Karin
27-08-08, 19:00
Hva gjør man når man er alene hjemme en ettermiddag og har rester av litt av hvert som man bare må bruke opp? Jo, man finner på en oppskrift. . . Det er jo vi her inne blitt rene eksperter på! Bare mikser litt av ditt og litt av datt, og så blir det noe.
I dag ble det altså sjokolademuffins!
Hadde 3 eggehviter stående, og brukte dem, men neste gang bruker jeg sikkert hele egg. Pisket dem stive, hvilket jeg sikkert ikke hadde trengt, for da jeg siktet i kakao ramlet de helt sammen.
Sånn ble mine:
Sjokolademuffins.
3 eggehviter (evt 2 små hele egg)
ca 3 ss vanlig kakao, siktes i
100 g malte mandler
1,5 ts vaniljeekstrakt (går sikkert med vaniljedråper etter smak)
ca 2 ss Splenda (men jeg syns de ble litt lite søte)
1 ss rapsolje
1/2 beger crème fraîche
1 ss glutenmel
1 ts johannesbrødkjernemel (eller var det litt mer? Konsistensen var i alle fall til slutt som vanlig formkakedeig, liksom.)
1 ts bakepulver
Rør sammen, stek i muffinsformer ved 180 grader i ca 20 min.
Jeg fikk 9 store muffins.
De ble saftige og gode, men som sagt litt lite søte - men her er jo smaken forskjellig. Konsistensen var helt "kake" og lignet ikke lavkarbo!
I dag ble det altså sjokolademuffins!
Hadde 3 eggehviter stående, og brukte dem, men neste gang bruker jeg sikkert hele egg. Pisket dem stive, hvilket jeg sikkert ikke hadde trengt, for da jeg siktet i kakao ramlet de helt sammen.
Sånn ble mine:
Sjokolademuffins.
3 eggehviter (evt 2 små hele egg)
ca 3 ss vanlig kakao, siktes i
100 g malte mandler
1,5 ts vaniljeekstrakt (går sikkert med vaniljedråper etter smak)
ca 2 ss Splenda (men jeg syns de ble litt lite søte)
1 ss rapsolje
1/2 beger crème fraîche
1 ss glutenmel
1 ts johannesbrødkjernemel (eller var det litt mer? Konsistensen var i alle fall til slutt som vanlig formkakedeig, liksom.)
1 ts bakepulver
Rør sammen, stek i muffinsformer ved 180 grader i ca 20 min.
Jeg fikk 9 store muffins.
De ble saftige og gode, men som sagt litt lite søte - men her er jo smaken forskjellig. Konsistensen var helt "kake" og lignet ikke lavkarbo!