View Full Version : Hva er det sunneste stekefettet?


volcanus
02-10-04, 13:09
Ok hva mener dere er det beste dvs sunne fettet/oljen man kan bruke til å steke mat med ta gjerne med en begrunnelse på hvorfor nettopp denne oljen/fettet er den beste :)

HP
02-10-04, 13:19
Kokosolje - Cocosa med brun etikett fordi den har høyt innhold av mettet - stabilt fett.
Smør. Bra med mettet, og enumettet fett - gir god smak. (Understreker at det er ekte smør. Godt smør. Meierismør. Utvunnet av ku-melk. Animalsk fett. :p)

Kjøttdeig for eksempel kan godt stekes i sitt eget fett. :snill:

Dette er de eneste som egner seg til steking.

Oljer som raps, avokado og oliven (tåler max ca 160 grader) kan brukes ved lav varme, dette grunnet høyt innhold av enumettet fett og noe bare flerumettet fett.

Flerumettede oljer bør aldri varmes over 95-120 grader. Dette inkluderer de fleste margariner, maisolje, soyaolje, solsikkeolje, linfrøolje, nøtteoljer...

Så kokosolje, smør og dyrefett. :ja:

Summer
02-10-04, 13:39
Da slapp jeg å svare da, siden Hp sa AKKURAT det jeg ville si!!! :p

Men siden jeg er så pratsom i dag, sså måtte jeg jo legge inn et innelgg å si det...:stuart:

Vil bare legge til at oljene er best å ha i tilslutt når du er ferdig å tilberede maten. Når jeg "steker" eggerøre med olje i i stedet for fløte, så har jeg på såpass lav varme at det tar laaaang tid å steke den og det må røres i hele tiden slik at ikke oljen blir varmet for mye opp.. :) Men jeg velger å gjøre det slik siden det er så godt...:)

volcanus
02-10-04, 16:33
takk for svaret , men vanlig smør er ikke veldig usunt a? mettet fett fra dyreriket? er vel best med cocosa da?

HP
02-10-04, 16:41
Vanlig smør er ikke usunt... Forskes masse på det for tiden, så det blir spennede å se hva de ender opp med. :p Men sammen med sukker, og høy-gi/gb karbohydrater blir alt fett usunt... :eek:

Det som er usunt er transfett - industriellt fett (delvis hydgrogenisert, og hydrogenisert fett), og for mye flerumettet omega6. Vi skal helst ikke ha mer omega6 enn 2 ganger den mengden omega3 vi spiser. I vesten er det normalt å spise 20 ganger mer omega6 enn omega3.:eek: :eek: Ødelagt sunt fett - varmebehandlet - er også usunt. ;)

Mengdefettet vårt skal være enumettet - olivenolje, rapsolje, avokadoolje, mandler.
Smør inneholder faktisk nærmere 50% enumettet fett. Fett fra fjørkre har også høyt innhold av enumettet fett. ;)

Det langkjedede mettede fettsyrer som i kokos har masse gode egenskaper også. Cocosa Extra Virgin brukes som kosttilskudd. :ja:

HP
02-10-04, 16:47
Det er jo også et spørsmål om mengde. 1/2-1ss er gjerne nok til steking. Vi bruker smør eller kokos når vi steker, også heller vi over sunne og smakfulle oljer etterpå. :snill:

mofe
08-01-05, 14:48
Dette er en flott tråd, så da bringer jeg den opp igjen! Nemlig :cool:

Tiril77
09-01-05, 00:53
Hvor får man kjøpt det??? og pris?? :confused:

HP
09-01-05, 00:54
Cocosa til steking: ca 70kr i helsekost, Meierismør ca: 12kr i butikk ;)

Velkommen hit Tonje! :)

friflex
09-01-05, 00:59
Er Cocosaen verdt prisforskjellen?

Bruker den andre typen Cocosa som kosttilskudd, men har bare brukt meierismør til stekingen så langt..

HP
09-01-05, 01:01
Det kommer an på det. Om du tåler og liker smør så er vel det greit. Men så har du varmeproblematikken da. Cocosa tåler høyere temperaturer. :) Alternativt kan du lage Ghee, klaret smør, det tåler høyere temperatur enn vanlig smør ;)

friflex
09-01-05, 01:07
Ghee, hva er det?

Trodde meierismøret var greit til all steking jeg:confused:

Bruker som regel max nest høyeste varmen på ovnen, men som regel på stille 3-4 av 6.

HP
09-01-05, 01:17
Jeg steker aldri på høyere varme enn 2 (termostaten går til 3) :)

Ghee er meierismør som er klaret. En tar en pakke smør å hiver i en gryte, lar det koke på middels/lav varm i ca 20 minutter. Ganske raskt begynner det å skille seg... Store hvite bobler (melkestoff) legger seg på toppen, etterhvert synker det til bunns. Så siler en av fettet gjennom et glasshandkle, det hvite grumset ligger igjen. ;)

Da har du Ghee som ikke blir så lett svidd.


Et annet viktig argumet for Cocosa er til mat som gjerne ikke skal ha smak av smør, som wok for eksempel :snill:

Musti
09-01-05, 01:22
Så her i tråden at olivenolje ikke skulle varmes opp til mer enn 160 grader.
Gjelder det bare steking?
Har nemmelig brukt ganske mye olivenolje i muffinsdeigen min idag. (Må jo bruke alle muligheter for å få i meg oljen min).
Muffinsene blir stekt på 180 grader ... hvordan går det med oljen da tro :confused:

friflex
09-01-05, 01:22
Aha, takk for informativt svar HP, får prøve og ikke bruke altfor høy varme på stekingen med smøret, og kjøpe en Cocosa om jeg skulle få lyst og begynne med woking igjen;)

Summer
09-01-05, 01:22
Men uansett, så har ikke maten vi skal spise så godt av å stekes på for høy varme heller da, så om smøret blir svidd, så har en en god indikator på at maten ikke har så godt av temperaturen...:)

Musti
09-01-05, 01:35
Så her i tråden at olivenolje ikke skulle varmes opp til mer enn 160 grader.
Gjelder det bare steking?
Har nemmelig brukt ganske mye olivenolje i muffinsdeigen min idag. (Må jo bruke alle muligheter for å få i meg oljen min).
Muffinsene blir stekt på 180 grader ... hvordan går det med oljen da tro :confused:

Dere var så kjappe med å skrive innlegg her at jeg lurer på om kanskje ingen så innlegget mitt :rolleyes: så jeg poster det en gang til jeg ,- frekk som jeg er :)

HP
09-01-05, 01:37
Det er vel ikke 180grader inni? :)

Men det kan være lurt å senke temperaturen og heller forlenge tiden litt ;)

Musti
09-01-05, 01:44
160 grader neste gang da .... resultatet ble såå utrolig bra skjønner du!

Takk igjen HP :)

scartz
10-04-11, 15:27
Jeg steker aldri på høyere varme enn 2 (termostaten går til 3) :)

Gammel tråd, men jeg spør allikevel ;)
Vet noen hvor høy temperaturen blir på varmeplatene? Jeg har også 1-3 på mine plater.