Hadde denne med på bursdagsfest i går, og det var skikkelig suksess!
Dette er en kjempegod og saftig kake som både er
melkefri og glutenfri :)
Mandelsjokoladekake
Ingredienser:
250 g mandler
250 g 70% sjokolade
100 g fruktose eller tilsvarende mengde splenda (bare å smake seg fram)
250 g smør
6 store egg
2 ts bakepulver
1 ss kakaopulver
Framgangsmåte:
Mal mandler og sjokolade fint hver for seg i foodprocessor. Sett til side.
Rør smør og fruktose hvitt, og tilsett ett og ett egg i blandingen.
Rør inn kakao, bakepulver og mandel-/sjokoladeblandingen.
Hell røren i en smurt pg bakepapirkledd springform (diameter 24 cm.). Stek kaken i ca. 1 time og 10 minutter ved 150-160 C.
Glasur:
150 g 70% sjokolade smeltes på lav varme med 1 ss smør og en ts splenda. Rør godt.
Høres supergod ut...og lettvint! Det er alltid deilig!
Har du regnet ut karbinnholdet?
Åå den må jeg prøve. Jeg er helt kakegal:D
Takk for oppskrift.
Den er virkelig god :ja:
Har du regnet ut karbinnholdet?
Jeg teller ikke karber, så beklager!
Polka Doris
26-08-08, 18:27
Etter mine beregninger blir det ca 70 karb på hele kaka pluss glasur 150 gr 70% sjokolade med ca 19 karb pr 100 gr. Full pakke ca 98 karb. 10 kakestykker....20 kakestykker.....4,9 karb i ei lita flis..kortvarig lykke.
Mulig jeg tar helt feil. Er helt ny i gamet og bruker Mat på Data som hjelpemiddel for å regne ut karb bla.
Sparer vel en del på å byte ut 70%-sjokladen med en eller annen maltitolsøtet variant, da. (Og 100 gram Splenda tror jeg ingen vil bruke i en kake, det er jo hele boksen, tilsvarende 1 kilo sukker :p)
La oss si at man bruker sukkerfri sjokolade med 4 g kh/100 gram, og 120 gram Sukrin (litt mindre søtt enn sukker, så derfor er det nok lurt å bruke litt ekstra). Sukrin har ikke karbohydrater. Da blir det 16 gram kh i sjokoladen (både inni og i glasuren), 2,5 gram kh i smøret, kanskje 5 gram kh i eggene (hvis vi tar i litt for å være på den sikre siden) og cirka 18 gram kh i mandlene (skåldet). Burde bli 41,5 gram kh i hele kaka. Sleng eventuelt på en ekstra karb for kakaopulveret og si 42,5. En vanlig kake deler man vel gjerne i 16 biter, så da snakker vi 2,65 gram kh per bit. Burde vel være helt fin-fint for de fleste, forutsatt at man ikke spiser hele kaka :D
For å få ned karboinnholdet ytterligere, går det sikkert an å velge en annen nøttetype også, med færre karber enn mandler.
mener du virkelig 100 gr splenda :eek: ??
oioioi
Det er jo 98 karber i en pakke på 100 gr :rolleyes:
100 gram Splenda tror jeg ingen vil bruke i en kake, det er jo hele boksen, tilsvarende 1 kilo sukker
Hehe, mente seff ikke 100 gram splenda! 100 gram fruktose eller tilsvarende mengde splenda skulle det vel stå. Retter det nå!
Og dette er vel mer en Lindbergvennelig kake, tipper at den ikke er så lur på Ketolyse ;) I vedvarende, kanskje?
Paradis-Oscar
27-08-08, 18:46
http://www.sukrin.no/bestille.html
Polka Doris?! :stortsmil :p
Polka Doris?! :stortsmil :p
Enig, veldig søt:p
Men over til kaken... Jeg har ennå ikke kommet så langt som til å bake denne da, men i helgen SKAL det testbakes! Tror denne vil gjøre seg meget bra på neste bursdags-kakefest..eller før.