View Full Version : Ketsjup


Sandrine
03-10-04, 19:15
1 boks skinnfrie tomater (400g)

2 ts 35 % eddik

1 ts flytende Natreen

½ ts løkpulver

½ ts salt

1 krm nellik

1 krm allehånde

1 krm kanel

1 krm hvitløkpulver



Bruk stavmikser på blandingen og kok ned til ketsjupkonsistens (ca 30-60 min). For de som vil ha en finere konsistens kjøres ketsjupen i hurtigmikser når den er ferdig.

Det går helt fint å lage større posjon og fryse ned det som ikke skal brukes i løpet av noen dager.

HP
03-10-04, 19:19
Takk Sandrine!

Og velkommen tilbake! :p

Sandrine
03-10-04, 19:34
Jeg er her jeg HP, bare litt slapp til å logge meg inn og skrive. Jeg hadde egentlig ikke tenkt å skrive noe før jeg hadde byttet avatar og signatur, men fantasien min strekker visst ikke til...

HP
03-10-04, 19:37
Ikke noe i veien med din avatar vel? :p Send meg en PM, med noen ønsker så kan jeg fikse noe til deg jeg :snill:

guro
20-10-05, 21:27
Alternativ oppskrift, fra Puls denne uken. Velg søtt selv!

Lag din egen ketsjup!
Ketsjup er også en god kilde til antioksidanter, men inneholder dessverre også mye sukker. Men hva med å lage en sunnere variant selv? Dette tar bare ti minutter!

[/EMAIL]Dette trenger du: (-)
2 bokser hakkede tomater
2 dl vann
1 ts salt
1 ss sukker
1/2 ts chillipepper (valgfritt)
1 ts oregano

Slik gjør du:[EMAIL="-"] (-) Ha alle ingrediensene i en kjele og kok opp. Skru ned varmen, og la småkoke i en halv time til tomatrøren har blitt litt tykkere. Rør litt i bunnen slik at røren ikke setter seg fast. Kjør røren med en stavmikser til du har fått ketsjupkonsistens.

Hell på en tom og ren ketsjupflaske eller annen flaske. Holder inntil to uker i kjøleskapet.