View Full Version : Oslo Maraton, galskap eller gjennomførbart?


tommygutt
07-08-08, 21:55
Jeg var så dum at jeg sa i full offentlighet at det hadde vært morro og en dag gjennomføre en hel maraton. Vel, om snaue to måneder går Oslo Maraton av stabelen og jeg har lekt litt med tanken. Hva gjør jeg? Jeg har aldri løpt lengre enn 2 mil før. Knær, rygg og hofter skriker bare av tanken på 4,2 mil med asfalt. På den andre siden, jeg føler meg mere vital og sprek enn noen gang takket være lavkarbo kosthold og bra med trening det siste året.

"Oslo maraton kan aldri gjennomføres uten påfyll av karbohydrater" fikk jeg høre av en ekspert her om dagen. Gjett om jeg har lyst til å løpe Oslo Maraton uten påfyll av karbo!!!! :):):)

Så folkens, er dette galskap eller er det gjennomførbart? Skal, skal ikke??

fjanni
07-08-08, 21:57
jeg planla å løpe halvmaratonet, men nå har jeg sliti med en strekk i rumpa i over 4 mnd så da skal jeg heller melde meg på 1mila. Er litt av ett nederlag, men denne strekken skal jeg ikke "slå" opp igjen og den murrer godt etter bare 1 mil ja.. :(

Klart det er mulig, og om du ikke starter treningen fra et "null-point" så greier du helt klart å trene deg opp på 2 mnd. :D

Anne
07-08-08, 22:18
Vet om en som gjennomførte Birkebeinern på lavkarbo...Han var nok relativt godt trent på forhånd, men dog. Klarte seg bra så vidt jeg husker.:)

Tuppen
08-08-08, 13:11
etter siste innlegget ditt- er jeg sikker på at du får dette til!! forsøk hvertfall- hvis ikke du får det til- så har du hvertfall forsøkt!! du er knall tøff du!

Michelin
08-08-08, 16:12
....skal sitte heime i stua mi og heia dæ fram:heia:
Det greie du fint, og når du har lavkarbo-trassen som extra-gir e det ikkje nåkka å lure på en gang:)

tommygutt
19-08-08, 12:27
Da er det offisielt!!

Jeg er påmeldt Oslo Maraton 2008!!!!

Jeg tenkte å gjøre noe ekstra ut av dette øyeblikket og meldte meg derfor på via www.aktivmotkreft.no (http://www.aktivmotkreft.no) hvor jeg samtidig får støttet en god sak, nemlig kampen mot kreft. I tillegg er jeg så heldig å få møte Grete Waitz før løpet, som helt sikkert blir en kjempestor inspirasjon.

Jaja, da er det bare å trene :):):)

Megvel
19-08-08, 12:54
Du tommygutt!
Etter at du nå fikser full ketolyse i langtrening vil jeg VEDDE på at de derre sportslegeforskningsgutta og jentene i Oslo vil "måle" på deg. Olympiatoppen, er det det de heter? Da får du kanskje gratis hjelp?

tommygutt
19-08-08, 12:55
Hehe, ja de kan bare komme med alt av utstyr, for dette skal jeg klare :-)

Megvel
19-08-08, 13:19
Dette kan jo bli tidenes buzz...hmmm

Paradis-Oscar
19-08-08, 21:26
Genialt bra tiltak, heier på deg!

En dude jeg kjenner som bor veeldig nærme meg (;)) driver med Birkebeiner'n (ski-varianten) og sånne treningsgreier generelt.
Ifølge han er det å rekke å trene seg opp i tide en større utfordring enn det med lavkarbo i seg selv, men begge skulle da gå greit! :)

Galskap det der med å plutselig fylle på med høykarb i en ellers lavkarbo diett, rart at sånne fordommer henger igjen?

Men nettopp derfor er det så bra at du gjør dette! :heia:
(og ingenting er vel bedre enn litt trass som pådriver, hehe)

tommygutt
19-08-08, 21:53
Takk for hyggelig tilbakemelding :)

Jeg skal bevise at et maraton kan gjennomføres på lavkarbo.

Bulldog
21-08-08, 13:50
Takk for hyggelig tilbakemelding :)

Jeg skal bevise at et maraton kan gjennomføres på lavkarbo.

Lykke til!

energibunten
21-08-08, 21:09
noen råd ?
Få deg skikkelige sko til trening, du må trene på asfalt og du må løpe mer enn du sykler. Dette for å få tempoet opp i beina. Jeg er en løper som sykler i perioder. Sykling gjør en litt lårsterk og treg i steget og litt "utrent" i leggene. Jeg ville ha trent styrke/spenst for leggene og forebyggende knebøy for knærne. Leggene fordi de brukes anderledes i løping enn sykling (mye mer spenstaktig og voldsomt) og kan krampe seg, knærne for å unngå belastningsskader.
Men jeg ville ha beholdt en god del av lang-langturene gjerne på sykkel og løpt max 1,5-2 timer på beina.

Du er så vant til å tåle smerte at så lenge du holder deg skadefri så får du til dette :-)

tommygutt
22-08-08, 09:47
Takk for gode råd. Jeg har allerede tatt frem joggeskoa, men det blir nå fullt fokus på Birken neste helg. Deretter blir det kun en sykkel-økt i uka og resten skal brukes på løping. Skal veksle mellom intervall og langkjøring, samt innlagte spensthopp/drag på lankjøringene.

Jeg merker veldig godt at det er forskjellige muskler som er i bruk ja. Jeg får enda større respekt for tri-atleter nå, det må jo være grusomt å gå rett fra sykkelsetet til løping!

Runegutt
22-08-08, 11:18
Tommygutt, du burde jo være forsøkskanin for legene på idrettshøgskolen. Skulle vært morsomt å vite hvordan kroppen din reagerte på lavkarbo+marathon.
Sånn i mitt hode høres det ut som en kjempebra kombinasjon.

tommygutt
22-08-08, 11:40
Ja, stiller gjerne kroppen min til disposisjon :-)

Nå skal jeg riktignok ikke være så veldig høy på pæra. Jeg har som nevnt ikke løpt så langt noen gang og kan risikere en real smell her, men jeg tar utfordringen og lover å gjøre mitt beste. Jeg skal forberede meg med mest mulig løping fram mot start og satser på å være i ketolyse mest mulig de siste to ukene slik at dette blir virkelig lavkarbo-style.

Jeg er forberedt på at det kommer til å gjøre vondt, særlig de siste 2 milene, men føler meg mentalt forberedt på å tackle smerten.

Runegutt
22-08-08, 16:20
Cheesus. Du skal kjøre helt asketisk. Skulle vært interessant å fått en dåkter til å måle alle hormonelle utslag ketose og marathon påfører kroppen din.
Vær nå flink med vann underveis.
Kanskje en proteindrikk med olje vil gjøre susen før og under?

tommygutt
22-08-08, 17:08
Det blir godt med påfyll av vann underveis ja. Vurderer noe flytende føde halvveis i løpet. Protein med olje er absolutt et godt alternativ, har prøvd det før også med godt hell.

Grovsnus
22-08-08, 18:14
Kjempegreier Tommygutt.
Det hadde vert så herlig hvis noen kunne teste deg før og etter løpet. Slik at det kan "bevises" at lavcarbo ikke tar livet av folk.
Stå (spring) på. Du har mange lavcarbo-fans som moralsk støtte.
Rekner med at du kommer med en rapport etter løpet.
Er det noen her inne som kjenner folk som jobber i idrettsmiljø (olympiatoppen) og kan tipse dem om Tommygutt.

Mvh Grovsnus
Og ha en riktig strålende dag

niomi
22-08-08, 21:21
Bladet "Mann" har hatt ganske mye fokus på trening og slikt. Så tommygutt kan kanskje ta kontakt med redaktøren der? De hadde bl.a. en reportasjeserie i fjor hvor tre menn skulle trene seg opp til toppidrettsutøvere, med veiledning fra idrettshøgskolen. *sjekke hjemmeside* De kan nås på post@mann.no

tommygutt
22-08-08, 22:04
Takk for støtten folkens :-)

Jeg skal virkelig gjøre mitt beste for å bevise at dette er mulig :-)

energibunten
23-08-08, 21:51
Jeg merker veldig godt at det er forskjellige muskler som er i bruk ja. Jeg får enda større respekt for tri-atleter nå, det må jo være grusomt å gå rett fra sykkelsetet til løping!

Ja fytti grisen. jeg prøvde et mini-triathlon en gang der vi vel bare hadde 15km sykkel og så 5km løping. Jeg har aldri krampe ellers, men gjett om det snørte seg...

Pearl
23-08-08, 21:54
Jeg skal hei på deg. :beundre grenseløst:

tommygutt
02-09-08, 22:38
Da er jeg i gang med løping!

Birken på sykkel er over og i dag var det første løpe-økt. Det var tungt siden det kun er få dager siden Birken, men jeg er optimist.

Blir nok litt endring på kostholdet før løpet etter smellen i helga. Birken-løpet er helga før og der kommer jeg til å legge inn en karbo-dag, dagen før. Samt litt inntak av karbo underveis også, så ser vi hvordan det går.

Kjempe-spent og kjempe-klar!!

Ellers driver jeg å snekrer en treningsplan for høsten og vinteren som det virklig lukter svidd av!!!! Formen i 2009 skal overgå 2008 med STIL!!

Storeblå
03-09-08, 14:18
Når du er i stand til å sykle Birken såpass fort, så er det å løpe Oslo Maraton klart gjennomførbart. Men det er klart at det kommer til å gjøre vondt, men det er jo noe av sjarmen. Jeg ser du har fått en del gode råd med tanke på treningen frem mot løpingen. Men jeg tenkte jeg skulle komme med noen til.

Det er jo et veldig spennende prosjekt du har, som bryter med en del etablerte myter i idretts-Norge. En myte som står for fall allerede er forholdet mellom lav-intensitet og høy-intensitets trening i forhold til kondisjon. Jeg ser at du trener intervall, og det begynner til og med langrennsløperne å innse nå at bør gjøres i større grad enn tidligere. Men i forhold til å løpe 42 km, kan det være nyttig å løpe et par skikkelig lange turer for å venne kroppen til den belastningen. Da jeg i min ungdom var ung og lovende var det en klok mann som fortalte meg at trening ikke er å bygge opp kroppen (som jo mange tror), men det stikk motsatte: Ved å trene bryter du ned kroppen. Det geniale med kroppen er at den bygger seg opp igjen etter treningen for å kunne tåle en slik belastning igjen. Det vil si at den gjør det hvis den får hjelp til det.
Da er vi ved en annen myte, som ikke akkurat står for fall, men som virkelig gjør prosjektet ditt spennende. Vi hjelper kroppen å bygge seg opp gjennom det vi putter i oss, og gjennom hvile. Matinntak og søvn er derfor like viktig som selve treningen. Av en eller annen grunn har idrettsutøvere misforstått hva det er som bygger opp kroppen etter belastning. Barnelærdommen, ihvertfall lærte jeg dette allerede på heimkunnskapen, er jo at proteiner er kroppens byggestener. Når vi trener så forbruker vi muskelceller, og for å bygge de opp igjen til å være klare igjen så trenger vi proteiner, eller med andre ord ikke karbohydrater. Men da snakker vi om hvordan man bør spise utenom konkurranse. For meg er det helt uforståelig å høre om "toppidrettsutøvere" som sverger til store mengder pasta og ris i kostholdet sitt. De kan ikke hjelpe kroppen til å bygge seg opp mye.

Karbohydrater er drivstoff, så spørsmålet som står igjen er om det er mulig å gjennomføre en konkurranse uten å tilføre kroppen dette drivstoffet. Jeg tror det. Jeg så du hadde gått på en smell på Birken, og den kjenner jeg igjen. Det fine med karbohydrater når smellen er der, er at kroppen raskt omdanner maten til drivstoff. Men cola, sjokolade, boller og kjeks som tilbys på disse mosjonsløpene gir jo en veldig kortvarig effekt. Du ser ingen toppidrettsutøvere putte i seg noe slikt (det eneste unntaket er Torgny Mogren som inntok en kaffe/cola cocktail 3-5 km før mål på 5-mila). Nå er jeg ikke helt oppdatert på cocktailen som er mest i bruk i dag, men i min tid lagde man en velling av bygg e.l. Jeg har veldig tro på at en proteinrik og flytende drikk vil ha veldig god effekt. Maraton er en ekstrem påkjenning, som kroppen ikke er klar for med mindre den er vant til det, og du kommer til å trenge å gi næring til kroppen underveis. Det som jeg tror kan bli kritisk er å sørge for å ikke havne i kjelleren. Derfor vil jeg anbefale, hvis det er mulig, å legge inn jevnlige inntak av en slik protein-drikk gjennom hele løpet. For hvis du først går i kjelleren kan ikke protein-drikken konkurrere med karbo-inntak hva hurtighet i omdanning til drivstoff angår. Det blir da også viktig å kjenne kroppens signaler og tilpasse tempoet slik at du ikke havner i kjelleren.

Selv har jeg nylig lagt om kostholdet til lavkarbo, riktignok uten å følge noen diett, eller å være for streng på karbonivået (er nok ikke langt unna Atkins' vedvarende nivå). Jeg synes å ha merket at kroppen yter langt bedre allerede. Jeg holder mye høyere tempo og jeg holder mye lenger på løpeturene nå. Oslo maraton skal jeg også delta i, men bare halve distansen da. Jeg kommer til å holde min versjon av lavkarbo både frem til og under løpet, så vi blir på en måte to (jeg er nok ikke i ketose da).

Lykke til, og gleder meg til å høre dine erfaringer
(og beklager lengden)

tommygutt
03-09-08, 14:53
Takk for strålende og inspirerende innlegg :-)

Selv om jeg fikk en smell på lørdag, er jeg alikevel sikker på at det jeg gjør nå er riktig med tanke på kosten. For å illustrere hele forskjellen, så gav jeg litt F... i helga og spiste en del karbo både på lørdag og søndag, kanskje for å premeiere meg selv for god innsats? Ikke vet jeg, men baksmellen kommer alltid. Nå går jeg i halv-svime og kroppen er helt i ulage. Magen lever sitt eget liv og føler meg sliten i hele kroppen. Nok et bevis på at lavkarbo er veldig bra for min restitusjon, for jeg føler meg vel nå omtrent som jeg gjorde nesten daglig før jeg endret kosten.

Jeg er veldig spent på Oslo Maraton. Hvordan det går, hvordan jeg skal legge opp løpet, hva jeg skal putte i meg etc. Jeg får som nevnt en liten før-premiere helga før, men Birken-løpet, noe som også kanskje gir en utfordring med tanke på restitusjon fram mot Oslo, men jeg tror det skal gå bra. Jeg smeller nok til med et sykkelritt neste helg også, for å holde meg skjerpet nok fram mot de to siste helgene i måneden.
Jeg har også stor tro på flytende proteindrikk underveis og kanskje litt karbo i form av honning når det begynner å røyne på mot slutten. Cola har jeg hatt gode erfaringer med før også, men da som en ekstra stimuli helt på slutten. Jeg får spøre kona pent om hun vil være lange-stasjon for meg den helga :-)

Artig at du selv skal løpe også, blir spennende å høre dine erfaringer før, under og etter løpet.

tommygutt
09-09-08, 19:14
I dag fikk jeg personlig hilsen og bok fra selveste Grete Waitz i posten, som en del av aktiv mot kreft - opplegget som jeg skal støtte under Oslo Maraton. Jeg skal virklig lese boka hun har skrevet i løpet av høsten og gleder meg allerede til å synke ned i godstolen med en varm kopp te etter at Oslo Maraton er unnagjort.

Et lite skår i gleden i dag, nemlig smerter i det ene kneet. Jeg mistenker at det kan skyldes skoene mine, for jeg kjenner ingen ting når jeg løper med terrengskoene. Dette må finnes ut av fort som fy, for OM nærmer seg med stormskritt og Birken-løpet er neste helg.

tommygutt
21-09-08, 22:26
Oslo Maraton henger i en tynn trådd. Løp Birken i helga og kneskaden har ikke blitt noe særlig bedre....

Vet ikke om det er noe vits i å risikere noe som helst og heller starte oppkjøringen til neste sessong med ski og sykkel, som er for meg langt mere skånsomt for knærne.

Surt, men sant....

tommygutt
24-09-08, 14:54
Da er det bekreftet. En betennelse i kneet setter en stopper for mitt første maraton til helga, desverre....

Denne skaden oppsummerer vel egentlig hele sessongen fra mars og fram til i dag. Mye unødvendige skader og tull.

Jeg legger dette bak meg umiddelbart og har satt opp en treningsplan det lukter svidd av fra 1. oktober, som skal gi meg en real form-boost til ski-sessongen og ikke minst neste års sykkel-sessong. Jeg gleder meg allerede til hardkjøret..

Når det gjelder maraton, så får vi se hva kneet sier til det neste år.

Areola
24-09-08, 16:14
Ouch, det var synd..
Men.. Burde du trene så hardt igjen fra oktober da? Eller blir det kanskje helt annen belastning?

tommygutt
24-09-08, 16:55
Blir fokus på (rulle)ski og sykkel. Kneet mitt reagerer kun på løpingen, så med noen dager rolig fram til månedsskiftet, er jeg nok klar for en ny trenings-sessong.

Det blir morro :-)

danielve
06-08-14, 20:41
Ser at tråden er veldig gammel, men har lyst til å grave den litt frem. Har selv løpt 5 ganger Oslo- maraton 4 på lavkarbo, 1 på høykarbo. Alle 5 gikk egentlig bra, men å løpe på LCHF var mye mer behagelig. Den raskeste tiden klarte jeg på moderat lavkarbo, men 2 ganger gjennomførte jeg også i ketose. Underveis spiste jeg proteinbar med lite karbs (Weider) pluss at jeg hadde 1 gang kakao på fløte underveis. Men den kan da ikke taes med- blir jo veldig fort til smør hehe. Nå løper jeg maratonen på mellom 4:30 og 5:00, dvs ganske sakte, men jeg skal jo først og fremst ha det gøy.