View Full Version : Jeg har ikke matvekt!


mofe
20-09-04, 14:53
Hei!

Jeg har ikke matvekt, så jeg lurte på om noen kunne svare meg på hvor mange karbo disse matvarene har? :)

1 "vanlig str." tomat
1 "runding" paprika (er det forskjell på fargene?)
1/2 løk (er det forskjell på de gule og røde?)
1 "neve" broccoli
1 båt hvitløk


I tillegg drikker jeg endel uttrekk av fersk ingefær.. Er det omtrent det samme som om jeg skulle ha spist ingefæren tror dere?

Laken som reker og skjell og slikt ligger i.. er det karbo i den? Eller er det så små mengder at man ikke behøver å tenke på det?

Og til slutt; vi har svær studentuke som kommer opp snart, er det greit å drikke tørr vin? Evt. noe annet, og hvor mye? :)

Nille
20-09-04, 15:51
:eek: Fort deg ut og kjøp deg en vekt !!! Det er du helt avhengig av for å telle karber på Atkins ! Ellers kan du komme helt ut å kjøre !

Inntil videre:

Middels tomat = ca. 5 netto karber
1 cherry tomat = ca. 1 netto karb
paprika = ca. 1 karb pr ring (rød og/eller gul)
1/2 middels løk = ca. 4 netto karber
Broccoli = ca. 1 netto karber (pr 50 gram små buketter)

Ingefær uttrekk tror jeg ikke det er mye karber i nei. Ikke bry deg med det. Ikke laken til skjellene og rekene heller, - men den smaker jo pyton da. Masse e-stoffer og faenskap er det i den også, - så jeg ville heller ha tømt det i vasken !

1 glass vin er ca. 2 karber. Bare husk at når du drikker alkohol vil kroppen velge å brenne den FØR den brenner fett. Det kan ta 2-3 dager før den brenner fett igjen......:p

mofe
20-09-04, 15:56
Du mener tørr vin da eller? Hvitvin?

HP
20-09-04, 16:00
:eek: Fort deg ut og kjøp deg en vekt !!! Det er du helt avhengig av for å telle karber på Atkins ! Ellers kan du komme helt ut å kjøre !
Jeg synes mengde måling fungerer greit, utifra 'tillatte matvarer'... 1cup - 2,5dl...

:_plystre:

*men det forutsetter selvsagt at en bruker listen* ;)

HP
20-09-04, 16:02
Du mener tørr vin da eller? Hvitvin? Angående vin så forbrenner kropen alkohol før fett, uansett. :)

Det er da viktig at en ikke drikker for mye, ettersom at en gjerne reagerer litt anderledes enn i sitt tidligere liv... ;)

Tørr hvitvin går bra. Holder en seg til bare 'en enhet (1 glass)' så er det sunt også! :)

Nille
20-09-04, 16:17
Jeg synes mengde måling fungerer greit, utifra 'tillatte matvarer'... 1cup - 2,5dl...

:_plystre:

*men det forutsetter selvsagt at en bruker listen* ;)
Ikke enig. En kopp er ikke en kopp ser du. Det (forskjellen) vet amerikanerne, men det vet ikke vi. Derfor er den europeiske engelske utgaven av Atkins (som vi har her) endret til å vise vekt og ikke dl mål/cup mål på grønnsaker. Det er milevis forskjell på dl mål og vektmål på grønnsaker (test i canadisk forum viste det). Tunge & lette kontra volum/de som tar stor plass/liten plass etc.

Det er derfor så mange spiser for lite fordi de ser seg blinde på bl.a. mengden salat i del mål !! Veier de den viser det seg man kan spise mye mer !!!!
Men det er en annen tråd og en annen diskusjon. :p

HP
20-09-04, 22:01
Der er jeg enig... mange spiser for lite. ;)

Men var ikke meningen at dette skulle være en luksus diett for folk som er glad i mat da? :p Jeg måler på tallerkenen min jeg, og så lenge en holder seg til tillatte matvarer, og spiser et variert utvalg i hvert måltid, 2/3 salat, 1/3 andre, sammen med 30g protein og rikelig fett, så skal det mye til for å spise seg ut av ketose...

Har en funnet ut at en sliter med å ta av kilo, så bruk vekt!
Hvis ikke; spis variert og godt etter tillatte matvarer! :ja:

Men uansett så blir det et spørsmål om hva en liker å gjøre.
Jeg liker IKKE å veie alt jeg spiser... Det ødelegger litt av matgleden - for meg. :snill:

Nille
20-09-04, 22:45
Joda, hvis man skal ha i seg max 20 karber til dagen under induksjonen og kan ta det på øyemål og vet hvor mange karber man har spist uten å måle, så er det greitt å gjøre som deg HP. Men den metoden virker ikke for alle. :o

Og forresten, hvordan legger jeg på 5 karber pr uke på vedvarende (stigen) uten å måle eller vite hvor mye jeg har spist før ?? Har ikke fått til det jeg ser du.....

Fant ut det var best å følge boka jeg :cool:

Kristian
20-09-04, 23:01
Jeg gjør som HP jeg. Det går ikke an å ta med seg vekt overalt. Men det kan være lurt å bruke det i starten før en får litt erfaring. Jeg har egentlig aldri brukt vekt men har holdt meg til fiske-,kjøttmat og grønnsaker med lite karbo. I starten spiste jeg ikke en gang bær. Nå spiser jeg alle slags grønnsaker og litt frukt og med trening så klarer jeg å holde vekten stabil.;)

HP
20-09-04, 23:06
Når du øker grammene, så tilfører en også mer karbohydrat rike matvarer som bær... ;)

Karbohydrat stigen. :p

Nille
20-09-04, 23:16
Whatever.... dette gidder jeg ikke svare på lenger HP, nå er det flisespikking og det har ikke noe med spørsmålet i innlegg nr 1 å gjøre lenger.

Jeg sier som sønnen min jeg "Ikkje gidd".