View Full Version : VG skriver;


Kristian
20-09-04, 19:42
Sitat fra VG:
Samtidig fant professor Astrup ut at etter et år var det flere Atkins-slankerne som klaget på hodepine, diaré, muskelkramper og generell slapphet enn de som gikk på tradisjonelle slankedietter med lite fett. Sitat slutt

Er det noen som kjenner seg igjen:confused: For meg er det motsatt. Vist kan jeg ha hodepine men bare hvis jeg har sovet for lite. Det er mye lettere med nattarbeid nå enn før jeg startet på dietten og diare det var sånn jeg hadde før det. Muskelkramper, hva er egentlig det:confused: , generell slaphet? jo hvis jeg har sovet forlite så. men som regel er jeg raskere ute av godstolen nå.

Noen som har andre erfaringer:confused:

MHM
20-09-04, 20:00
Generelt må jeg si at Astrup er en dust, bortsett fra at han sier at proteiner er viktig ved vektreduksjon.

I hans studie fikk HELT SIKKERT ikke Atkins-gruppa lov til å ta kosttilskudd, for det forstyrrer "statistikken" i forsøket...:rolleyes: :mad: Hvis man er lenge i ketose uten å ta magnesium- og kalium-tilskudd, vil man kunne få bivirkninger som nevnes i sitatet.

En ordentelig Atkinser tar de tilskuddene som er anbefalt - og i det minste kalium og magnesium. En Atkinser i en studie er noe helt annet.

Anne
20-09-04, 21:15
Vel, jeg kjenner meg jo litt igjen. Det var den perioden jeg var i ketose, flere uker. Jeg trodde jeg var "dødssyk". Unnskyld hvis det virker flåsete. det er ikke meningen, men jeg var faktisk alvorlig bekymret, for jeg fungerte overhodet ikke og hadde en vanvittigt hodepine, var svimmel og totalt slått ut. Og jeg tok faktisk alle de kosttilskudd jeg ble anbefalt. Kanskje drakk jeg litt lite vann, men jeg tror jeg drakk nok.

Så jeg kan forstå de uttalelsene. Flere enn meg har opplevd dette i ketose faktisk. Her inne, iflg innlegg.

Nå derimot, når jeg går på flere karber, (Jeg er jo Lindberger, men prøvde ketose, for å teste om det virket.)så føler jeg meg i kjempeform.

Kristian
20-09-04, 22:01
Jo med sterk ketose så kan en bli svimmel og ha hodepine men her var det snakk om etter ett år på dietten. Skulle tro at de hadde økt karbene littegrann da.

Nille
20-09-04, 22:56
Vel, jeg kjenner meg jo litt igjen. Det var den perioden jeg var i ketose, flere uker. Jeg trodde jeg var "dødssyk"
Det er normalt ikke ketosen som gjør en kvalm og er årsaken til hodepine. Det er karbo abstinensen og det faktum at man spiser for lite - får i seg for lite næring og sporstoffer. Det er viktig å ta tilskuddene som kalium, kalsium og magnesium + omega 3 etc. OG drikke masse vann !! Det er kjempeviktig !!! (Dette er iallefall hva Atkins Support svarer). Men siden man har begge deler den første uka (noen få har det slik flere uker) er det lett å forbinde dem med hverandre. Jeg har vært i ketose i over et år - og etter den første uka ga symptomene seg gradvis. I følge en undersøkelse (survey) på det Canadiske/Amerikanske forumet mitt, var det ca 5% som hadde karboabstinens symptomer som varte over en uke.

For noen kan ketose ha slike symptomer (som Anne beskriver ovenfor) , men det er som sagt veldig uvanlig !!

Det står iallefall ganske så klart beskrevet og forklart i DANDR.

PS .. for ordens skyld.... etter 1 år i ketose spiser jeg dobbelt så mange karber som jeg begynte med og jeg er fremdeles i ketose........