View Full Version : Styrketrening for nybegynner-hjelp søkes


Nike
14-05-08, 09:35
Jeg har alltid likt å trene, og har som regel trent mer enn gjennomsnittet. Jeg har imidlertid aldri likt styrketrening, jeg synes rett og slett det er fryktelig kjedelig, og har derfor så og si aldri løftet en vekt i mitt liv..

Nå har jeg ikke lenger tid til å bedrive den idretten jeg liker best, i tillegg blir jeg jo ikke yngre, og jeg har vel innsett at det ikke er noen vei utenom hvis jeg ønsker en sterk og sunn kropp som orker å følge tempoet til en nyskjerrig gutt som etter hvert begynner å gå..

Jeg har ikke mulighet til å gå på treningsstudio, men har lånt to manualer med tilsammen 20 kg vekter.

Foreløpig har jeg gjort følgende program 2 ganger i uken (men planen er stadig annenhver dag) (alle øvelser utføres med 20 kg vekter):

3x12 knebøy

3x12 utfall

3x16 gående utfall

Synes dette virker som veldig få øvelser! Vil jeg overhodet få noen effekt av dette? Hvilke andre øvelser for underkroppen kan jeg gjøre med mitt begrensede utstyr?

Veldig takknemlig for alle gode råd!:)

Photobscura
14-05-08, 09:56
Jeg har dessverre alt for lite peiling på styrketrening, men jeg vil anbefale yoga og isometriske øvelser på det varmeste.
Det sliter mindre på kroppen enn styrketrening, og gir slankere muskler, og ikke minst er det deilig, lite smertefullt, og så blir man så zen av det :D

energibunten
14-05-08, 10:06
Jeg synes også styrketrening er kjedelig og gjør det unna så raskt som mulig.

Jeg ville ha gått ned på antall repitisjoner og gjort det mer allsidig. 2x6-10 og tørr å løfte tyngre etterhvert. Nå er jeg ingen ekspert på øvelser, men..

Områder:
Legg - tåhev (en fot, evt 2 føtter med belastning), spensthopp
Lår - knebøy, spensthopp, knebøy på en fot av gangen, andre foten fremover eller bakover
Rumpe - det får du gratis i knebøy
Mage - situps i forskjellige varianter og retninger, her kan du drive til du ikke gidder mer for disse musklene er utholdene og skal stabilisere
Rygg - dette får du gratis i knebøy med belastning på nakken, evt kjører du ryggøvelser
Bryst - pushups, på tå, på knærne, evt ligge på rygg og gjøre "benkpress" med frie vekter eller stang
Øvre rygg - stå freoverbøyd med rett rygg og rumpa ut og løft vekter rett opp
skuldre - vekter over hodet, ikke overdriv da dette kan ta hardt på skuldre og du kan overbelaste nakkemuskler og få stive sådanne.

Du kan dele dette opp i 2 og kjøre en dag bein + mage og en dag overkropp + mage. og annenhver dag trening. Etter 4 uker kan du ta i og ikke være redd for å ha tempo, så blir du ferdig og blir litt sliten.

Nike
14-05-08, 10:09
Jeg har dessverre alt for lite peiling på styrketrening, men jeg vil anbefale yoga og isometriske øvelser på det varmeste.
Det sliter mindre på kroppen enn styrketrening, og gir slankere muskler, og ikke minst er det deilig, lite smertefullt, og så blir man så zen av det :D

Jeg er fan av både yoga og pilates, men det krever en helt annen konsentrasjon enn jeg klarer å opparbeide for tiden, og det er også mer tidkrevende. Aller helst skulle jeg trent klassisk balletteknikk hver dag, men det har jeg ikke mulighet til med en liten bestemt herremann (7 mnd) å ta meg av.. Hvilken yogatype gjør du? Kanskje jeg skal prøve en kombinasjon av utvalgte yoga- og pilates øvelser og tradisjonell styrketrening..:)

Nike
14-05-08, 10:12
Jeg synes også styrketrening er kjedelig og gjør det unna så raskt som mulig.

Jeg ville ha gått ned på antall repitisjoner og gjort det mer allsidig. 2x6-10 og tørr å løfte tyngre etterhvert. Nå er jeg ingen ekspert på øvelser, men..

Områder:
Legg - tåhev (en fot, evt 2 føtter med belastning), spensthopp
Lår - knebøy, spensthopp, knebøy på en fot av gangen, andre foten fremover eller bakover
Rumpe - det får du gratis i knebøy
Mage - situps i forskjellige varianter og retninger, her kan du drive til du ikke gidder mer for disse musklene er utholdene og skal stabilisere
Rygg - dette får du gratis i knebøy med belastning på nakken, evt kjører du ryggøvelser
Bryst - pushups, på tå, på knærne, evt ligge på rygg og gjøre "benkpress" med frie vekter eller stang
Øvre rygg - stå freoverbøyd med rett rygg og rumpa ut og løft vekter rett opp
skuldre - vekter over hodet, ikke overdriv da dette kan ta hardt på skuldre og du kan overbelaste nakkemuskler og få stive sådanne.

Du kan dele dette opp i 2 og kjøre en dag bein + mage og en dag overkropp + mage. og annenhver dag trening. Etter 4 uker kan du ta i og ikke være redd for å ha tempo, så blir du ferdig og blir litt sliten.

Takk for det - er primært underkroppen jeg mangler øvelser for.. Skal skaffe meg tyngre vekter etter hvert, men tro det eller ei - 20 kg holder foreløpig..:o

JenJen
14-05-08, 10:18
Du kan også bruke pilatesball for å trene styrke, den koster ikke så veldig mye og den gjør treninga litt morsommere :p Jeg bruker kun min egen kroppsvekt, men du kan bruke den sammen med vekter også.

Photobscura
14-05-08, 10:27
Jeg er fan av både yoga og pilates, men det krever en helt annen konsentrasjon enn jeg klarer å opparbeide for tiden, og det er også mer tidkrevende. Aller helst skulle jeg trent klassisk balletteknikk hver dag, men det har jeg ikke mulighet til med en liten bestemt herremann (7 mnd) å ta meg av.. Hvilken yogatype gjør du? Kanskje jeg skal prøve en kombinasjon av utvalgte yoga- og pilates øvelser og tradisjonell styrketrening..:)
Yoga er sinnsykt bra for rygg (i hvert fall min) og smidigheten.
Jeg gikk på kurs for noen år siden, og har noen faste favorittøvelser som jeg gjør ideelt sett hver dag, og det tar bare femten min.

Jeg varmer opp med å rotere over hoftene (roter overkroppen i sirkel, åtte ganger hver vei, sakte, og så ruller jeg hoftene, like rep som i forrige øvelse, hver vei).
Så gjør jeg åtte yoga mudra med åtte sek repetisjoner, kobra med samme antall øvelser og tid, og så en øvelse jeg ikke husker navnet på nå, men sitter i halv lotus, og vrir overkroppen så langt jeg kan til ene siden, og holder i åtte sekunder, og så det samme andre veien. Da holder jeg f.eks om jeg snur meg til høyre, den venstre hånden på det høre låret, og den andre hånda i gulvet. Åtte ganger hver vei.
Håper du skjønte noe av det :)

Dersom du ikke kjenner til de andre øvelsene jeg nevnte, så er de beskrevet her:
Yoga mudra: http://www.theholisticcare.com/asana/Yoga%20Mudra.htm
Cobra: http://www.yogajournal.com/poses/471

Photobscura
14-05-08, 10:29
Ja, og så isolerer jeg musklene i et par enkle øvelser, trykker håndflatene ca 15 cm foran brystet, og klemme alt jeg har i ca ti sek. Bra for å holde puppene oppe :D, og så legger jeg venstre hånd midt på høyre underarm, og trykker ned, samtidig som jeg trykker underarma opp, alt jeg har i ti sekunder, tar hånda så under underarma, og trykker mot hverandre på samme måte i ti sek, og så gjør jeg det samme på andre arma.
Vet fortsat ikke hvor godt jeg forklarer her, men håper du skjønner det :)

Zincite
14-05-08, 10:46
Siden jeg har sittet og "bladd" i gamle artikler fra Mat&Helse - så legger jeg med en link her også. Skader i alle fall ikke å lese :)
http://www.matoghelse.no/i-kjempeform-med-trening-to-timer-i-uka-del-i.311003-48939.html
Laster du ned PDF-fila får du bedre bilder...

Nike
14-05-08, 10:58
Siden jeg har sittet og "bladd" i gamle artikler fra Mat&Helse - så legger jeg med en link her også. Skader i alle fall ikke å lese :)
http://www.matoghelse.no/i-kjempeform-med-trening-to-timer-i-uka-del-i.311003-48939.html
Laster du ned PDF-fila får du bedre bilder...

Takk skal du ha!:)

Nike
14-05-08, 11:02
Yoga er sinnsykt bra for rygg (i hvert fall min) og smidigheten.
Jeg gikk på kurs for noen år siden, og har noen faste favorittøvelser som jeg gjør ideelt sett hver dag, og det tar bare femten min.

Jeg varmer opp med å rotere over hoftene (roter overkroppen i sirkel, åtte ganger hver vei, sakte, og så ruller jeg hoftene, like rep som i forrige øvelse, hver vei).
Så gjør jeg åtte yoga mudra med åtte sek repetisjoner, kobra med samme antall øvelser og tid, og så en øvelse jeg ikke husker navnet på nå, men sitter i halv lotus, og vrir overkroppen så langt jeg kan til ene siden, og holder i åtte sekunder, og så det samme andre veien. Da holder jeg f.eks om jeg snur meg til høyre, den venstre hånden på det høre låret, og den andre hånda i gulvet. Åtte ganger hver vei.
Håper du skjønte noe av det :)

Dersom du ikke kjenner til de andre øvelsene jeg nevnte, så er de beskrevet her:
Yoga mudra: http://www.theholisticcare.com/asana/Yoga%20Mudra.htm
Cobra: http://www.yogajournal.com/poses/471

Skaffet meg både yogabok og yogamatte for noen år tilbake, så skal friske litt opp her.. et 15-minutters program er jo absolutt overkommelig. Tusen takk for tips til øvelser i alle fall - kanskje litt yoga hjelper på ammetåke og..;)

Photobscura
14-05-08, 12:27
:)
Jeg blir i alle fall våken av yoga, før så trente jeg yoga på kvelden og var sprett våken til langt på natt, det passer bedre å gjøre det på morgenen om man rekker, eller rett etter jobb, for å komme seg i vater igjen etter en statisk og monoton dag!

Bulldog
16-05-08, 17:34
3x12 knebøy

3x12 utfall

3x16 gående utfall

Synes dette virker som veldig få øvelser! Vil jeg overhodet få noen effekt av dette? Hvilke andre øvelser for underkroppen kan jeg gjøre med mitt begrensede utstyr?

Effekt? Ju bett :D

Men du kan godt rotere disse øvelsene, og kombinere en av disse med en "trekk" øvelse (alle de tre over regnes som "press" øvelser) for hver økt. Rake markløft f.eks.

Blir vanlige utfall for lett kan du prøve å sette det fremre beinet oppå noe.

Søk på www.t-nation.com etter andre øvelser, og generell treningsvisdom :)

Nike
16-05-08, 17:43
Effekt? Ju bett :D

Men du kan godt rotere disse øvelsene, og kombinere en av disse med en "trekk" øvelse (alle de tre over regnes som "press" øvelser) for hver økt. Rake markløft f.eks.

Blir vanlige utfall for lett kan du prøve å sette det fremre beinet oppå noe.

Søk på www.t-nation.com (http://www.t-nation.com) etter andre øvelser, og generell treningsvisdom :)

Takk skal du ha!:) Har trent litt sporadisk styrke noen uker, men på mandag starter jeg med plan og forsetter og ingen unnskyldninger, så da bør resultatene sannelig komme!

Bulldog
16-05-08, 18:45
Takk skal du ha!:) Har trent litt sporadisk styrke noen uker, men på mandag starter jeg med plan og forsetter og ingen unnskyldninger, så da bør resultatene sannelig komme!

Lykke til :)

Fredrikke
01-06-08, 19:41
på you tube finnes mange fine treningssnutter.
Jeg har funnet noen som passer meg perfekt; training with tammy ; 5 minutter med øvelser innen kategorier som , mage , rumpe , ben og skuldre. Det kommer flere etterhvert (armer bl.a)
http://youtube.com/watch?v=nazEcHd9k-w

Nike
01-06-08, 19:43
på you tube finnes mange fine treningssnutter.
Jeg har funnet noen som passer meg perfekt; training with tammy ; 5 minutter med øvelser innen kategorier som , mage , rumpe , ben og skuldre. Det kommer flere etterhvert (armer bl.a)
http://youtube.com/watch?v=nazEcHd9k-w

Takk skal du ha!:)