View Full Version : Aspartam kan gi magefett


Sulphur
15-09-08, 10:24
Mange erstatter sukkerprodukter med lettprodukter for å holde vekta nede. Men nå viser norsk forskning at lettprodukter med aspartam faktisk kan føre til at du legger på deg. Fettet legger seg rundt magen.
- Jeg tror det kan forklares ut fra at insulinet i kroppen vår ikke greier å skille mellom sukker og kunstig søtningsstoff. Jeg tror det øker fettvekta di, sier overlege Grethe Støa Birketvedt.
Støa Birketvedt har hatt flere forskeropphold i USA. Der la hun merke til at mange med overvektsproblemer også drakk mye lettbrus, og at også barn som drakk mye lettbrus hadde mye fett rundt magen. Forskeren begynte å mistenke at det hadde en sammenheng med aspartam i lettbrusen.

Mer i artikkelen.

http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/1.6217715

nellie
15-09-08, 10:30
veldig troverdig med en lege som "tror"
Hun har jeg virkelig troa på

Pearl
15-09-08, 10:32
Når jeg ser dette er jeg lykkelig for at jeg har greid å kutte ut tyggisen min som jeg var avhengig av i mange år etter at jeg sluttet å røyke. :)

Iset
15-09-08, 10:35
Men da betyr det vel at diabetikere ikke kan drikke lettbrus? Mine besteforeldre var begge diabetikere og fikk aldri noe utslag på lettbrus, de drakk det nesten hver dag. Ja, sunt er det overhodet ikke, men dette stiller jeg meg litt skeptisk til tror jeg?