View Full Version : Slankekjøttkakene

vivvi
25-05-08, 13:08
Lurte litt på å konvertere til skaldeman, men sliter litt med å få tak på hva jeg skal spise. Har lest om disse kjøttkakene som skal være så greie å ha, noen som har oppskrift? Og kanskje noen meny forslag?? :D

Aline
25-05-08, 13:51
Fant ikke oppskriften i farten, men fant denne: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=7573&highlight=slankekj%F8ttkaker
Men det er vel bare å blande masse digge kjøttgreier sammen? Og passe på at det er fett nok? :D

vivvi
25-05-08, 14:08
det er dette med fettet jeg sliter litt med... er det nok fett om man tar kjøttdeig sammen med medisterdeig, eller må det tilsettes extra fett....:confused:

Karbosara
25-05-08, 15:28
bare pass på at det ikke samler seg opp en dek karbohydrater på kjøpet.
Medister kan ha mye karber...lurt å sjekke på pakka.

Det står også mange gode oppskrifter på oppskriftdelen.

Lykke til!

Svein L
05-07-08, 10:34
Lurer litt på det samme... Hadde tenkt og kverne opp noen billige svineruller og kjøpe spekk og male inn i disse, 3kg kjøtt og ett kg spekk da skulle jeg være på SSS anbefaling. Coop selger disse svinesteikene i perioder til 30 kg kg og spekk koster veldig lite, så tror det burde bli gode billige kjøttkaker. Tenker jeg feil nå?

Kitt
05-07-08, 12:29
Lurer litt på det samme... Hadde tenkt og kverne opp noen billige svineruller og kjøpe spekk og male inn i disse, 3kg kjøtt og ett kg spekk da skulle jeg være på SSS anbefaling. Coop selger disse svinesteikene i perioder til 30 kg kg og spekk koster veldig lite, så tror det burde bli gode billige kjøttkaker. Tenker jeg feil nå?

Mener du tenker riktig.
Jeg gjør noe av det samme!

PS! Er det Vanilla du har i avataren din? Hilsen Kitt, mamman til Toy på dsg- forum

Svein L
05-07-08, 13:16
Mener du tenker riktig.
Jeg gjør noe av det samme!

PS! Er det Vanilla du har i avataren din? Hilsen Kitt, mamman til Toy på dsg- forum

Hei Kitt
Er godt at man finner ut av dette matstyret da :-)
Javisst er det lille Vanilla, er ikke lenge før vi henter den nå.. må inn og se på Toy nå, orientere meg litt

Kitt
05-07-08, 14:28
Mye å finne ut av og tenke på, heldigvis går det lettere etter hvert!

Vanilla er nydelig! Blir nesten litt misunnelig, valpesyk, vet du! Vår yngste er en Rottweiler på 1 år, så valpetiden er over her i huset!

David
12-07-08, 15:17
Jeg lagde slankekjøttpudding for en måned siden:

800 g kjøttdeig
400 g svinekjøttdeig
150 g bacon
krydder etter ønske
3 dl fløte
En eggeplomme
2 dl ost
En dæsj vann

Rørte det sammen, lot det stå i brødform i ovnen til det var ferdig. Enkelt og greit, og mer enn fett nok.

274 g protein
8,7 g karbo
366 g fett

Forholdstall: 1,3 :D

Ulva
15-07-08, 23:29
hvilke temperatur og ca tid tok det da?
fikk du plass til alt i ei brødform eller brukte du fleire?
hørtes kjempe godt ut:D

Spirit
16-07-08, 14:20
Veldig god ide David - vi steiker brett etter brett med kjøttkaker. Pudding i form er nok enklere og mindre grisete.

Oppskriften din bruker ost og fløte - vi pleier å ha i olivenolje sammen med etpar hele egg. "Familiekjøttdeig" fra Kiwi har litt storfe og endel svin, ca 1 del fett og 1 del protein - med litt majones blir det helt greit.