View Full Version : Hvilke vitamintilskudd trenger man?


mofe
19-09-04, 21:38
Hva er det man trenger av tilskudd når man går på induksjon? Og hvor lenge trenger man å ta det?

Nille
19-09-04, 22:36
Hvis du går på Atkins trenger du iallefall kalium og kalsium + magnesium tilskudd i tillegg til vanlige vitaminer. Atkins anbefaler også q10.

Jeg tar:
1 stk Solaray Spektro Multivitamin
3 stk Natures Sunshine Calcium m/magnesium og D-vit
2 stk. 750 mg Kaleroid (kalium)
2 stk. 1200 mg Omega 3-6-9
1 stk. 200 mg Bio Magnesium (har også magnesium i kalsiumen)
1 stk. 750 mg Bio-C (om vinteren 2 stk)
1 stk. 30 mg Super Bio-Qinon Q10

På grunn av andre ting tar jeg prøver hos legen hvert halvår for å sjekke kalium og kalsiumnivået i blodet. For meg ser denne doseringen ut til å være akkurat passe.

nalana
21-09-04, 00:45
Nå har jeg endelig fått somlet meg til å kjøpe kalium, som det har vært så mye snakk om at man må ta på Atkins, spesielt i Ketose.
Jeg har kjøpt Solaray mineraltilskudd Kalium Asporotate. Hver kapsel inneholder 100 mg kalium.
Og hva finner jeg ikke å lese akkurat i kveld, som jeg aldri har lagt merke til før:

"
Hvis du er i ketose, så bør du i tillegg ta kalium-salt: Kaleorid 750 mg som du kjøper på apotek. Det er viktig
"

Dette skrev MHM i en annen tråd, og jeg ser i innlegget over at det er det Nille også tar. Er jeg helt på jordet jeg nå da med mine? Er det OK hvis jeg bare tar flere av dem, eller må jeg snarest ut og handle igjen?

Jeg ligger som regel mellom 20 og 30 karber om dagen for tiden, men har tenkt meg under 20 om en stund. (introduksjon)

Fedonisten
21-09-04, 09:59
Etter hva jeg vet; du må nok ut på handletur igjen.....


:klem:

HP
21-09-04, 10:01
til apoteket... :p

Fedonisten
21-09-04, 10:09
til apoteket... :p
Åh HP - du tenker nå på alt og du da! "årntli go'ing" altså :p

Huldr
21-09-04, 11:23
Siden jeg akkurat har begynt på en ny induksjon og skal gå i ketose, må jeg også spørre litt, kjære dere :o ... er det nødvendig å ta så mye kalium og kalsium? Det ser ikke slik ut når man ser på Atkins-sidene eller i boka, det står bare at man skal ta et kosttilskudd med dette i.

I mitt multi-tilskudd (Bio-balanse fra Bio Life) er det 200 mg kalsium (sitrat), 200 mg kalium (glukonat) og 100 mg magnesium.

Blodprøvene etter 14 dager på Atkins var helt normale når det gjaldt kalium og magnesium - husker ikke om det ble tatt av kalsium. Jeg vet ikke om blodprøver er helt til å stole på når det gjelder dette - innholdet i cellene kan jo være lavere enn i blodet, hvis man skal tro Knut Flytlie i "Vitaminrevolusjonen". Men legen min (som er flink) var fornøyd, og han sa at kroppen har det med å balansere seg selv.

Det er jo mye av disse mineralene i maten på Atkins også - så er det virkelig nødvendig med så store tilskudd?

Jeg har så ekstremt dårlig råd :eek:

Nille
21-09-04, 13:07
Syns det du tar ser greitt ut i første omgang jeg Scilla.

Hvor mye kalium man skal ta er avhengig av hvordan kalium balansen er i kroppen. Noen trenger ikke tilskudd, de fleste på Atkins trenger iallefall litt.
Kalium (på engelsk potassium) er et av næringsstoffene/saltene som "vaskes" først ut på grunn av den diuretiske/vanndrivende effekten av Atkins. På grunn av vanndrivende midler tok jeg fra før 750 mg Kaleroid. Etter Atkins har jeg måttet øke inntaket med 750 mg. (blodprøvene viste at jeg lå for lavt)

Dette stemmer også med råd fra Atkins support, det de sier at man under induksjonen bør ta 750 mg kaliumtilskudd +/-.

Nå sier også Atkins at man bør ta blodprøver FØR man begynner, og etter at man er ferdig med induksjonen. (DET står iallefall i boka !) Men det er det vel ingen her som har gjort tror jeg. (Jeg tar prøver hver 6 mnd, men ikke pga Atkins).

Om man ikke vil ta så mye som 750 mg kan man prøve seg frem. Blir man trett og kjenner verking i ledd, får kramper i bena, - da trenger man ytterligere kalium og/eller magnesium tilskudd.

Når det gjelder kalsium bør dette tas sammen med magnesium - så der er jo Bio balanse veldig bra. Prøv deg frem du Scilla. Det er mye mulig at det er nok for deg det du tar allerede. Du har heller ikke samme effekt av induksjon når du tar tatt den flere ganger, (kroppen kjenner den igjen så den reagerer normalt ikke så kraftig 2. og 3 .gang, - men det er også forskjellig fra person til person) så det er ikke sikkert du vil miste så mye vann uansett.

nalana
21-09-04, 13:35
Hvorfor så strenge mot meg:hylgrine:. Hvis jeg bare tar flere, så kommer jeg jo greit opp i 750 mg. Er det virkelig dette saltet som er avgjørende. Jeg er jo innenfor det Nille sier i forrige innlegg, selv om dere var mye strengere noen innlegg ovenfor http://smileys.smileycentral.com/cat/4/4_6_2v.gif (http://www.smileycentral.com/?partner=ZSzeb001)
Klippet fra Nilles innlegg:

Dette stemmer også med råd fra Atkins support, det de sier at man under induksjonen bør ta 750 mg kaliumtilskudd +/-.

Jeg kan jo det med mine også, men hvis det ikke er anbefalt, hadde det vært fint å få høre mer om hva som er forskjellen. Kanskje jeg kan bruke opp de jeg har før jeg begynner på ny introduksjon igjen, og handle nye og riktige på apoteket etter på:confused:

Er glad for hjelp altså, selv om jeg virker noe misfornøyd her;)

Nille
21-09-04, 17:58
Tør ikke uttale meg om Solaray mineraltilskudd Kalium Asporotate jeg Nalana. Kjenner ikke til hva de inneholder i tillegg til Kalium. Hvis de inneholder masse annet kan det være uheldig å ta for mye av akkurat DE stoffene, om du skjønner hva jeg mener. Kaleroid er bare kalium den ser du.

Mitt råd er å fortsette å ta anbefalt dose (som ståt på boksen) av den du bruker Solaray mineraltilskudd Kalium Asporotate. og så kjøpe Kaleroid når du er ferdig med den ! Det er ikke bra å ta for mye heller vettu !!

Ikke vær lei deg da, -det er ingen som er sinte her vel !! :p

:klem:

MHM
21-09-04, 18:03
Kaleroid er bare kalsium den ser du.KALIUM mener du! Jeg vet du vet det, Nille, men jeg vil rette det opp for de som ikke vet det...

Solaray er et veldig bra merke da. Er sikkert fint det Nalana. :)

Nille
21-09-04, 18:23
:rodme: Takk for at du passer MHM - har rettet det opp !!! En stygg slurvefeil der ja !! :p

nalana
21-09-04, 21:25
Da bruker jeg dem opp, og så kjøper jeg eeeh hva var det nå det het når det blir tomt. Eller hvis jeg finner på å begynne på 14 d introen snart, da bør jeg nok ha handlet først.

Takk for fine svar, både de strenge og de snille:p

mofe
02-12-04, 22:50
Tør ikke uttale meg om Solaray mineraltilskudd Kalium Asporotate jeg Nalana. Kjenner ikke til hva de inneholder i tillegg til Kalium. Hvis de inneholder masse annet kan det være uheldig å ta for mye av akkurat DE stoffene, om du skjønner hva jeg mener. Kaleroid er bare kalium den ser du.

Mitt råd er å fortsette å ta anbefalt dose (som ståt på boksen) av den du bruker Solaray mineraltilskudd Kalium Asporotate. og så kjøpe Kaleroid når du er ferdig med den ! Det er ikke bra å ta for mye heller vettu !!
Jeg tar dette tilskuddet, og det inneholder bare kalium. 1 tablett er 100 mg, og det står at man skal ta to om dagen.

På boksen står det; ".. inneholder kalium bundet til asparaginsyre (en aminosyre).... inneholder ikke gjær eller soya, som man kan finne i andre aminosyrekelaterte produkter."

mofe
17-03-05, 00:29
*dytte opp tråden*

:)