View Full Version : Verden går (sakte) fremover


Begod
23-09-04, 10:55
Det var godt å lese et slikt innlegg fra en trening/kosholdsguru som i utgangspunktet ikke er spesielt lavkarbo vennlig:

Du kan være i ketose uten å måle det i urinen. Den sikreste måten er å ta blodprøve - kun når nivåene er tilstrekkelig høye vil du kunne påvise ketoner i urinen. Det er ingen sammenheng mellom graden av ketose og muskeltap. Ketose betegner en tilstand der kroppen går over til å bruke fett og ketoner som drivstoff i stedet for glukose. Dette vil i seg selv spare nitrogen (protein, muskler), selv om effekten ikke er så dramatisk som mange tilhengere av ketogene dietter vil ha det til.

Det finnes ingen kjente negative effekter av ketose, under normale omstendigheter i en frisk person.

Børge A. Fagerli
Kundekonsulent/Personlig Trener

http://www.tech-nutrition.com/forum/forum_images/techlogo.gif


Dette burde være en tankevekker for mange ernæringseksperter.

Anne
23-09-04, 12:03
Kjekt å vite:)

Nille
23-09-04, 12:35
Det er det jeg har sagt hele tia jeg.... men er det noen som hører etter ??? :p

Det er jo godt å få det bekreftet av ekspertisen da :o

Summer
23-09-04, 13:44
Flott! :)

Anne
23-09-04, 14:16
Det er det jeg har sagt hele tia jeg.... men er det noen som hører etter ??? :p

Det er jo godt å få det bekreftet av ekspertisen da :oSant det Nille. Du har sagt det hele tida, til alle som lurer:) Du vet det du:D

Begod
13-10-04, 11:03
legger dennne som omhandler max muskelvekst her også:

I utgangspunktet er det likegyldig om du øker kaloriene via fett eller karbohydrater, så lenge du spiser nok karbohydrater til å holde deg ute av ketose (minst 100g per dag), samt vedlikeholder glykogenlagrene i muskulaturen. Utover det har jeg sett at noen reagerer negativt på å øke kaloriene via karbohydrater, de blir trøtte og slappe, oppblåste, og ser ut til å legge på seg mer fett og vann enn kalorioverskuddet skulle tilsi. Da er det en fordel å øke kaloriene via fett. Noen reagerer imidlertid meget positivt på et høyt karbohydratinntak, de føler seg energiske og våkne, får skikkelig trykk i muskulaturen, og legger på seg mer muskler enn fett på et kalorioverskudd. Det er vanskelig å si på forhånd hvilken gruppe du tilhører, så det beste er å prøve begge metodene for å se hva du reagerer best på.

Børge A. Fagerli
Kundekonsulent/Personlig Trener

http://www.tech-nutrition.com/forum/forum_images/techlogo.gif