View Full Version : Fett metter minst


Kristian
29-09-04, 08:52
Har flere ganger lest i den senere tid, påstanden om at fett metter minst. Dette er jeg ikke enig i med mindre det er blandet med sukker eller andre raske karbohydrater.:mad:

Carbokiller
29-09-04, 09:14
HÆH??? Nå har jeg hørt DET også da. Stemmer ikke med hva jeg har hørt tidligere og i alle fall ikke hva jeg har efart selv.

Cinderella
29-09-04, 09:58
Hvem har skrevet det?
De klarer jo liksom å bevise alt også da........
Noe så dumt!

Marianne
29-09-04, 10:03
:) Stemmer ikke med mine erfaringer, heller. Hva metter i tilfelle mest da - fiber?

Jeg har lært et gammelt ordtak av min svigermor: av fett blir man mett. Og det ER noe i disse gamle ordtakene, ikke sant:D

Ha det fett i dag, da!;)
marianne

Cinderella
29-09-04, 10:14
Hi hi ja det var skikklieg godt sagt!:p

HP
29-09-04, 10:54
Har flere ganger lest i den senere tid, påstanden om at fett metter minst. Dette er jeg ikke enig i med mindre det er blandet med sukker eller andre raske karbohydrater.:mad: Kunne vi fått eksempel på hvor du har lest dette? :)

Iset
29-09-04, 11:02
Jeg har også lest flere artikler om at karbohydrater metter mer enn fett. Tror jeg har lest noe av Grete Roede (bombe det da) om dette. Står også i en slankebok jeg har tror jeg, av Debra Bull, danserinnen som lever på karbohydrater og spiser minimalt med fett. Hun mener dette er det ultimate kostholdet og at dette er den eneste måten å gå ned i vekt på. :dåne:

Fedonisten
29-09-04, 11:20
Nå skal jeg prøve meg på noe så halsbrekkende som å forklare hva Grete Roede mener om dette :eek: :eek: :eek: Det blir jo bare hva jeg T R O R de mener, og det er ikke hva J E G mener er riktig.

Når G.R. snakker om at karbohydrater som f.eks. brød, korn og poteter metter bedre enn fett - så tror jeg egentlig hun mener at det "fyller opp" magen i større grad. Og det kan jeg jo forsåvidt være enig i... Men for meg blir da spørsmålet mer om hensikten med å spise er å bli fylt opp....? Også uten å bli mett da gitt... :p

Jeg har lært at et hormon som heter cholecystokinin (CKK) er et hormon vi gjerne kan kalle "metthets-hormon", og at dette kun skilles ut i kroppen ved inntak av proteiner og fett. Det virker på apetittsenteret. Stimuleres IKKE ved inntak av karbohydrater.

Som Fedonist er jeg overbevist om at fett metter mer, bedre og sunnere enn karbohydrater (brød, korn og poteter). Derfor spiser jeg IKKE brød og poteter i det hele tatt, men spiser grønnsaker i steden. De som imidlertid sverger til G.R. eller W.F. (tør ikke skrive navnet fullt ut - er så mange her som blir provoserte da så.....:D ) sine teorier fortsetter å fylle opp kroppene sine med brød, korn osv. - og har ikke PEILING på hvilken hormonell rund-dans-med-hallingkast-og-sprett de setter i gang. Det vil de jo heller ikke høre på.

De om det.

HP
29-09-04, 11:37
Når G.R. snakker om at karbohydrater som f.eks. brød, korn og poteter metter bedre enn fett - så tror jeg egentlig hun mener at det "fyller opp" magen i større grad. Og det kan jeg jo forsåvidt være enig i... Men for meg blir da spørsmålet mer om hensikten med å spise er å bli fylt opp....? Også uten å bli mett da gitt... :p

Jeg oppdaget ikke hva det ville si å være mett jeg før jeg begynnte på Atkins, det var rett og slett ikke bunn i meg før... :o Men når du sitter der, og har laget deg den herlige taco-tallerkenen, med rømme, ost, salat, og fett i stedet for vann i taco kjøttet, også har du spist halvparten... Og har ikke sjans på å spise mer! :eek:

Og det beste er jo at det går an å være mett, samtidig som at det går an å bevege seg! Herlig! :D

Snu seg uten at det føles som at magen henger langt etter! :p

Anne
29-09-04, 11:59
Når G.R. snakker om at karbohydrater som f.eks. brød, korn og poteter metter bedre enn fett - så tror jeg egentlig hun mener at det "fyller opp" magen i større grad. Og det kan jeg jo forsåvidt være enig i... Men for meg blir da spørsmålet mer om hensikten med å spise er å bli fylt opp....? Også uten å bli mett da gitt... :p

.:nei: Enig med deg i ditt gode innlegg, Fedonisten.

Karber metter ikke, bare fyller opp en liten stund. Min erfaring er at proteiner og fett metter, mye lenger også:)

Iset
29-09-04, 13:21
De som imidlertid sverger til G.R. eller W.F. (tør ikke skrive navnet fullt ut - er så mange her som blir provoserte da så.....:D )

De om det.

http://www.pratekompaniet.com/images/smilies/sparke.gif http://www.pratekompaniet.com/images/smilies/_plystre.gif http://www.pratekompaniet.com/images/smilies/liste.gif

Kristian
30-09-04, 07:44
Kunne vi fått eksempel på hvor du har lest dette? :)Ja her; http://www.keff.no/

Sjekk tredje påstand på Atkinsprodukter til Norge.


Så også ett amerikansk program engang om trening og kosthold og de sjekket hva det var som mettet mest av Fett og karbo.

Den som skulle spise fett fikk bare iskrem. :eek: Til opplysning så kan jeg si at iskrem inneholder rundt 10% fett og 30% sukkerarter.

donjuanwannabe
30-09-04, 09:24
Jeg husker i fjor engang, i begynnelsen av min sunne livsstil. En dag spiste jeg burger av kjøttdeig, ca. 200 g pluss mye grønnsaker og var god og mett i ca. 4 timer etterpå. Dagen etter så spiste jeg 200 g påleggspølse som inneholdt mye fett pluss mye grønnsaker. Og da merket jeg virkelig metthetsfølelsen mye lenger enn dagen før. Nesten 6 timer var jeg mett denne gangen.

Det programmet om Atkins på Schrödinger's Katt for en stund siden "forsket" jo på akkurat dette med fett og metthetsfølelse. Testmaten var kjøttdeig i tomatsaus med pasta! En gruppe fikk tilsatt ekstra fett til måltidet, men de overspiste likevel. Så rart!
Konklusjon: fett metter ikke. Hmm...

Alle her vet jo hva karbohydrater gjør med kroppen og insulinet. Hva om de hadde lest boken så hadde de sett at pasta ikke akkurat er godkjent på Atkins.

Konklusjon: de forsket ikke på Atkins :)

Jeg stoler heller på mitt eget "forskningsresultat" jeg. :rolleyes:

Summer
30-09-04, 10:52
Når G.R. snakker om at karbohydrater som f.eks. brød, korn og poteter metter bedre enn fett - så tror jeg egentlig hun mener at det "fyller opp" magen i større grad. Og det kan jeg jo forsåvidt være enig i... Men for meg blir da spørsmålet mer om hensikten med å spise er å bli fylt opp....? Også uten å bli mett da gitt... :p

Fett metter, annet fyller opp! :ja:

Jeg var på et sånnt gryteparty der en skal tilberede maten uten å tilsette fett...
Maten var aldeles nydelig og jeg spiste til jeg ikke klarte mer... Det ble rett og slett fullt... Men jeg; jeg gikk hele kvelden med mat langt opp i halsen med et skikkelig sug etter mat og var sulten...:cool:

Det var en litt sånn arti opplevelse for det var liksom sånn typisk "førAtkinsfølelse" :D Og det var litt gøy å oppdage at: Wow, det var jo sånn jeg hadde det før...

Å, så godt jeg har det nå! :stortsmil:stortsmil:stortsmil

HP
30-09-04, 13:08
Ja her; http://www.keff.no/

Sjekk tredje påstand på Atkinsprodukter til Norge.


Så også ett amerikansk program engang om trening og kosthold og de sjekket hva det var som mettet mest av Fett og karbo.

Den som skulle spise fett fikk bare iskrem. :eek: Til opplysning så kan jeg si at iskrem inneholder rundt 10% fett og 30% sukkerarter.
Artikkelen Kristian viser til finner dere her:
http://www.dinkost.no/wsp/dinkost/webon.cgi?func=show&table=CONTENT&func_id=6323&parent=3000&template=metafor_cont

Jeg har stilt dem et spørsmål om hvor påstanden kommer fra, blir spenende med svar! :p

Kristian
01-10-04, 07:21
Det er bra HP:) Still dem opp mot veggen og gi dem inn:D

Trilla
10-10-04, 08:58
Jeg så også Schrödinger's Katt programmet, og oppfattet det slik at konklusjonen ble at proteiner mettet mest, ikke fett eller karbohydrater.

Det er vel jeg personlig forøvrig enig i.