i terninger

60 gram finmalte mandler
10 gram kruskakli
4 ss Splenda
50 gram kokosmasse
10 gram sesamfrø
3 små ts Nestargel (johannesbrødkjernemel)
1 ts bakepulver

2 egg
1 stor ss peanøttsmør

35 gr. hakkede salte peanøtter - saltet gjør seg godt mot alt det søte
30 gr. hakkede mandler
1,5 plate sukkerfri Anton Berg-sjokolade (mon hvor den siste halve ble av...)

Skjær smøret i terninger og la det myknes noe. Bland alt det tørre, har man litt mer mandelmel, kan man ta litt mindre kokosmasse osv, ikke SÅ nøye på målene, og ha i smøret. Smuldre smøret godt i det tørre. Rør deretter inn ett og ett egg, og til slutt peanøttsmøret, peanøtter, mandler og sjokolade. Jeg rørte med visp, noe som er litt tungt da røra er god og fast, som en småkakedeig skal være. Når alt er godt blandet fordeles små kuler (i underkant av en bordtennisball på størrelse kanskje...?) på en brett med bakepapir. Bruk to skjeer dyppet i kaldt vann. Trykkes flate, til en størrelse på en Maryland Cookie (eller større, om man vil ha en cafe-cookie, men da blir det fort tull med karbene altså), med en gaffel dyppet i kaldt vann. Av denne røra fikk jeg fikk 29 stk.

Stekes på 220 grader til de er gyldne, i min ovn betyr det i ca.10 min.

supermom
07-05-08, 16:58
Oj høres deilig ut.
Jeg prøvde faktisk å lage cookies idag... variert hell mtp karboinnhold. Men cookiesene var gode.
Takk for at du deler oppskrift Levita. Disse skal testes til 17 mai!

Levita
07-05-08, 22:14
Prøv dem, og gi meg gjerne tilbakemelding på evt. endringer eller sånt. Moro å utvikle en oppskrift til å bli bedre. Jeg er ganske sikker på at du kan ha i begge Anton Berg-platene f.eks. (ikke Anton Berg sin feil at jeg måtte smake litt på sjokoladen dagen før jeg bakte). Og kanskje mer grovhakkede mandler...? Tja, tja....Alt kan bli bedre :)

Elanessë
10-05-08, 18:59
Jeg bakte disse i går :D
Syns de var gooode ja. Men jeg får de ikke helt tørre/harde...? Ikke sånn kjeksaktig da. En dag etter de er bakt så er de fortsatt litt sånn myke ja.

Og så regnet jeg ut alt av karb som ble brukt her (jeg brukte to plater Anton Bergs da) og jeg syns det hørtes mye ut. Tror hele røren ble noe over 70 karb, sånn ca.4-5 karb per kjeks hos meg da(*** obs har redigert riktig i innlegg under her) Er det mye, eller må man forvente det når det er snakk om noe så godt som sjokoladekjeks? Er iallefall for mange karb til å drive å spise masse av disse på ketolyse iallefall.

http://i248.photobucket.com/albums/gg163/lindasusann/lavkarbo16.jpg

Amica
10-05-08, 19:31
Gleder meg til å smake - Elanessë har vært så snill og gi noen til oss :love:

Elanessë
10-05-08, 19:49
Amica hjalp meg å finne "problemet" her :D Jeg hadde talt med herav sukkerkarbisene... da er det jo ikke så mange i en sånn kjeks likevel! O'lykke :D
(farsken at jeg gav bort noen til henne da :p *gumle* )

Levita
10-05-08, 20:02
Oj da, nå fikk jeg angst her, tenkte at har jeg virkelig bomma SÅ mye?? Godt du hadde regna med sukkeralkoholene også. Kjeksene dine ser veldig like mine ut, og mine ble heller ikke helt sprø dessverre. Det glemte jeg å skrive, men glemte det i min glede over å ha noen til kaffen. Som ble til to sekunder med angst her mens jeg leste tråden :D

Levita
10-05-08, 20:04
Vet du forresten hvor mange karber det ble i røra om man ser bort fra juksesukkeret? Jeg var jo for lat til å regne ut...

Elanessë
10-05-08, 20:09
Ja 32,2 fikk jeg. Og jeg fikk 17 stk, så 1,8 i hver av min kjeks. Det er tålelig ja :D Ps: jeg brukte begge sjokoladeplatene da

Levita
10-05-08, 20:11
Takk :-) Jeg lagde jo mine så små, at da kan jeg jo nesten spise to en sjelden gang! Hurra!

sma
10-05-08, 20:22
Hm, skal disse prøves til neste helg tro? :D