View Full Version : Svinefiletform med bønnespirer


mam
21-09-04, 19:56
Jeg kjøpte en boks bønnespirer(ca 200 g bønnespirer) fordi de hadde så lavt kaloriinnhold(0,8 pr 100 g). Men så ble jeg i tvil, for det står at de har høyere korboinnhold enn salatgrønnsaker under mat på induksjonen. Men dette kan jo flyttes til induksjonen hvis det ser ok ut.

450 g svin indrefilet
1 boks bønnespirer
1/2 squash
4-5 stk sopp (Sjampinjong)
3 store egg
2,5 dl kremfløte
2 dl revet hvitost, jeg brukte vanlig Norvegia/Jarlsbergblanding
Peppermix
salt
ca.1 ts timian
Cocosa el. olivenolje til steking og smøring av formen

La bønnespirene renne godt av. Fordel de i en godt smurt form.
Skjær indrefilet i passe store biter. Jeg foretrekker å kjøpe de hele indrefiletene, for noe av det ferdigstrimlete kjøttet jeg har kjøpt har vært seigt. Brun det og la det surre litt i pannen. Krydre lett med salt og pepper.
Legg det over spirene. Skjær opp squash og sopp, og stek det lett. Ha det over kjøttet. Pisk egg og fløte, tilsett timian, ca 1/2 ts salt og så mye peppermix som du liker. Fordel den revne osten øverst i formen. Hell eggeblandingen over. Stek ved 200 grader i ca 40 min til det er stivnet. Følg med og legg over bakepapir, det blir passe brunt før det er ferdig.

Dette blir middag til 3-4 personer. Jeg spiste noen kokte blomkål og brokkolibuketter i tillegg. De andre spiste kokt ris. Det var godt, og bønnespirene mistet "hermetikk" smaken. For å pynte opp kan man steke litt ekstra mye sopp, og legge noe som pynt, f.eks en rand langs kanten av formen, før osten og eggeblandingen helles over. Men det ble veldig lekkert å bare blande alt også.

Nille
21-09-04, 20:54
Har kopiert den over til induksjonen også jeg. Det er max 3 karber i bønnespirene, så det går kjempeflott !!