View Full Version : Flere dumme spørsmål, (sykling og mat)


hansola
13-06-08, 02:39
Jeg kommer med noen flere spørmål jeg. Føler at det er litt lettere å stille spørsmål her inne enn på reine treningsforum.

Jeg har jo kjøpt sykkel og har fått syklet en del. Fulgt råd her inne og sykler relativt korte turer. 30-50 min varighet to ganger i uken. Er veldig utrent da jeg har syntes sport er best på tv, og serlig når vi vinner.

Jeg har holdt meg meget strikt til Skaldemanns kostholdsfilosifi hele tiden. Med, maks 12 karber om dagen siden 10 mars.

Har følt at syklingen stort sett har vært veldig slitsom. Jeg har selv på de korte turene følt meg veldig "tom" i beina etter relativ kort tid. Så jeg må sykle på lette gir, og er som oftest helt i kjelleren når jeg vakler inn over dørstokken etter endt tur.

Men, i helgen så var det klart for vårens store høydepunkt. Grillaften med gutta. Dette er en fast tradisjon. Og siden jeg desverre er på et platå. Tenkte jeg at nå i helgen gir jeg faan og kjøper meg en six pack med Ringnes lite og koser meg på grillaften. Som gjordt som sagt. Mener å huske at det også ble noen drammer utover kvelden/natten også. Altså ble jeg rett og slett god og full.

Våknet ved 8 tiden i forbausende fin form. Så god at jeg tenkte at jeg sykler og henter bilen. Så ved 12 tiden la jeg i vei med godt mot og tenkte at dette ender vel med spying og det som værre er. Men, til min store forbauselse gikk sykkeltruen som en lek. Aldri hatt så fine bein på noen av mine andre sykkelturer, og jeg ble ikke sliten.

Og her kommer da endelig spørsmålet. Er det virkelig så stor fjorskjell på å trene med eller uten karbo? Man skulle jo tro at en sykkeltur etter en sånn fyllefest ville gått vesentlig tyngre enn ellers. Mens, jeg jo opplevde motsatt.

Jeg har jo lest at bla Tommygutt klarer seg helt fint på bare lavkarbo. Eller er det bare min diett som inneholder alt for lite karbo til å kunne trene med?. Ville det vært bedre for treningen om jeg spiste litt mere karber dagen før feks 24 karber dagen før trening. Og 12 karber den dagen jeg skal trene. Er det noen som har noen synspunkter på dette. Må innrømme at sykling ble jo vesentlig artigere når man følte at beina var med en og ikke mot en. Det pussige er at jeg gikk ned i et hurtigere tempo når jeg ikke trente, enn etter at jeg tok fatt på syklingen. Og jeg blir heller ikke noe mindre i cm heller. Jeg skulle så gjerne både blitt slankere og bedre trent samtidig. Ikke enten eller.

Alfamann74
13-06-08, 11:03
Er en kjent sak at lavkarbo ofte gir redusert ytelse når du spiser så lite karbo som du gjør. Sliter litt med det samme selv, men har funnet ut at vekta er viktigere enn formen akkurat nå. Jeg kan heller spise mer karbo og få mer ut av treningen når riktig vekt er nådd.

tommygutt
13-06-08, 20:47
Hansola, dette beviser at vi alle er forskjellige. Du burde prøve å få i deg karbohydrater før, under og etter trening for det er nok det som skal til for å få fart på motoren din. Jeg har karbodag i dag i forbindelse med at jeg skal sykle Farrisrunden i morgen. Har funnet ut at disse karbodagene dagen før konkurranse, er tingen for meg. I morgen derimot, blir det kun fett før rittet starter og vann underveis.

Kona i huset her hadde en tilsvarende episode som deg med at hun trente like etter et karbo-gilde bestående av sandwich og pommes frites. Hun følte seg mere pigg enn noen gang og har konkludert med at hun trenger karbo før og under trening for å prestere maks.

Prøv deg fram, vær bevist på hvordan kroppen din reagerer på ulik næring og finn det optimale for deg. Det er demotiverende å trene uten framgang.

tulla
13-06-08, 21:20
Hansola, dette beviser at vi alle er forskjellige. Du burde prøve å få i deg karbohydrater før, under og etter trening for det er nok det som skal til for å få fart på motoren din. Jeg har karbodag i dag i forbindelse med at jeg skal sykle Farrisrunden i morgen. Har funnet ut at disse karbodagene dagen før konkurranse, er tingen for meg. I morgen derimot, blir det kun fett før rittet starter og vann underveis.

Kona i huset her hadde en tilsvarende episode som deg med at hun trente like etter et karbo-gilde bestående av sandwich og pommes frites. Hun følte seg mere pigg enn noen gang og har konkludert med at hun trenger karbo før og under trening for å prestere maks.

Prøv deg fram, vær bevist på hvordan kroppen din reagerer på ulik næring og finn det optimale for deg. Det er demotiverende å trene uten framgang.

Da er vi flere, jeg har akkurat samme erfaring som kona i huset hos deg. Jeg trenger karbo for å sykle opp den siste bakken før jobb. Uten karbo må jeg bare gi opp, og gå det siste sykket. Nederlag.....

tommygutt
14-06-08, 11:34
Lavkarbo motvirker ikke forstuede tommeltotter! Jeg tryna skikkelig på sykkel på torsdag og tommeltotten på venstre hånd tok mye av støyten. Jeg klarer derfor nesten ikke å gire på sykkelen og uten gir, ingen Farrisrunde i dag. Kjipt, men sant...

Bedre lykke beste år!

hansola
14-06-08, 13:04
Uffda. Synd med tommelen. Serlig med tanke på all trenings innsatsen din. Heldigvis, så må man tolke deg dithetn at hodet kom fra tryningen uskadd.

Jeg har sett ditt råd om å innta flere karbohydrater iforb. med treningen. Men, jeg er veldig usikker på hva som da vil skje med vektnedgangen. Den står desverre på stedet vil for tiden. Så det virker ikke som om treningen har boostet den akkurat. Snarere tvert i mot. Kanskje en forsiktig økning av karbohydratene kan ha en positiv effekt både på syklingen og slankingen. Jeg får prøve å være nøye med å notere hva slags endringer jeg gjør nå. For å se hvordan ting påvirker kroppen.

Jeg har de siste gangene blitt fryktelig støl i lårene. Selv om jeg bruker lette gir. Og når jeg mener fryktelig. så mener jeg fryktelig. Har hatt trøbbel med å gå normalt. *S* Kan man lindre dette på noen måte. Feks ved å ta en proteindrikk eller noe når økten er ferdig? Siden jeg blir så støl får jeg bare syklet to ganger i uken. Da det er for smertefullt å gjøre det hver annen dag. Tar svært gjerne i mot noen tips her altså.

Bulldog
14-06-08, 14:05
Jeg har de siste gangene blitt fryktelig støl i lårene. Selv om jeg bruker lette gir. Og når jeg mener fryktelig. så mener jeg fryktelig. Har hatt trøbbel med å gå normalt. *S* Kan man lindre dette på noen måte. Feks ved å ta en proteindrikk eller noe når økten er ferdig? Siden jeg blir så støl får jeg bare syklet to ganger i uken. Da det er for smertefullt å gjøre det hver annen dag. Tar svært gjerne i mot noen tips her altså.

Proteintilskudd gjør sikkert ingen skade, men det eneste egentlig saliggjørende når det gjelder stølhet er å trene gjennom det. Dessverre :)

Prøv å sykle hver dag i noen uker.

Nike
14-06-08, 19:43
Jeg har de siste gangene blitt fryktelig støl i lårene. Selv om jeg bruker lette gir. Og når jeg mener fryktelig. så mener jeg fryktelig. Har hatt trøbbel med å gå normalt. *S* Kan man lindre dette på noen måte. Feks ved å ta en proteindrikk eller noe når økten er ferdig? Siden jeg blir så støl får jeg bare syklet to ganger i uken. Da det er for smertefullt å gjøre det hver annen dag. Tar svært gjerne i mot noen tips her altså.

Etter treningstørke får jeg alltid fryktelig gangsperr, og da er det som bulldog sier bare en ting å gjøre: pine seg gjennom en ny treningsøkt dagen etter. Og dagen etter der igjen. Dag 3 pleier å være verst, men så kommer befrielsen den 4 dagen, og når uken er omme er som oftest all stølhetborte. Dersom du bare sykler 2 ganger i uken vil du med stor sannsynlighet fortsette å være støl etter hver økt. Min erfaring er ihvertfall at kondisjons- og forbrenningstrening med fordel kan utøves 6-7 dager i uken.

Når det gjelder lindring, så vet jeg at det fra faglig hold påstås at uttøyning ikke har noen effekt. Vel, for min del har det absolutt betydning hvorvidt jeg tøyer eller ikke, av denne enkle grunn: stølhet/gangsperr har 2 sider - muskelverk og stivhet. Ved å tøye blir man mindre stiv, hvilket også virker lindrende for muskelverken. Stølhet føles jo litt som om man er i krampe, og da kan tøyning virke lindrende. (I tillegg mener nå jeg det har sine fordeler å være litt bøyelig sånn i det daglige og da..;)).

tommygutt
15-06-08, 00:43
Hodet berget bra ja, tommelen og skuldra tok av for mesteparten av støtet :)

At vektnedgangen står litt stille, kan også ha en sammenheng med økt muskelmasse. Som kjent, muskler er tyngre enn fett. Prøv å ikke fokuser for mye på vekt, så er jeg overbevist om at dette kommer.

Det å bruke karbo før, under og etter trening, tror jeg ikke vil ha noen vektøkende effekt. Håper og tror at du vil få en positiv effekt på formen også. Påfyll av proteinshake etter trening, har en bra effekt på restitusjonen, kanskje også i kombinasjon med litt raske karbohydrater som f.eks honning i shaken. Jeg bruker dette, særlig etter konkuranser og gir minimalt med stølhet dagen etter. Mener også at Omega 3 skal gi en positiv effekt her.

Hvordan trener du forresten? Intensitet, varighet?

tommygutt
15-06-08, 00:48
Prøv å sykle hver dag i noen uker.

Fra to økter i uka til hver dag, gir kjapt overbelastning, så jeg ville heller økt mengden gradvis.

Nike
15-06-08, 04:14
Fra to økter i uka til hver dag, gir kjapt overbelastning, så jeg ville heller økt mengden gradvis.

Tja - det kommer jo helt an på intensiteten. Jeg har aldri hatt problemer med å trene hver dag (fra 0 til 6-7 dager etter f.eks. lang ferie uten trening), så lenge intensiteten på treningen økes gradvis. Har hatt større vanskeligheter med å finne formen ved å trene sjeldnere - da får jeg straks stølhetsproblemet igjen. Mulig dette er noe individuelt og varierer etter kroppens restitusjonsevne.

Bulldog
15-06-08, 04:34
Tja - det kommer jo helt an på intensiteten. Jeg har aldri hatt problemer med å trene hver dag (fra 0 til 6-7 dager etter f.eks. lang ferie uten trening), så lenge intensiteten på treningen økes gradvis. Har hatt større vanskeligheter med å finne formen ved å trene sjeldnere - da får jeg straks stølhetsproblemet igjen. Mulig dette er noe individuelt og varierer etter kroppens restitusjonsevne.

+1

Øker man frekvensen, må intensitet og volum tilpasses.

Nike
15-06-08, 04:43
+1

Øker man frekvensen, må intensitet og volum tilpasses.

Wow - flere enn meg som er våken!!!:_punk:

Hva menes med +1? Og hva er volum ifm kondisjons/forbrenningstrening?

Bulldog
15-06-08, 05:04
Wow - flere enn meg som er våken!!!:_punk:

Hva menes med +1? Og hva er volum ifm kondisjons/forbrenningstrening?

+1 vil si "enig" :)

Volum vil i denne sammenheng være antall tråkk, eller mer praktisk turens lengde. Ikke dermed sagt at man må sykle søndagstur for å sykle hver dag, men man må ta hensyn til hva kroppen tåler.

"Våken" er vel et relativt begrep ;)

Nike
15-06-08, 05:13
+1 vil si "enig" :)

Volum vil i denne sammenheng være antall tråkk, eller mer praktisk turens lengde. Ikke dermed sagt at man må sykle søndagstur for å sykle hver dag, men man må ta hensyn til hva kroppen tåler.

"Våken" er vel et relativt begrep ;)

Aha!:) Er ikke så bevandret i dataspråkverden..:o

matvraket
15-06-08, 09:01
Hei Hansola!!
jeg kjenner meg igjen i det du skriver med å være "helt tom"

I fjor da jeg syklet til jobb hver dag (litt over 3 mil tur/retur) syklet jeg en distanse på 40 minutter, og jeg syklet oppover alle bakkene. da var jeg 10 kilo mer enn jeg er i dag, så da jeg startet årets sykling var jeg ved godt mot, men jeg hadde ingen power i beina, jeg måtte gå opp alle bakker pga melkesyredannelse i beina. Jeg var så sliten da jeg kom på jobb at jeg egentlig ikke hadde noe der å gjøre...
jeg var jo egentlig litt skuffet også, hadde jo regnet med ny personlig rekord siden jeg har vært så flink å gå ned i vekt.. men det lar vente på seg..

den siste uken har jeg gått to turer på 3,5 og 4 timer i ulendt terreng, og da jeg skulle sykle på jobb igjen i går, gikk det overraskende mye bedre.. jeg hadde plutselig litt mer power..! så mitt råd til deg: prøv å gå en tur de dagene du ikke sykler.. :)

hilsen amatørsyklist fra Nord

tommygutt
15-06-08, 14:30
Tja - det kommer jo helt an på intensiteten. Jeg har aldri hatt problemer med å trene hver dag (fra 0 til 6-7 dager etter f.eks. lang ferie uten trening), så lenge intensiteten på treningen økes gradvis. Har hatt større vanskeligheter med å finne formen ved å trene sjeldnere - da får jeg straks stølhetsproblemet igjen. Mulig dette er noe individuelt og varierer etter kroppens restitusjonsevne.

Har aldri prøvd fra 0 til 7, men det jeg kan si generelt er at restitusjonstiden min gikk ned etter at jeg la om til lavkarbo.

hansola
16-06-08, 13:45
Ok. Nå skal vi se om jeg har skjønt dette riktig. For å hindre en i å bli støl så kan man:

I stendfor å sykle 3 mil annenhver dag. Så kan man heller sykle 1 mil hver dag og ta en proteinshake når man kommer hjem? Var det sånn og forstå?

Karbo før/under/etter trening.

Her er jeg jo fryktelig usikker. Frem til nå har jeg brukt skaldemanns opplegg. Og har ved hjelp av maks 12 karber om dagen gått ned til et niva som har gjordt at jeg kan trene igjen. Jeg må innrømme at jeg er redd for å klusse til for mye med dietten. Men, skal prøve med to bananer før sykkelturene denne uken. Og virkelig følge med på både cm og vekten denne uken. Vekten behøver ikke ned så lenge det blir borte noen cm. Men, som sagt før. I det siste har begge deler stått på stedet hvil.

Når jeg sykler så er det ingenting som heter søndagstur. Da jeg nå veier ca 118 kg og er forferdelig utrent. Når man veier 135 som jeg gjorde 10 mars er det rett og slett ikke så lett og trene. Så for meg er det dere kaller søndagstur.. et rent blodslit. Særlig uten karbo. Så det jeg gjør er at jeg åpner rolig for å så fortsette rolig så jeg er sikker på at jeg kommer hjem. Hvis jeg bruker tyngre gir så gir beina opp med en gang. Så jeg sykler på veldig lette gir. Og særlig i bakker. Jeg har desverre noen seige bakker den siste biten hjem. Så jeg er alltid i kjelleren når jeg kommer inn i hus. Jeg er så sta og egen at å måtte trille er uaktuelt så jeg er virkelig sliten når jeg sjangler inn i dusjen.

tommygutt
16-06-08, 18:30
Synes du er utrolig sporty og vektnedgangen så langt, viser at du er på god vei mot en lettere tilværelse.

Det er stor forskjell på det å trene intensivt kontra rolig i hva man oppnår av effekt på formen. Ser du måler i antall mil og det er forsåvidt greit i starten, men 1 mil trenger ikke å være 1 mil, for å si det litt dumt. Sykler du en mil så fort du klarer med høy puls, vil det sannsynligvis være en alt for stor belastning både for hjerte og muskler. Sykler du 1 mil i pratetempo, vil du oppnå f.eks høyere fettforbrenning, bedre blodgjennomstrømning til musklaturen som igjen har mange positive effekter på både vekt og trening. Du vil også ved å trene i dette tempoet, legge et godt grunnlag for senere trening.

Jeg ville prioritert å sykle i så flatt terreng som mulig i starten, for på denne måten å tvinge deg til så lav intensitet som mulig. Du vil veldig fort merke at du kan øke lengden på disse rolig turene, uten at du blir mere sliten enn før. Mange, inkludert meg selv, synes denne typen trening kan bli kjedelig i lengden, men da gjelder også å kunne variere med ulike typer trening. Sykkel, gå eller andre treningsformer som du liker. Etterhvert kan du begynne å øke intensiteten.

Er du skeptisk til bruk av karbo, så prøv deg fram litt rolig og i små mengder. Kanskje er det ikke så mye som skal til for å oppnå litt mere overskudd under og etter trening.