View Full Version : Er det sant at Fedon


Tidligere bruker
06-10-04, 20:15
.........

HP
06-10-04, 20:19
Sikkert på grunn av balansering av hormoner, men hva er SA og MA? :snill:

nalana
06-10-04, 20:20
Ikke sikkert jeg kan svare uansett, men jeg skjønner ikke spørsmålet. Kan du utdype nærmere, og kanskje si hva forkortelsene står for. :confused:

Iset
06-10-04, 21:03
SA står for spontanabort og MA står for missed abortion, altså at fosteret dør i magen, men ikke blir støtt ut slik at moren kan gå i kanskje ukesvis uten å vite at fosteret er dødt.
(Jeg har vært endel på snartgravid.com og var hele svangerskapet på snartmamma.com. :D)

Jepp det stemmer det, Fedon-kost forebyfgger også svangerskapsdiabetes og svangerskapsforgiftning!
Jeg kan ikke utdype hvorfor, men kosten spiller jo en stor rolle når det gjelder det meste av sykdommer og plager, også i svangerskapet.

Maz her inne kan mer enn meg her.

HP
06-10-04, 21:16
Takk Iset!

Vil bare føye til at siste tri-mester i et svangerskap faktisk er en insulinresistent tilstand - i henhold til Fedon. Dette fordi at en skal legge på seg antar jeg... :p

Og da er det ekstra viktig å unngå alt med høy GI/GB :ja: Hvis ikke kan morens blodsukker bli så svingende at det går igjennom morkaken og barnet må sette igang sin egen produksjon lenge før det skal - når han eller hun er født. :( Såkalte sukker-barn som må fores med sukkervann intill mammans melkeproduksjon kommer igang fordi de har eget insulin som kjører dem rett i kjelleren... :eek:

Fedon(-kost) gjør det også lettere å bli gravid for dem som sliter med det, av grunner som PCO blant annet. :)

Nøkkelen til det meste er hormonblanse - og den fikser Fedon! :)

Spennede og ikke minst viktig tema! :ja:

(Synes det blir litt morsomt når "kost i balanse" omtales som Fedon... Rart han ikke føler seg mer tråkket på når en ser på hvor mange som går på ham... :stortsmil)

Iset
06-10-04, 23:16
Jeg kommer definitivt til å følge et Lindberg-kosthold under hele neste svangerskap (jeg blir ikke gravid igjen før jeg har nådd målet mitt på - 50 kg!!!) for jeg fikk svangerskapsforgiftning sist og måtte settes igang 6 uker før termin, og det mener jeg ene og alene skjedde pga min vanvittig dårlige kost i svangerskapet.... :(
Derfor blir jeg helt matt når jeg ser hva gravide propper i seg nå, og ikke minst at SÅ MANGE ikke skjønner faren ved høyt sukkerinntak. Mange (tilogmed helsepersonell) mener sukker verken har noe med svangerskapdiabetes eller svangerskapsforgiftning å gjøre... :eek:

Heldigvis skjønner flere og flere at det faktisk HAR sammenheng.

HP
06-10-04, 23:41
Hva du spiser har jo ikke no å si... Det er gener og trening som betyr noe må du skjønne lille venn... :rolleyes:



:p

Iset
07-10-04, 00:19
Hva du spiser har jo ikke no å si... Det er gener og trening som betyr noe må du skjønne lille venn... :rolleyes:



:p

Ja ikke sant? :p
Jeg blir helt matt av det.... Har mer enn en gang snakket til døve ører på snartmamma og andre forum der gravide holder til. Jaja jeg får iallefall gå foran som et godt eksempel neste svangerskap. :D

HP
07-10-04, 00:22
Det er det eneste som virker... ;)

apple
09-10-04, 14:12
Tenker med gru tilbake på mitt bevisstløse svangerskap.
Jeg inntok alt hva jeg kom over av sukker, åt og åt. Fikk liksom inntrykk av at man godt kunne unne seg både det ene og det andre når man var gravid. Ikke for det, jeg vet utmerket godt at sukker er langt fra sunt, men skylappene satt liksom fast.....

Vel, alt har gått greit i forhold til dette, men jeg tror min sukkeravhengighet startet der, og har vedvart. Men nu er alt så meget bedre....:rolleyes:

turid
11-10-04, 14:42
:visemuskl Jeg blir også med å gå foran som et godt eksempel hvis jeg noen gang blir gravid igjen..

ireile79
30-07-09, 13:56
Det skal jeg også, den dagen jeg blir gravid!