View Full Version : Atkinsdietten og barn med epilepsi


HP
07-01-04, 22:11
http://news.bbc.co.uk/1/hi/health/3303669.stm

Atkins dietten kan hjelpe barn med epilepsi, fordi den er lettere å holde seg til enn den strenge ketabolske dietten som epileptikere ofte bruker for å kontrollere anfall. Og ikke minst sunnere... ;)

mofe
01-04-05, 16:03
I Mat&Helse 03/05 er det skrevet om barn og epilepsi og ketogen kost. Anbefaler på det sterkeste for de som har kjente med epilepsi å lese denne artikkelen!

Det er beskrevet en gutt som hadde opptil 90 anfall hver dag - og hvor legene anbefalte hjernekirurgi for å avverge varige hjerneskader. Faren lette opp en lege som hadde gode erfaringer med ketogen diett, men det var vanskeligheter med å få gutten ut av sykehuset, men de klarte det til slutt vha. en "legevenn".

Etter 3 dager med ketogen diett, stanset anfallene til gutten helt. Og et par år senere lever gutten nå helt normalt.

Nille
01-04-05, 17:47
:ja: De bruker ketogen kost for barn med epilepsi på Norsk senter For Epilepsi. De bruker bl.a. MCT oljen i maten fordi den er lukt og smakfri og lettere å få i barna. Denne dietten blir bare brukt til barn som er sterkt rammet og går under navnet "fett dietten" ! En kollega av meg har barn med epilepsi og fortalte om det.....

aahlgren
25-03-09, 09:49
Tusen takk for mange veldig relevante tilbakemeldinger.
Hilsen Anne

Imse
26-03-09, 13:39
Jeg vet om mange barn med epilepsi som har god nytte av ketogen diett. Ofte er det lettvint på de som har knapp i magen og ikke spiser selv, ikke alltid så lett å få et barn til å spise ketogent selv. De jeg vet om har knapp og sondes og får blokål/brokkoli, kylling og massssse olje.

happycap
28-03-09, 15:03
dette er gode nyheter for meg som har epilepsi, har visst om en ketogen-diett i mange år, men spesialisten ville ikke anbefale meg den. Nå på Atkins kan det jo være jeg opplever noe bedring