View Full Version : Hva spiser en egentlig ?


Donkea
06-10-04, 11:05
Jeg har ikke startet med noen av disse diettene ennå, men venter på en "oppstartsbok". Men jeg lurer veldig mye på hva dere egentlig spiser på disse lav-karbo diettene? Hva spiser dere til forkost og slikt? Enn til middag? Når en ikke kan bruke potet, blir en mett da?:confused: :confused:

Anne
06-10-04, 12:31
Hei Donkea og velkommen til Lavkarbo
Vet du , jeg har det litt travelt i dag og tror jeg kopierer det jeg sa til Titom:

"Ja her kan du hente masse inspirasjon, men du må gjøre litt selv også:p Du må lese Atkins boken om det er det du vil gå på. Vil du prøve Lindberg, så leser du hans bok. Uansett hva du vil...les en bok om dietten du vil prøve.

Da får du mange svar allerede under lesingen og du vil få mange fine mattips. Det er ingen menig i å bli lei maten allerede etter noen dager. Du kan spise så mye spennende og god mat som du bare ømsker. Bare hold deg borte fra enkelte ting, og på Artkins har du jo 14 dg med induksjon til å begynne med. Selv da har du mye du kan spise, men bruk bøkene, fantasien og lett rund på Forumet her.

Vi har egne Oppskriftsforum, der finner du masse om hva som er lov. Les også noen journaler eller MUP tråder, da finner du ut hva vi spiser.

Let litt rundt da, og spør i vei og fortell om egne erfaringer. Start en journal , det er absolutt å anbefale. God hjelp både for deg og oss:)
Lykke til!"

Nille
06-10-04, 14:57
Jeg har ikke startet med noen av disse diettene ennå, men venter på en "oppstartsbok". Men jeg lurer veldig mye på hva dere egentlig spiser på disse lav-karbo diettene? Hva spiser dere til forkost og slikt? Enn til middag? Når en ikke kan bruke potet, blir en mett da?:confused: :confused:
Velkommen hit ! :D
Du kan spise hva du vil til frokost middag og lunch - etter reglene her:

1. Spis enten tre vanlige måltid per dag, eller fire til fem mindre måltider. Ikke hopp over måltid eller la det gå mer enn seks ”våkne timer” uten å spise.

2. Spis liberalt av kombinasjoner med fett og protein, i form av fjørfe, fisk, skalldyr, egg og rødt kjøtt, i tillegg til rent naturlig fett i form av smør, majones, olivenolje, og andre vegetabilske oljer (Uttrekkspressede eller kaldpressede foretrekkes).

3. Ikke spis mer enn 20 gram karbohydrater per dag. De fleste av disse må komme i form av salatgrønnsaker og andre grønnsaker. Du kan spise ca. tre kopper (à 2,5 dl) med løst pakkede salatgrønnsaker, eller to kopper med salat pluss en kopp med andre grønnsaker.

4. Spis absolutt ingen frukt, brød, pasta, korn, stivelsesholdige grønnsaker eller meieriprodukter bortsett fra ost, fløte/rømme eller smør. Ikke spis nøtter eller frø de første 2 ukene. Matvarer som kombinerer proteiner og karbohydrater, som erter, bønner og andre belgfrukter, er ikke tillatt nå.

5. Ikke spis noe som ikke er på listen over aksepterte matvarer (http://karbojunkie.wilhelmsen.biz/forum/showthread.php?t=419). Det betyr absolutt ingenting. ”Bare denne smakebiten skader ikke”-mentaliteten er nådestøtet i denne fasen av Atkins.

6. Tilpass mengden du spiser til din egen appetitt, spesielt ettersom den avtar. Når du er sulten spiser du den mengden som får deg til å føle deg tilfreds, men ikke stappet. Om du ikke er sulten, så spiser du et lite karbohydratkontrollert måltid sammen med kosttilskuddene dine.

7. Ikke anta at noen matvarer inneholder lite karbohydrater – les heller innholdsfortegnelsen. Prøv å finne ut hvor mange netto karbohydrater det er. (Karbohydrater minus fiber) Bruk en matvaretabell.

8. Spis ute så ofte du ønsker, men vokt deg for skjulte karbohydrater i sauser, dressinger og majones. Saus er ofte laget med mel eller maisstivelse, og sukker er ofte en ingrediens i dressinger og majones.

9. Unngå mat og drikke søtet med aspartam. Bruk heller sucralose eller saccharin. Tell hver porsjon av disse (1 ts) som 1 g karbohydrat.

10. Unngå kaffe, te eller brus som inneholder koffein. Høyt koffeininntak har vist seg å kunne gi lavt blodsukker, som kan gi deg søthunger.


Det er enda mer info også - Les litt her du: http://www.lavkarbo.no/lavkarbo_ressurser.html

Lykke til !!

Summer
07-10-04, 14:31
Her har du fått gode svar :) Ville bare si at ja, du blir mett uten potet... Jeg opplever å faktisk bli mett på skikkelig nå.. Ikke bare full i magen med sug etter mer...

og det er bare virkelig herlig! :)

Karin
07-10-04, 15:45
Kan skrive under på det Lise og Nille sier! Potetene gjør deg kanskje mett i øyeblikket, som brødet og pastaen og risen, men den metthetsfølelsen forsvinner fort. Med protein og grønnsaker, derimot, blir du fortere mett, og følelsen holder seg lenge.

Lykke til!:)

Donkea
07-10-04, 15:55
Kan skrive under på det Lise og Nille sier! Potetene gjør deg kanskje mett i øyeblikket, som brødet og pastaen og risen, men den metthetsfølelsen forsvinner fort. Med protein og grønnsaker, derimot, blir du fortere mett, og følelsen holder seg lenge.

Lykke til!:)OK... Ingen potet. Men hva spiser dere så attåt biff og fisk og sånn (er det noe som kan gi litt "Potet-funksjon")?

Iset
07-10-04, 16:20
OK... Ingen potet. Men hva spiser dere så attåt biff og fisk og sånn (er det noe som kan gi litt "Potet-funksjon")?

Når du er kommet lenger ut i dietten, eller om du går på Lindberg-dietten, kan du spise kikerter, bønner og linser, som har samme "funksjon" som poteter, og smaker enda bedre!!
Nå da jeg er på induksjonen, spiser jeg smørdampet brokkoli, fløtestekte sjampingjonger, stekte paprikastrimler, og fløtegratinerte grønnsaker. Det er jo så uendelig mye godt man kan spise her på denne dietten. :D

Karin
07-10-04, 17:43
Det er masse godt man kan gjøre med grønnsaker, som Iset så godt får fram...

Hos meg går det oftest i blomkål og/eller brokkoli i ymse varianter, fordi det er litt "mat" i dem. Ellers blir det også ofte en god salat. I sommer fråtset jeg i nykål. Her om dagen da vi hadde svinestek, lagde jeg surkål med Splenda, den ble kjempegod.
Jeg har også laget "potetsalat" av blomkål, den ble helt flott.
Av og til når jeg har "bare" enkel kokt brokkoli eller blomkål, legger jeg litt kryddersmør på toppen for en litt annerledes smak.

Lovinda
09-10-04, 12:10
Hei Donkea.

Jeg er også helt ny her, men leste boken om "South Beach-dietten" for etpar uker siden. Opplegget minner veldig om Fedon Lindberg-opplegget, men de 2 første ukene i fase 1 er strengere. Nå er jeg snart ferdig med fase 1 og har levd uten sukker,brød, pasta og poteter. Har faktisk gått ned 6 kg bare med å spise grønnsaker, fisk og kjøtt, og det motiverer jo til å fortsette. Frokostene uten brød er det verste, syns jeg. I stedet spiser jeg nå grønnsaksquich eller frittata, og for meg som har dårlig matlyst om morgenen og ikke er så glad i egg, så sliter jeg litt der....

Det er mange fine middagsoppskrifter i boka med grønnsaker, kjøtt, kylling og fisk. Disse kan også resten av familien spise, evt. med ris, pasta eller poteter til sånn at man slipper å lage flere middagsretter. Lunsjrettene består stort sett av div. salater, både med kylling, tunfisk osv. og er stort sett veldig velsmakende og mettende.

Det beste er likevel at søtsuget som pleier melde seg om kvelden er helt borte! Dessuten kan jeg spise nøtter, så jeg pleier å ta en neve cashew- eller peanøtter om kvelden (mer enn det blir man feit av...)

Snart går jeg over i fase 2 og da blir det litt mer interessante ting man kan spise - særlig til frokost.

Dessverre er jeg ingen treningsfantast. Derfor er det fint å se at man kan gå ned i vekt bare med riktigere kosthold. Greier man i tillegg trene litt ved siden av, blir resultatet garantert enda bedre.

Nå har ikke jeg satt meg fullstendig inn i Atkins-dietten, men har forstått at det er mye fett i den. I kjøttoppskriftene i South Beach-dietten anbefales hele tiden magert kjøtt som kylling og rent oksekjøtt, magert bacon, fisk osv. Ellers har diettene sikkert mange fellestrekk når det gjelder å spise mat med lavt karbo-innhold.

Lykke til med din diett! :)